کاهش ظرفیت پرطرفدارهای‌ کنکور

+1
کاهش ظرفیت پرطرفدارهای‌ کنکور

ماراتن کنکور سراسری آخرین گام‌های خود را سپری می‌کند و کم‌کم به خط پایان خود نزدیک می‌شود؛ ماراتنی که شروع اولیه آن با ثبت‌نام بیش از ۹۵۰ هزار داوطلب استارت خورد و در گام بعدی آن یعنی در مرحله مجدد ثبت‌نام تعداد ۶۰ هزار و ۲۷۵ نفر به این شرکت‌کنندگان اضافه شدند تا مجموع شرکت‌کنندگان این آزمون سرنوشت‌ساز را به تعداد یک میلیون و ۱۱ هزار و ۳۶۰ نفر برسانند.

 

ماراتن کنکور سراسری آخرین گام‌های خود را سپری می‌کند و کم‌کم به خط پایان خود نزدیک می‌شود؛ ماراتنی که شروع اولیه آن با ثبت‌نام بیش از ۹۵۰ هزار داوطلب استارت خورد و در گام بعدی آن یعنی در مرحله مجدد ثبت‌نام تعداد ۶۰ هزار و ۲۷۵ نفر به این شرکت‌کنندگان اضافه شدند تا مجموع شرکت‌کنندگان این آزمون سرنوشت‌ساز را به تعداد یک میلیون و ۱۱ هزار و ۳۶۰ نفر برسانند؛ سال گذشته تعداد شرکت‌کنندگان حدود ۹۳۰هزار نفر بود.
 
آزمونی با این وسعت و بزرگی که بیش از نیمی از آن را بانوان کشورمان تشکیل می‌دهند و به گفته مشاور عالی سازمان سنجش، تعداد داوطلبان زن شرکت‌کننده در این آزمون به ۵۹۹ هزار و ۱۲۱ نفر که سهم ۵۹.۲۴ درصدی از داوطلبان کنکور سراسری ۹۷ را تشکیل می‌دهند رسید و تعداد داوطلبان شرکت‌کننده مرد نیز عدد ۴۱۲ هزار و ۲۶۳ نفر که سهم ۴۰.۷۶ درصد داوطلبان شرکت‌کننده در کنکور سراسری ۹۷ را شامل شد.

گام دوم

گام دوم این ماراتن با شرکت داوطلبان در چهار گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی و هنر و زبان‌های خارجه که با یکدیگر به رقابت می‌پرداختند آغاز شد که در این بین متقاضیان گروه آزمایشی ریاضی و فنی به ۱۴۴ هزار و ۴۳۷ نفر و تعداد داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی که به گروه مرگ نیز معروف شده است به ۶۴۲ هزار و ۲۲۸ نفر رسید. همچنین تعداد داوطلبانی که در گروه آزمایشی علوم انسانی شرکت کرده‌اند ۲۰۴ هزار و ۹۳۶ نفر، تعداد داوطلبان واقعی رشته هنر که تنها در این گروه آزمایشی شرکت کرده‌اند ۱۲ هزار و ۲۴۹ نفر و تعداد داوطلبانی که علاوه‌بر گروه آزمایشی هنر در گروه آزمایشی دیگری نیز شرکت کرده‌اند ۶۶ هزار و ۵۶۶ نفر است. تعداد داوطلبان واقعی رشته زبان‌های خارجی که تنها در این گروه آزمایشی شرکت کرده‌اند، هفت هزار و ۵۳۴ نفر و تعداد داوطلبانی که علاوه‌بر گروه آزمایشی زبان‌های خارجی در گروه آزمایشی دیگری نیز شرکت کرده‌اند، ۱۳۷ هزار و ۹۹۷ نفر است.

گام سوم انتخاب رشته

گام سوم این ماراتن برای بسیاری از داوطلبانی که نتوانسته‌اند در این آزمون موفقیت دلخواه خود را کسب کنند، همیشه مصادف با شکست نبوده و نیست، چه‌بسا برای خیلی از داوطلبان این اتفاق بسیار پیش آمده باشد که در زمان تخمین رشته‌های قبولی در کنکور سراسری به آن‌ها گفته می‌شود در یک‌رشته و دانشگاه خاص قبول نخواهند شد، اما بعد از اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری اسامی‌شان در میان قبول‌شدگان دیده می‌شود. این امر فقط یک دلیل دارد و آن افزایش ظرفیت‌های آن رشته است. در این گزارش، «فرهیختگان» به بررسی رشته‌های پرمتقاضی گروه علوم تجربی، ریاضی و فنی و گروه علوم انسانی به تفکیک سال ۹۶ و ۹۷ می‌پردازد.

علوم تجربی

در گروه علوم تجربی که به علت متقاضی بسیار زیاد، نام این گروه را «گروه مرگ» گذاشته‌اند باید گفت که ظرفیت رشته پزشکی در دانشگاه‌های روزانه از ۳۴۹۸ نفر در سال ۹۶ به ۳۵۶۴ در سال ۹۷ نفر افزایش یافته است، اما ظرفیت رشته پزشکی پردیس‌های خودگردان از ۱۲۱۰ نفر در سال ۹۶ به ۱۱۹۹ در سال ۹۷ نفر کاهش یافته.

ظرفیت پزشکی تعهدی از ۶۱۰ نفر در سال ۹۶ به ۵۶۸ نفر در سال ۹۷ کاهش یافته است، اما به‌طور کلی مجموع ظرفیت رشته پزشکی از ۵۳۱۸ نفر در سال ۹۶ به ۵۳۳۱ نفر در سال ۹۷ افزایش یافته است.

علوم انسانی

براساس بررسی‌های صورت‌گرفته در رشته‌های پرمتقاضی گروه علوم انسانی مانند حقوق؛ ظرفیت رشته‌ای آن در دانشگاه‌های روزانه از ۱۷۸۷ نفر در سال ۹۶ به ۱۷۹۹ نفر در سال ۹۷ و ظرفیت آن در دانشگاه‌های شبانه از ۴۵۳ نفر در سال ۹۶ به ۵۱۴ نفر در سال ۹۷ افزایش یافته و در مجموع ظرفیت رشته از ۲۲۴۰ نفر در سال ۹۶ به ۲۳۱۳ نفر در سال ۹۷ نفر افزایش یافته است.

ریاضی و فنی

در این گروه رشته‌ای همچون مهندسی برق شرایط خاصی دارد. ظرفیت این رشته در دانشگاه‌های روزانه نیز از ۶۱۰۰ نفر در سال ۹۶ به ۶۰۱۴ نفر در سال ۹۷ کاهش یافته، اما ظرفیت رشته مهندسی برق در دانشگاه‌های شبانه نیز از ۹۵۸ نفر در سال ۹۶ به ۱۰۹۸ نفر در سال ۹۷ نفر افزایش داشته و به‌طور کلی ظرفیت رشته مهندسی برق از ۷۰۵۷ نفر در سال ۹۶ به ۷۱۱۲ نفر سال ۹۷ نفر افزایش یافته است. در نمودار‌های زیر جزئیات ظرفیت رشته‌های پرمتقاضی در کنکور سراسری امسال و سال پیش آمده و نکته قابل‌تامل افزایش ظرفیت دوره‌های پردیس خودگردان است که این مساله شائبه نگاه درآمدزایی دانشگاه‌ها از رشته‌های پرطرفدار را بیشتر می‌کند.

 

 
 
 

 

 
 
 

 

 
 
 

 

 
 
 

 

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,556 بازدید

    0 نظر

    درج: 22 مرداد 1397

    توسط: m.hosseini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir