با ساماندهی کنکور اجازه نفس کشیدن به مدارس داده شود

0
با ساماندهی کنکور اجازه نفس کشیدن به مدارس داده شود

وزیر آموزش و پرورش بر چرخش تحولی مدارس و لزوم توجه به اهداف تربیتی و آموختن مهارت‌های اجتماعی در آنها تاکید کرد.

سیدمحمد بطحایی در مراسم اختتامیه کنگره پرسش مهر که صبح امروز در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، با ابراز خوشحالی از برگزاری این مراسم در چنین مکانی گفت: «اینجا یادآور همه رشادت‌های خواهران و برادران ماست، آنها در ایام دفاع مقدس با از خودگذشتگی، آنچه را امروز داریم،در اختیارمان گذاشتند.»

او ادامه داد: «در دوران بسیار سختی که ناجوانمردی دشمنان از همه طرف ملت ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی را احاطه کرده است، بیش از هر زمان دیگری به دعای خیر و توجه ۳۵ هزار دانش‌آموز شهید و پنج هزار معلم شهید نیازمندیم.»

وزیر آموزش و پرورش در ادامه درباره برگزاری کنگره پرسش مهر رئیس‌جمهوری گفت: «حدود پنج میلیون نفر به پرسش رئیس‌جمهوری مبنی بر اینکه چگونه باید در محیط مدرسه تحمل و احترام به افکار دیگران و اخلاق و ادب را تمرین کنیم، پاسخ دادند. این سوال بسیار مهمی است و آموزش و پرورش در راستای سند تحول بنیادین آن را مصرانه دنبال می‌کند.»

بطحایی گفت: «در تلاشیم مدرسه را به سمتی ارتقا دهیم که مهارت‌های تربیتی و پرورشی و الگوی زندگی اسلامی ایرانی بیش از گذشته در آن محقق شود.»

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «بر‌اساس نقشه سندتحول بنیادین باید مدرسه را تبدیل به محیطی کنیم که در همه ساحت‌های تربیت، فرایند یاددهی و یادگیری دانش‌آموزان را به سطح قابل قبولی برساند. سوال رئیس‌جمهوری چند هدف تربیتی را در برمی‌گیرد و مهم‌ترین نکته آن این است که دانش‌آموزان ما چگونه آستانه تحمل افکار دیگران را در خود بالا ببرند.»

بطحایی افزود: «با تاسف باید بگویم در مدرسه امروز ما جای این‌گونه اهداف تربیتی مغفول مانده و سهم آن در سبد یادگیری کاهش یافته است. امروز بخش عمده‌ای از یادگیری‌ها به لایه‌های شناختی و حافظه‌محوری محدود شده است. فرزندان ما به سمتی هدایت شده‌اند که دائما مفاهیم دانشی را فرابگیرند و از مفروضات خود در آزمون‌ها استفاده کنند اما متاسفانه پس از آزمون اثر کمی از این مفروضات در وجود دانش آموزان باقی می‌ماند. نیاز امروز ما این است که مدرسه را از وضع امروز با یک چرخش تحولی به آنچه که نیاز داریم تبدیل کنیم و در اولین گام باید موانع موجود را حذف کنیم.»

وزیر آموزش و پرورش درباره این موانع گفت: «یکی از مهمترین موانع نگرش و باور خانواده‌هاست که تغییر دادن آن بسیار سخت است. اگر مدرسه بخواهد روی اهداف تربیتی سرمایه‌گذاری کند بلافاصله مورد اعتراض اولیا قرار می‌گیرد که چرا کتب کمک‌آموزشی بیشتری در اختیارشان نمی‌گذارید و آزمون برگزار نمی‌کنید؟ همین مساله مدرسه را به تدریج ناچار خواهد کرد که این گونه رفتار کند.»

او افزود: «وقتی اولیا به این مهم باور ندارند و به مدرسه فشار وارد کنند مدرسه مجددا فرمان حرکت خود را به سمت افزایش دانش و حافظه‌محوری کج می‌کند.»

وزیر آموزش و پرورش بر ایجاد فرصت برای معلمان و آموختن سایر مهارت‌های اجتماعی در کلاس درس تاکید کرد و گفت: «چگونه می‌توانم از معلم فیزیک و ریاضی‌ام بخواهم مفاهیمی چون نظم در خلقت و طبیعت را هم در کلاس به بحث بگذارد؟ معلم ما معتقد است با زمان اندکی که دارد باید ۱۵۰ صفحه کتاب را تدریس کند و دیگر فرصتی برایش باقی نمی‌ماند. همین کتاب‌های درسی برای آموزش کافی است و امیدوارم این کنکور که تمام اهداف تربیتی ما را به ویژه در متوسطه دوم تحت‌الشعاع قرار داده است روزی به سامان برسد و اجازه نفس کشیدن به فضای مدارس داده شود.»

بطحایی به الزامات و امکانات موردنیاز برای این چرخش تحولی اشاره کرد و گفت: «تا این چرخش تحولی رخ ندهد آموزش و پرورش به سامان نمی‌رسد. تا این تحول رخ ندهد مسائل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و بهداشتی ما حل نخواهد شد و هر روز باید شاهد آسیب‌های جدید باشیم. تا تجهیزات و امکانات لازم در اختیار بچه‌ها قرار نگیرد و تا انگیزه و صلاحیت لازم در معلمان ایجاد نشود مشکلات حل نمی‌شود.»

او در پایان گفت: «وزارت آموزش و پرورش تمام همت خود را به کار گرفته تا با کمک نهادهای حاکمیتی استلزامات و امکانات لازم برای این چرخش تحولی را فراهم کند.»

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,264 بازدید

    0 نظر

    درج: 11 تیر 1397

    توسط: m.hosseini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir