نحوه ی مطالعه صحیح درس شیمی

+3
یکی از دروس مهم در رشته تجربی درس شیمی می باشد که درصد بالای آن می تواند کمک مهمی در قبولی برخی رشته ها از جمله داروسازی و پزشکی باشد. در این مطلب قصد داریم به بررسی میزان اهمیت این درس در کنکور تجربی، نحوه مطالعه صحیح و بیان راهکارهایی از زبان رتبه های برتر کنکور سالهای قبل برای مطالعه بهتر و کاربردی تر این درس بپردازیم در ادامه با ما همراه باشید.

اهمیت درس شیمی:

با توجه به این که درس شیمی یکی از دروس اختصاصی می باشد از اهمیت بالایی بخصوص در رشته تجرببی برخوردار است و می توان گفت این درس دومین درس با اهمیت رشته تجربی می باشد.
 
 
پایه‌ی دوم،۱۱ تست

پایه‌ی سوم،۱۱ تست

پایه‌ی چهارم،۱۳ تست

یک نکته بسیارمهم  که لازم است به عنوان یک داوطلب کنکور تجربی بدانید این است که زمان اختصاص داده شده به سوالات شیمی در حدود ۳۵ دقیقه می باشد که به میزان تعداد سوالات این درس بسیار کم خواهد بود بنابراین برای موفقیت بیشتر لازم است تسلط کافی و کامل به مباحث این درس داشته باشید.

نحوه خواندن درس شیمی برای کنکور :

    از ۳۵ تست مربوط به درس شیمی ۱۰ تای آن ممکن است مساله باشد بنابراین از آنها غافل نشوید و تمرین روی آنها را جدی بگیرید.
    مباحث سخت و آنهایی را که دوست ندارید به آخر واگذار نکنید چون در روزهای آخر به هیچ عنوان وقت برای فراگیری مطالب دشوار نخواهید داشت.
    به جای پرداختن به جزوات حجیم و وقت گیر بهتر است کتاب درسی خود را با دقت ببیشتری بخوانید. زیرا تا ۹۰% سوالات کنکور از متن کتب درسی شما تهیه و تالیف خواهد شد.
    باید بدانید که شیمی درسی وقت گیر و سنگین است و مطالب آن باید به مرور زمان در ذهن ته نشین شود پس با برنامه ریزی دقیق و اصولی در بازه طولانی تری به خواندن این درس مشغول شوید.
    مطالب را با دقت و توجه خاصی بخوانید و از هیچ مطلبی بدون فهمیدن کامل عبور نکنید.
    در صورت تسلط کامل به مطالب کتب درسی می توانید به صورت کمکی از کتاب های تست و کمک درسی نیز استفاده نمایید.
    طبق گفته برخی از داوطلبان سالهای قبل برخی از سوالات این درس دارای محاسبات طولانی و وقت گیر می باشد که دقت بالایی را می طلبد و برخی دیگر از سوالات تست های سرعتی بوده که بهتر است در زدن آنها نیز دقت کافی و لازم را داشته باشید.
    توجه داشته باشید که بخش زیادی از تست های محاسباتی مربوط به مباحثی استوکیومتری ، تعادل، آنتالپی، سینتیک و… خواهد بود.
 
چند فن خاص برای فهم بهتر درس شیمی:

    توجه کنید که خواندن این درس به نسبت دروس دیگر مانند ادبیات و یا تاریخ زمان بر تر و نیازمند دقت و توجه بیشتری است زیرا تمامی جملات، عکس ها، فرمول ها و نمودارهای این درس حاوی مطالب مهم، مفید و کنکوری هستند که نباید از آنها غافل شد.
    سعی کنید برای مطالعه مطالب این درس مفاهیم را برای خود تقسیم بندی نمایید و هر بار بخش کوچکی از آن را بخوانید به طور مثال در مطالعه یک بخش ۲۰ صفحه ای می توانید آن را به ۴ لقمه ۵ صفحه ای تقسیم کنید نه این که تمام ۲۰ صفحه را یکجا ببلعید.
    از مطالعه به روش های بیهوده بپرهیزید به طور مثال هایلات کردن مطالب برای یک کنکوری زیاد مناسب و اصولی نخواهد بود زیرا به مرور زمان خواهید دید که بر حسب عادت بخش های زیادی را هایلایت کرده اید که گاها اهمیت خاصی هم ندارند پس بهتر است به عنوان روش جایگزین از نوشتن نکات مهم کلیدی و یا خلاصه مطالب و مفاهیم طولانی در حاشیه کتاب استفاده نمایید.
    یکی از روش هایی که به فهم بهتر شما در این درس کمک خواهد کرد استفاده از خلاقیت در نحوه خلاصه نوسی است برای این کار شما می توانید از ارتباط مطالب به یکدیگر و راه هایی مثل فرمول های اکتشافی استفاده نمایید تا تاثیر بی نظیر آن را مشاهده کنید.
    یک کاغذ کنار دست خود داشته باشید و مطالب غیر قابل هضم و سوالات پیش آمده را روی آن یادداشت نمایید و در اولین فرصت به کمک معلم و یا مطالعه دقیق تر مطلب حتما جواب آن را بیابید زیرا در این درس حل نشدن سوالات کوچک ذهنی در فهم بقیه مطالب تاثیر منفی خواهد گگذاشت.
    حتما یادداشت های پراکنده خود را در فرصتی مناسب در دفترچه ای تمیز جمع بندی نمایید تا در روزهای آخر برای مرور مطالب کلیدی از آن استفاده نمایید.
    حتما بعد از جلسات درسی زمانی برای مطالعه دوباره دروس و جمع بندی یادداشت های خود و همچنین برقراری ارتباط بین مطالب یاد گرفته شده و مطالب قبلی کنار بگذارید.

بررسی چند نکته کلیدی از زبان محمد کاظم میدانی رتبه ی ۲۳ کنکور ریاضی ۹۳

    شیمی سال دوم و به خصوص ۲ فصل اول آن پایه اصلی شیمی به حساب می آید پس سعی کنید در فهم آنها وقت و دقت بسیاری به خرج دهید و حتی کوچک ترین مطلب هضم نشده را برای خود باقی نگذارید.
    تا آخرین روزهای نزدیک به کنکور از کتاب شیمی ۲ غافل نشوید و هر چند وقت یک بار سری به آن بزنید و حاشیه نویسی های آن را مطالعه نمایید. بازهم تاکید می کنم این کتاب مهم ترین کتاب شیمی شما و اصلی ترین منبع شماست به هیچ عنوان از فهم درست آن غافل نشوید.
    بعد از تسلط کامل به دروس کتاب پایه دوم تا حد امکان تست بزنید آنقدر که بتوانید به اندازه ای مسلط شوید که با چشم هم قادر به حل آنها باشید.
    به اعداد اتمی عناصر مختلف به طور کامل تسلط پیدا کنید  آنقدر که به سادگی بتوانید ساختار لوییس آن را چشم بسته رسم کنید.
    برای اینکه در سوالات شیمی زمان کم نیاورید بهترین راه تسلط کامل به سوالات حفظی می باشد که بخش عمده آن مربوط به همین کتاب دوم خواهد بود.
    کتاب شیمی سال سوم به نسبت ساده تر از سال دوم می باشد اما حجم سوالات حلی و مسائل از این کتاب به مراتب بیشتر خواهد بود.
    برای حل مسائل مشابه سعی کنید یک راه حل سریع و مناسب را یافته و تمامی سوالات آن سبک را با همان روش حل نمایید تا تسلط کافی را به آن بیابید.
    در حل مسائل این کتاب حتما زمان گرفته و سعی کنید تا جای ممکن زمان خود را با تمرین زیاد کاهش دهید.
    کتاب شیمی پیش دانشگاهی نیاز به پایه قوی در مورد مسائل اسید و باز دارد بنابراین سعی کنید پایه خود را در این مباحث تا جای ممکن قوی نمایید.
    بخش عمده کتاب پیش دانشگاهی حاوی مطالب حفظی است که باید تسلط کافی به آن را داشته باشید.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    4,533 بازدید

    1 نظر

    درج: 28 مهر 1395

    توسط: goljah
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (1 مورد)

    خیلی خوب بود
    .
    1395/08/2 - 14:40
  • +1
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir