چرا باید کتاب خواندن را جدی گرفت؟

0
چرا باید کتاب خواندن را جدی گرفت؟
تاثیر مطالعه بر مغز
مطالعه کردن و کتاب‌ها غذای روح را تامین می‌کنند. اما آیا سیر شدن شکم و روح برای ادامه زندگی و موفق شدن کافیست؟ پس تکلیف مغز چه می‌شود؟ خبر خوب اینکه، دانشمندان دریافته‌اند که مطالعه کردن می‌تواند تا حد بسیار زیادی موجب بهبود عملکرد مغز ما شود. اما قبل از آنکه بخواهیم به سراغ تاثیر مطالعه بر مغز برویم، اجازه بدهید نقل قولی زیبا را در مورد کتاب و فواید کتابخوانی با هم بخوانیم:
“مطالعه کردن مثل فکر کردن است، مثل دعا و عبادت، مثل گپ زدن با یک دوست، مانند زمانی که ایده‌ها و عقاید خود را به اشتراک می‌گذاریم، یا حتی مثل وقتی که عقاید و نظرات دیگران را می‌شنویم، کتاب خواندن مثل نگاه کردن به یک منظره است، مثل قدم زدن بر روی شن های داغ ساحل”
هیچ می‌دانید که چرا روبرتو بولانیو کتاب خواندن را به همه این چیزها تشبیه کرده است؟ جواب ساده است، چون شما تنها با خواندن یک کتاب قادر خواهید بود همه این موقعیت‌ها را احساس کنید.

وقت آن رسیده که کمی از فضای احساسی دور شده و برگردیم سر موضوع اصلی خودمان. به طور کلی کتاب خواندن و مطالعه می‌تواند تاثیر مثبت زیادی بر روی عملکرد مغز شما بگذارد. اما ۴ مورد از مهمترین تاثیرات کتابخوانی بر روی مغز عبارتند از:
کمک به تقویت ارتباط عصبی
بهبود قدرت منطق و تصمیم گیری
اصلاح نحوه ابراز احساسات
افزایش تمرکز و دقت
 
فقط فراموش نکنید، شما زمانی می‌توانید به خوبی از تمام این نکات و استراتژی‌ها بهره ببرید، که مطالعه کردن به بخشی از عادت روزانه شما تبدیل شده باشد.  می‌توانید با مطالعه مقاله عادت های غلط در مطالعه و اصلاح این عادات، اولین قدم را برای رسیدن به این مهم بردارید.
 
تاثیر مطالعه بر ارتباطات عصبی مغز
همانطور که در حال مطالعه این مقاله از هوش برتر ایرانیان هستید، مغز شما هم دائما در حال کد سازی و تجزیه و تحلیل کلمه به کلمه ‌ای است که در حال خواندن آنها هستید. در نتیجه زنجیره‌ای از کلمات، یا بهتر بگوییم یک رشته کد در ذهن شما به وجود می‌آید. کدهایی که به محض شنیدن هرکدام از آنها، احتمالا دستوری توسط مغز به سایر نقاط بدن شما مخابره خواهد شد. حال، هرچه این سیستم کد سازی غنی تر و قوی‌تر باشد، پیام‌ها با سرعت بیشتری مخابره می‌شوند. پس بدین ترتیب ارتباطات مغزی در درون مغز شما سرعت بیشتری خواهد یافت. اگر دوست دارید بدانید که این موضوع در کجای زندگی ممکن است به درد شما بخورد، حتما مورد دوم را مطالعه کنید.

نورون های عصبی
برای درک بهتر این موضوع یک سخنران را تصور کنید که قرار است بدون متن از پیش تعیین شده، و فقط با دانستن سرفصل‌های مربوط به موضوعی خاص، در مورد آن سخنرانی کند. مسلما هرچه دایره لغات این فرد بیشتر باشد، بخت بیشتری برای اجرای موفق آن سخنرانی خواهد داشت. دلیل اصلی آن هم این است که با سرعت و دقت بیشتری می‌تواند پیام خود را به مخاطبینش مخابره کند.

تقویت منطق و بهبود تصمیم گیری

هوش سیال، بخشی از هوش هیجانی است که به ما کمک می‌کند تا در موقعیت‌های حساس و زمانی که با یک مشکل مواجه می‌شویم، بتوانیم راه حلی برای مقابله با آن پیدا کنیم. تحقیقات نشان داده‌اند که مطالعه کردن به شکل کامل مستقیم بر روی قسمتی از مغز ما که هوش سیال در آن قرار دارد تاثیر می‌گذارد. این یعنی افرادی که بصورت هدفمند مطالعه می‌کنند، می‌توانند تصمیمات منطقی تری نسبت به بقیه بگیرند. اما دلیل اصلی خود این اتفاق چیست؟

موضوع اینجاست که علاوه تمام تاثیری که مطالعه کردن بر روی مغز شما می‌گذارد، به شما موهبتی مهمتر هم هدیه خواهد داد، این هدیه بسیار ارزشمند چیزی نیست جز تفکر نقاد. تفکر نقاد به شما می‌آموزد:
هر چیزی را خیلی ساده باور و قبول نکنید.
در هنگام مواجه شدن با شرایط سخت و نیمه سخت، بتوانید تصمیمات خوبی بگیرید.
بتوانید پدیده‌ها و اتفاقات را با چشم باز نگاه کرده و تجزیه و تحلیل کنید.
و همه موارد بالا به شما کمک خواهند که؟ بله، بهتر تصمیم بگیرید.
 
تاثیر مطالعه بر روی احساسات و مغز
شاید با خود بگویید “ما که تا همین جا هم همین کار رو انجام دادیم”. اما واقعیت این است که اینجا قرار است کمی بیشتر روی این موضوع عمیق شویم. در واقع می‌خواهیم تاثیر مطالعه ادبیات و رمان ها را بر روی مغز و به خصوص هوش هیجانی بسنجیم.
وقتی یک کتاب ادبی مثل یک داستان یا رمان را مطالعه می‌کنید، با شخصیت یا شخصیت‌های موجود در داستان همراه شده و داستان را خط به خط با ‌آن‌ها حس کرده و دنبال می‌کنید. به همین دلیل هم جورج آر.آر مارتین، نویسنده مشهور سری کتاب‌های بازی تاج و تخت می‌گوید:
” کسی که کتاب می‌خواند، در طول حیات خود هزاران بار زندگی کرده است، در حالی که کسی که کتاب نمی‌خواند، فقط یکبار زندگی را تجربه خواهد کرد. “
نتایج یک تحقیق نشان می‌دهند که دانش‌آموزانی که بیشتر از سایرین کتاب‌های داستان و رمان می‌خوانند، در روابط اجتماعی و بیان احساسات خود موفق تر از سایرین هستند.

افزایش تمرکز به کمک مطالعه
شما در هنگام خستگی در کردن یا فارغ شدن از وظایف روزانه خود چه کاری انجام می‌دهید؟ احتمالا شما هم مثل تمام مردم سری به گوشی خود زده و در شبکه‌های اجتماعی چرخی می‌زنید. حتی ممکن است همزمان تلویزیون را روشن کرده و نیم نگاهی هم به آن داشته باشید. آن هم در حالی که مشغول چک کردن ایمیل‌های دریافتی خود هستید!

تمرکز هنگام مطالعه
همه این کارها، به خصوص اگر همزمان انجام شوند، تمرکز شما را به شدت کاهش خواهند داد. اما برای اینکه از این مشکل جلوگیری کنید، اجازه دهید تا رازی را به شما بگویم. زمانی که شما مشغول کتاب خواندن هستید، حتی اگر خودتان هم مایل باشید، نمی‌توانید به کارهای دیگر مشغول باشید. چرا؟ چون اینگونه چیزی از کتابی که در حال خواندن آن هستید نخواهید فهمید. پس می‌توان آخرین تاثیر مطالعه بر مغز را به نقش آن در افزایش تمرکز و کنترل ذهن اختصاص داد.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    656 بازدید

    0 نظر

    درج: 19 آبان 1400

    توسط: u-120852
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir