ترس از قضاوت دیگران

0
ترس از قضاوت دیگران
همه ما حداقل یک بار در زندگی خود مورد قضاوت قرار گرفتیم. قضاوت شدن حس خوشایندی نیست؛ به همین خاطر کسانی که بیش از اندازه این حس را تجربه کرده‌اند؛ از این که در آینده باز هم آن را حس کنند؛ می‌ترسند. ترس از قضاوت دیگران می‌تواند در تمام زمینه‌های زندگی مثل روابط، دوستی، شغل و حتی توانایی مراقبت از خود تأثیر بگذارد!

 علل ترس از قضاوت دیگران
آیا تا به حال به دلیل ترس از قضاوت شدن فکر کرده اید؟ در ادامه علل ترس از قضاوت شدن را مورد بررسی قرار می دهیم.

۱. نیاز به تایید دیگران
به نظر من همه ما در درون خود یک سایه داریم که باعث می‌شود احساس ترس کنیم. واقعیت همان سایه ماست که در ترس زندگی می‌کند! ترس از طرد شدن، ترس از تأیید نشدن، ترس از شایسته نبودن یا ترس از دوست نداشته شدن. در حقیقت ما یاد گرفته ایم که چگونه خود را جعلی جلوه دهیم تا از قضاوت دیگران دور باشیم! یعنی به عبارتی ترس از قضاوت دیگران را در دل خود داریم.

۲. نشناختن خود
هیچ کس جز خودمان نمی‌تواند ادعا کند که آیا ما شایسته چیزی هستیم یا نیستیم! هیچ کس نمی‌تواند مشخص کند که آیا ما دوست داشتنی، قدرتمند و بی‌نظیر هستیم یا خیر! هیچ مقدار پول، هیچ تعداد دوست در فیس بوک و هیچ مقدار تعریف و تمجید خارجی نمی‌تواند تعریف کند که ما واقعاً چه کسی هستیم! ارزش واقعی، قدرت و منحصر به فرد بودن از درون خودِ ما شروع می‌شود! پس سعی کنید برای خودشناسی وقت بگذارید و با فهمیدن خواسته‌‌های خود در زندگی به سمت خود واقعی‌تان حرکت کنید.

۳. فشار جامعه
بسیاری از مردم به دلیل سایر افراد در زندگی خود خوب عمل نمی‌کنند. آنها از شکست نمی ترسند، آنها از مردم و دیدگاه‌های آنها می‌ترسند زیرا نظر دیگران برای آنها مهم است. من قبلاً از نظر مردم درباره خودم می‌ترسیدم اما اکنون برایم مهم نیست که مردم درباره من چه نظری دارند. کار من تمرکز بر وظایفم است.
اگر کاری که می‌کنید درست و از روی اخلاقِ انسانی ست لازم نیست از هیولاهای دو دست و دو پا بترسید! واقعاً مهم نیست که دیگران درباره شما چه فکری می‌کنند، این دیدگاه منحصر به فرد خودشان است و می‌توانند از آن برخوردار باشند زیرا آنها مشخص نمی کنند شما چه کسی هستید!

 راهکارهای غلبه بر ترس از قضاوت دیگران

برای غلبه بر ترس از قضاوت شدن می توانید راهکار های زیر را امتحان کنید

۱. نقاط قوت و محدودیت های خود را بشناسید
اگر می دانید  در چه کاری مهارت دارید و چه نقطه ضعف‌هایی دارید، کمتر تحت تأثیر افکار دیگران در مورد خود خواهید بود. به توانایی‌های خود اطمینان داشته باشید و نقایص خود را بهتر از دیگران بشناسید.
اگر بتوانید واقعاً از ویژگی‌ها، آسیب پذیری‌ها و نقاط قوت خود آگاه شوید تأثیر قضاوت‌ها و برداشت‌های مردم بی اهمیت خواهد بود.اجازه ندهید کسی فردیت و شخصیت شما را از شما بگیرد! پس ترس از قضاوت دیگران کار بیهوده‌ای ست.

۲. خود را در اولویت قرار دهید
اجازه دادن به قضاوت شخص دیگر باعث می‌شود برداشت شما نسبت به خودتان فراموش شود، او را در اولویت خود قرار می‌دهید و به او قدرت زندگی می‌بخشید. اگر تمایل به انجام این کار دارید، آن را از پا در آورید. شما متخصص زندگی خود هستید. شما خودتان را بهتر از هرکسی می شناسید. شما باید  عزت نفس خود را حفظ کنید و به توانایی های خود اعتماد کنید. آنچه را در آن مهارت دارید تصدیق کنید و از داشتن صفاتی که ندارید، نترسید. هرگونه اصرار برای کامل بودن را رها کنید. نیارهای شخصی خود را در اولویت قرار دهید و مانع تسلط دیگران نسبت به خود شوید.

۳. روی خودتان سرمایه گذاری کنید
اگر می‌خواهید با ترس از قضاوت دیگران مقابله کنید؛ از بخش‌های قابل پیشرفت زندگی خود، پشتیبانی کنید. و حواستان باشد در رشد و رفاه شخصی خود سرمایه گذاری کنید.

عضویت در سالن ورزشی را که کنسل کرده اید تمدید کنید.
 به یک درمانگر یا مربی شخصی مراجعه کنید.
 یک کتاب عالی برای پیشرفت شخصی بخوانید .

اگر اقدامات لازم برای عبور از چالش های شخصی خود را انجام نمی‌دهید، ممکن است راه پیش رو چندان سرگرم کننده به نظر نرسد. شما باید بهترین زندگی را برای خود فراهم کنید.



۴. بپذیرید که افراد بدون توجه به شما قضاوت خواهند کرد
جای تأمل است که به یاد داشته باشیم، اکثریت افرادی که دیگران را به خاطر به اشتراک گذاشتن هدفشان قضاوت می کنند، در حاشیه زندگی خود گیر کرده اند، در واقع خیلی ترسیده‌اند که خودشان برای رسیدن به هدف هایشان تلاش کنند.

۵. روی نکات مثبت تمرکز کنید
ما به عنوان انسان مجاز هستیم تا پنج درصد روی افراد منفی یا اظهاراتی که دریافت می‌کنیم تمرکز کنیم، نه اینکه نود و پنج درصد موارد منفی را دریافت کنیم. من توصیه می‌کنم برای افزایش تمرکز به سمت نکات مثبت زندگی تلاش کنید. بازخورد های سازنده را نادیده نگیرید، خوب گوش دهید و اگر نیاز دیدید برای تغییر تلاش کنید.

۶. داوطلب همه چیز شوید
یکی از راه های از بین بردن ترس این است که کاملاً منطبق باشید. به یاد داشته باشید که ترس‌های غیر منطقی در واقع هیچ پایه و اساسی ندارند، با این وجود ترس از ناشناخته‌ها ذهن شما را بسیار مشغول می کند. هرچه توانایی‌های بیشتری برای خود ایجاد کنید، درجه حس مفید بودن شما افزایش می‌یابد، یعنی اعتقاد به توانایی شما برای رسیدن به موفقیت بیشتر خواهد شد. هرچه بیشتر تسخیر کنید، بیشتر یاد می گیرید چگونه فتح کنید.

۷. الگوبرداری از افراد نترس
کسی را تصور کنید که نترس است، کسی که حتی در سختگیرانه ترین شرایط ترسو نیست. بیاموزید که رفتارهای کلامی و غیرکلامی آنها را تجسم کنید و آنها را برای خود اتخاذ کنید به طوری که دفعه بعدی که ترس ایجاد شود، وانمود کنید که آن شخص هستید. از آنچه او در آن شرایط انجام می‌دهد الگو بگیرید. انجام این کار معیار رفتاری را ارائه می‌دهد که می‌توانید با آن همسو شوید. یکی از دلایلی که مردم از ناشناخته ها می‌ترسند این است که هیچ جهت و بازخوردی وجود ندارد. مدل سازی نقش هر دو را ارائه می‌دهد.
ترس هیچ مشکلی ندارد، ترس به شما محتاط بودن را یادآوری می‌کند و هنگامی که بر این ترس غلبه کردید، یک ابرقدرت جدید به رزومه خود اضافه می‌کنید.

۸. ترس را درک کنید
این ممکن است در ابتدا کمی عجیبی به نظر برسد اما به من اجازه دهید توضیح بیشتری بدهم. برای غلبه بر ترس  لازم است ترس را درک کنید. دلیلش این است که بیشتر اوقات ترس ما از قضاوت در خود ما شکل گرفته است. بسیاری از ما در ذهن خود داستان‌هایی را تعریف می کنیم که دیگران از ما درک می‌کنند.
به عنوان مثال، ما می‌ترسیم که کفایت کافی نداشته باشیم یا به اندازه کافی هوشمند نباشیم، بنابراین به این نتیجه می رسیم که همه کسانی که با آنها روبرو می‌شویم فکر می کنند که ما احمق هستیم یا به اندازه کافی باهوش نیستیم. ترس از قضاوت دیگران از همینجا شروع به رشد می‌کند.
در نتیجه، ما از بیان حقیقت خود ترسیده ایم و قادر به برقراری ارتباط واقعی با دیگران نیستیم.از منتقد درونی خود آگاه باشید، درک کنید که قضاوت شما در مورد خود لزوماً حقیقت نیست و ممکن است منعکس کننده دید واقعی مردم از شما نباشد.

۹. بپذیرید که قضاوت اجتناب ناپذیر است.
“برای جلوگیری از انتقاد هیچ چیز نگو، هیچ کاری نکن، خودت باش!”
ممکن است ما نخواهیم این را بپذیریم که همه ما قضاوت می کنیم و تقریباً هیچ کاری از دست ما برای حل این موضوع بر نمی‌آید. از آنجا که ما نمی‌توانیم نظر دیگران درباره خود را کنترل کنیم این بدان معناست که هیچ کس نمی‌تواند عقاید ما را نیز درباره خود کنترل کند! وقتی بپذیرفتیم که قضاوت اجتناب ناپذیر است، کاملاً رها به زندگی خود ادامه می‌دهیم.

۱۰. نقاط قوت خود را بپذیرید و محدودیت های خود را درک کنید.

اگر از چیزهایی که در آنها مهارت دارید، آگاهی دارید و می‌دانید نقاط قوت شما چیست، این به شما کمک می کند تا درک کنید که محدودیت های شما چیست. همه ما نقاط قوت و محدودیت داریم و همه افراد متفاوت هستند. آنچه در اینجا مهم است اعتماد به نفس در توانایی های خود و داشتن محدودیت‌های لازم است. به این ترتیب، هیچ کس نمی تواند شما را قضاوت کرده یا بگوید که شما انسان پسندیده ای هستید یا خیر!

۱۱. از صدای درونی خود آگاه باشید
همه ما قسمت‌های مختلفی از خود داریم. ممکن است یک قسمت مثبت اندیش در شما وجود داشته باشد که شما را تشویق و حمایت کند تا بهترین نسخه از خود در تمام زمینه های زندگی خود باشید. اما در این صورت ممکن است یک قسمت منفی، شرورتر، خودکفا از شما باشد که شما را ناراحت کند، به شما بگوید شما به اندازه کافی خوب نیستید و مردم قرار است در مورد شما قضاوت کنند!! برای از بین بردن ترس از قضاوت دیگران مهم است که قسمت‌های مختلف خود را بشناسید و آن منتقد درونی را بخاطر آنچه هست فرا بخوانید. مطمئن باشید که شما در درون خود قدرت کنترل عقاید خود را دارید.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    440 بازدید

    0 نظر

    درج: 5 اسفند 1400

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir