اولین اطلس ایده های جدید در ریاضیات گردآوری می شود

0
گروهی از ریاضیدانان سراسر دنیا در حال ساخت یک بانک اطلاعاتی بزرگ از تمام ایده های جدید و پیچیده در علم ریاضیات و سایر علوم هستند. این پروژه که L-functions and Modular Forms Database یا به اختصار LMFDB نام دارد توسط 80 ریاضیدان از 12 کشور به صورت آنلاین راه اندازی شده و برای اولین بار قرار است تمام ایده های جدید را در شاخه های مختلف علم ریاضیات، فیزیک و علوم کامپیوتر، از سراسر جهان گردآوری کند.


به گزارش نیچر، این پروژه شباهت زیادی به جدول تناوبی عناصر دارد که با وجود مطرح شدن ایده اصلی آن، پس از دهه 1860 میلادی و مشارکت دانشمندان در تکمیل آن، به مرور روابط موجود بین عناصر مختلف شیمیایی به وضوح مشخص شد و درک صحیحی از دنیای عناصر را به دست داد.

محققان امیدوارند همین رویه در مورد پروژه LMFDB نیز ایجاد شود و با مشارکت محققان و دانشمندان اطلس جامعی از ایده ها و روابط زیربنایی موجود بین این ایده ها شکل گرفته و در نهایت به راهنمایی برای درک صحیح ارتباطات موجود بین حوزه های مختلف علم بدل شود.

اما برای طبقه بندی این مفاهیم نظری و انتزاعی از رویکردی موسوم به L-functions استفاده شده است. مانند جدول تناوبی، مفاهیم بنیادین ریاضیات نیز قابل دسته بندی هستند. این دسته ها با عناوینی همچون تابع L، منحنی بیضی شکل و فرم مدولار نام گذاری می شوند. این در حالی است که توابع L در تعیین مشخصات سایر مفاهیم، نقشی حیاتی شبیه به DNA دارند.

در حال حاضر حدود 20 میلیون مفهوم ریاضی بر اساس تابع L مرتبط با آن ها دسته بندی شده اند. هرچه تعداد ایده های ثبت شده در این بانک اطلاعاتی افزایش یابد، این جدول تناوبی، ارزش بیشتری برای محققان دارد. به طور خاص دو مورد از مهمترین مفاهیمی که دانشمندان به دنبال درک بهتر آن هستند و امیدوارند با استفاده از این بانک اطلاعاتی به آن دست یابند، شناسایی الگوهای موجود بین اعداد اول و روابط موجود بین فیزیک کوانتومی و ریاضیات است.

مهمترین مزیت این جدول تناوبی دسترسی آسان، سریع و همگانی به آن است تا هر شخص علاقمندی بتواند روابط عجیب موجود در علم ریاضیات را ببیند یا کشف کند.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,926 بازدید

    0 نظر

    درج: 10 خرداد 1395

    توسط: jadda
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir