10 تکنولوژی برتر جهان

0
سالانه تکنولوژی‌های جدیدی به دنیا معرفی می‌شوند که می‌توانند کیفیت زندگی بشر را در زمینه‌های مختلف تغییر دهند. مجمع جهانی اقتصاد با همکاری متخصصان جهانی فهرستی از فناوری‌های رو به رشد را جمع‌آوری کرده است که این قابلیت را دارند تا تاثیرات شگرفی در آینده ایجاد کنند.

شناسایی و ارزیابی این تکنولوژی‌های در حال ظهور کمک شایانی به درک تحولات دنیا خواهد کرد ضمن این که امکان تجزیه و تحلیل متخصصان عرصه‌های مختلف را در آماده‌سازی این بسترها فراهم می‌کند. "برنارد میرسون"، مدیر ارشد نوآوری در شرکت IBM و رییس شورای فناوری در مجمع جهانی اقتصاد، در گفتگویی خاطرنشان می‌کند که جامعه‌ی جهانی به یک گردهمایی نیاز دارد تا توافقات لازم در زمینه‌ی منافع و خطرات ناشی از این تکنولوژی‌ها حاصل شود.

فهرست حاضر، فرصت‌هایی را به جهانیان معرفی می‌کند تا ابعاد مختلف این فناوری‌های نوظهور را قبل از فراگیر شدن در نظر گرفته و نگرانی‌های مربوط به اثرات زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی را بررسی کنند. در این فهرست فناوری‌هایی معرفی شده است که چند سالی از شناخته شدن آن‌ها می‌گذرد. اما اکنون به سطحی رسیده‌اند که آثار بلوغ آن‌ها محسوس‌تر از گذشته است.
 
این ۱۰ تکنولوژی برتر عبارت هستند از:
 
نانو حسگرها و اینترنت اشیا:
از اینترنت اشیا انتظار می‌رود که تا سال ۲۰۲۰ میلادی بتواند بین ۳۰ میلیارد دستگاه ارتباط برقرار کند. نانوحسگر‌ها هم یکی از بخش‌های مهیج پیش رو هستند که می‌توانند در داخل بدن انسان جای گیرند و در آن گردش کنند. آن‌ها می‌توانند از DNA و پروتئین‌ها به منظور شناخت هدف‌های شیمیایی استفاده کنند، اطلاعات را در حد چند بیت ذخیره کنند و از طریق تغییر رنگ یا ارسال سیگنال وضعیت را گزارش دهند.
 
 
باتری‌های نسل بعد:
یکی از موانع موجود در بحث ذخیره‌ی انرژی‌های تجدیدپذیر، ناهماهنگی عرضه و تقاضا است. با این حال پیشرفت‌های اخیر صورت گرفته در ذخیره‌ی انرژی با استفاده از عناصری چون سدیم، آلومینیوم و روی امکان ساخت باتری‌هایی را فراهم آورده است که بر پایه‌ی مینی‌شبکه‌ها تولید می‌شوند و می‌توانند انرژی کل یک منطقه رو به صورت بی‌وقفه تامین کنند.
 
 
زنجیره قالب (Blockchain):
 زنجیره‌ی قالب یا بلاک چین سیستمی است که به ایجاد بیت‌کوین منجر می‌شود. از آنجا که ارز دیجیتالی بیت‌کوین در سال ۲۰۱۵ بالغ بر یک میلیارد دلار گردش مالی داشته است، این پتانسیل را دارد که در بازار و اقتصاد تحولاتی ایجاد کند.
 
 
مواد دو بعدی:
کاهش سریع هزینه‌های تولید در ساخت مواد دو بعدی نظیر گرافن باعث روی کار آمدن آن‌ها در فیلترهای هوا، آب و نسل جدیدی از ابزارهای پوشیدنی و باتری‌ها شده است.
 
خودروهای بدون راننده:

 
خودروهای خودران این قابلیت را دارند که هزینه‌های زندگی و آلودگی هوا را کاهش دهند و کیفیت زندگی را برای افراد مسن و دیگر اقشار جامعه بالاتر ببرند.
 
اندام بدن روی یک تراشه (Organs-on-chips):
 

مدل‌های مینیاتوری اعضای بدن انسان می‌تواند باعث وقوع یک انقلاب در تحقیقات پزشکی و اکتشافات دارویی شود. این فناوری به محققان اجازه می‌دهد که رفتار مکانیزم‌های بیولوژیکی را ارزیابی کنند. امری که پیش از این به هیچ عنوان ممکن نبود.
 
سلول‌های خورشیدی پروسکایت:
این مواد فتوولتاییک جدید نسبت به حالت سیلیکونی سابق دارای سه مزیت هستند: استفاده از آن‌ها آسان‌تر است. قابلیت کاربرد در هر نقطه را دارند و در تولید انرژی تاثیرگذارتر عمل می‌کنند.
 
 
هوش مصنوعی باز (open AI):
امروزه به حجم بی سابقه ای از اطلاعات دسترسی داریم که می‌تواند دستیاران دیجیتالی هوشمندی را برای ما خلق کنند که با طیف گسترده‌ای از وظایف روبرو هستند و از انتخاب لباس گرفته تا امور مالی و مسائل مربوط به سلامتی به ما مشاوره می‌دهند.
 
 
اپتوژنتیک:
 
 
تحولات نوری صورت گرفته اجازه می‌دهد که نور در سطح عمیق‌تری به بافت‌های مغزی نفوذ کند و در نتیجه روش‌های درمانی بهتری برای مبتلایان به اختلالات مغزی صورت گیرد.
 
 
مهندسی متابولیک سیستم‌ها:
 پیشرفت‌های انجام شده در زمینه‌ی زیست‌شناسی مصنوعی و سیستم‌های بیولوژیکی منجر به ساخت سوخت‌های شیمیایی از گیاهان شده است که می‌تواند به جای سوخت‌های فسیلی به کار رود ضمن این که روند تولید مقرون‌به‌صرفه‌تری هم دارد.

مجمع جهانی اقتصاد در تهیه‌ی این فهرست از گروهی از کارشناسان جهانی کمک گرفته است تا مهم‌ترین روندهای اخیر فناوری را شناسایی کنند. این شورا قصد دارد که با هدف بالا بردن سطح آگاهی از قابلیت‌های بالقوه، فاصله‌ی بین بسترهای سرمایه‌گذاری و درک عمومی ‌را کاهش دهد.
 
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,961 بازدید

    0 نظر

    درج: 12 تیر 1395

    توسط: jadda
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir