ایتن زاکرمن میگوید در بین سالهای ۱۹۹۴ و ۱۹۹۹ بوده که کد اصلی آگهیهای پاپآپ را نوشته و در آن زمان تبلیغاتی اینترنتی هیچ سر وسامانی نداشتهاند. او برای یک سایت با نام Tripod کار میکرده و سرویسها و محتواهایی را برای فارغ التحصیلان از دانشگاه فراهم میکرده است. همین که دید این شغل نمیتواند دردی از او دوا کند به هر شغلی که در آن زمان میتوانست انجام دهد روی آورد، که البته تبلیغات نیز یکی از همین کارها بود.
او ادامه میدهد که در همین فضای تبلیغات اینترنتی بود که وضعیت خاص برای ساختن منوهای پاپآپ به وجود آمد. یکی از کمپانیهای بزرگ ماشین سازی (به اسم کمپانی ماشین ساز اشاره نکرده) از من فضای تبلیغی را در صفحات اینترنتی خریداری کرد و اینجا بود که همین تبلیغ دهنده، نگران قاطی شدن تبلیغ خودش با محتوای سایت تبلیغ کننده شد.
زاکرمن به جای اینکه جای تبلیغ را در سایت تغییر دهد یا شکلی دیگر به آن بنر تبلیغی دهد، کدی را نوشت که تبلیغ را در صفحه متعلق به خودش باز میکرد و تبلیغ از محتوای سایت اصلی جدا میشد. اما بعد از گذشت این همه سال او متوجه بد بودن اختراع خود شده و میگوید: «من متاسفم، نیت واقعی ما خیر بود.» از نظر او ،در آن زمان، شیوه ابداعی او باعث میشد که تبلیغات چشمان ببیننده سایت را اذیت نکنند و همه تبلیغات در پنجرههای جداگانه باز شوند اما این اتفاق نیفتاد و انواع تبلغات پاپآپ با یک کلیک میتوانند در چند پنجره پشت سر یکدیگر باز شوند و بستن همین پنجرهها کافی است تا باعث کلافگی کاربر فضای مجازی و بازدید کننده از اینگونه سایتهای اینترنتی شود.
اما مرورگرهای مختلف اکنون بلاک کنندههای مختلفی برای این نوع تبلیغات پاپآپ در اختیار دارند که مانع از نشان دادن تبلیغات آزار دهنده میشود. آیا واقعا اکنون میتوان دنیای اینترنت را بدون تبلیغات تصور کرد؟
ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون: