حذف بی قاعده کنکور مشکلات زیادی در پی خواهد داشت

0
حذف بی قاعده کنکور مشکلات زیادی در پی خواهد داشت

نماینده تام‌الاختیار سازمان سنجش و آموزش در خراسان رضوی گفت: بررسی‌های سازمان سنجش نشان داده که 80 درصد داوطلبان متقاضی برگزاری کنکور هستند و گفته‌اند که به این آزمون اعتماد دارند، ولی به سایر سازوکارهای جایگزین آن اعتماد زیادی ندارند، لذا در می‌یابیم که مردم به کنکور سراسری اعتقاد بیشتری دارند و نمی‌توانیم در کوتاه مدت آن را حذف کنیم.

دکتر علی گنجعلی در خصوص حذف احتمالی کنکور، اظهار کرد: هیچ سازمان و مقامی نمی‌تواند به طور ناگهانی اعلام کند که کنکور سال آینده حذف خواهد شد، چراکه دانش‌آموزان از یک سال گذشته برای آن برنامه‌ریزی می‎‌کنند، لذا ابتدا باید یک قاعده قابل اعتماد و جایگزینی مناسبی برای کنکور در نظر گرفته شود و سپس آن را حذف کنند.

وی ادامه داد: اینکه بلافاصله کنکور را بدون قاعده حذف کنیم، قطعا مشکلات زیادی به دنبال خواهد داشت. لذا اگر تصمیمی بر حذف کنکور وجود دارد، باید با برنامه ریزی باشد و در زمان مناسب به اطلاع مردم برسانیم.

نماینده تام‌الاختیار سازمان سنجش و آموزش در خراسان رضوی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی در سال 86 طرح حذف کنکور را تصویب کرد و به سه وزارت‌خانه علوم، بهداشت و آموزش و پرورش ماموریت داد که تا سال 92 کنکور را حذف کنند، اما قانون جایگزینی برای آن درنظر گرفته شد که دانش آموزان براساس نمره امتحانات نهایی سراسری و معدل چهار سال آخر دبیرستانشان برای ورود به دانشگاه گزینش شوند که متاسفانه آموزش و پرورش به دلیل تنوع سیستم آموزشی در کشور نتوانست بستر مناسبی را برای این امر مهیا کند، چراکه معیار قابل قبولی برای ورود به دانشگاه نبود، بنابراین آن طرح نیز با شکست مواجه شد.

گنجعلی افزود: ‌آموزش و پرورش باید شرایطی فراهم کند که آزمون‌های نهایی دانش‌آموزان در شرایط مطلوب و هماهنگ کشوری برگزار شود تا بتوان به نتایج آن‌ها اعتماد کرد.

وی اضافه کرد: در بسیاری از رشته‌ها متقاضی وجود دارد، ولی صندلی و ظرفیت کافی نیست، لذا در برخی از رشته‌های که تقاضای زیادی وجود دارد، نمی‌توان کنکور را حذف کرد؛ بنابراین سوابق تحصیلی نیز نمی‌تواند معیار درستی برای پذیرش دانشجوها در دانشگاه‌ها باشد.  

نماینده تام‌الاختیار سازمان سنجش و آموزش در خراسان رضوی تصریح کرد: از سال 91 اصلاح کنکور مدنظر قرار گرفت و موضوع سوابق تحصیلی دانش‌آموزان را مطرح نمود که سوابق تحصیلی چهار ساله آنان در پذیرش دانشگاه‌ها لحاظ شد تا کم کم وزن کنکور کاهش یابد و  از 25 درصد تاثیر آغاز شد تا سال به سال این درصد افزایش پیدا کند. اما این موضوع به دلایل مختلف محقق نشد زیرا شاید آموزش و  پرورش نتوانست سوابق صدها هزار دانش‌آموز را به درستی گردآوری کند و در اختیار سازمان سنجش قرار دهند.

گنجعلی با اشاره به اینکه افزایش ظرفیت باعث شده برای بسیاری از رشته‌ها و دانشگاه‌های سطح پایین کنکور برداشته شود، اما برای رشته‌های خاص نظیر پزشکی و دانشگاه‌های سطح اول نمی‌توانیم کنکور را حذف کنیم، گفت: اکنون در کنکور سراسری سال 96، 13 درصد رشته‌های روزانه و 30 درصد رشته‌های شبانه در موسسه آموزش عالی غیردولتی صرفا براساس سوابق تحصیلی پذیرش شده‌اند.

 
وی ادامه داد: مشکلی اصلی که در قانون  سوابق تحصیلی دانش آموزان وجود دارد، این است که در بسیاری از رشته‌ها تقاضا بسیار بالا بوده و از طرفی بسیاری از داوطلبان نیز نمرات سوابق تحصیلی بالایی دارند، بنابراین نمی‌توان‌ آن‌ها را براساس معیار سوابق تحصیلی برای ورود به دانشگاه‌ها گزینش کرد.


نماینده تام‌الاختیار سازمان سنجش و آموزش در خراسان رضوی اضافه کرد: به عبارتی می‌توان گفت درصد افرادی که سوابق تحصیلی بالایی دارند، بسیار زیاد است؛ برای مثال در سال 96، 581 هزار نفر در گروه تجربی شرکت کرده‌اند که 27 هزار نفر از آنان معدل بالای 19.75 داشته اند و از طرفی ظرفیت‌های پزشکی و داروسازی 8000 نفر بود، پس چگونه می‌توان بدون کنکور و تنها براساس سوابق تحصیلی این جمعیت از داوطلبان را مدیریت کرد، لذا در می‌یابیم که کنکور حذف شدنی نیست.

گنجعلی با بیان اینکه جایگزین شدن سوابق تحصیلی دانش آموزان به جای کنکور می‌تواند امکان‌پذیر باشد، به شرط آن که چهار سال آخر تحصیلی دانش‌آموزان یا از مقاطع پیشگام ملاک قرار گیرد، گفت: زمانی که مجلس سوابق چهار ساله دانش آموزان را برای پذیرش در دانشگاه تصویب کرد،  آنچه که مدنظر قرار گرفت، برگزاری آزمون‌های استاندارد و رعایت عدالت اجتماعی بود تا براساس سوابق چهار ساله در رشته های که تقاضای زیادی ندارند، گزینش دانشجو انجام شود.

نماینده تام‌الاختیار سازمان سنجش و آموزش در خراسان رضوی اظهار کرد: در رشته‌هایی مثل پزشکی، مهندسی برق و عمران که متقاضیان بالا است و از طرفی صدها هزار دانش آموز نیز معدل بالای 19 دارند، بنابراین نمی‌توان سوابق تحصیلی را  به عنوان تنها جایگزین برای کنکور درنظر گرفت، ولی در مجموع می‌توان به کمک آن وزن کنکور را به تدریج در برخی از رشته‌ها کاهش داد، ولی تا هر زمانی که تقاضا بیش از ظرفیت باشد، کنکور نیز باید برقرار باشد.

وی تاکید کرد: با توجه به دغدغه ادامه تحصیل که میان مردم وجود دارد، وزارت علوم به دنبال این است که ظرفیت ادامه تحصیل را برای آن‌ها فراهم کند، اما از طرفی تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار روزبه‌روز در حال افزایش است، در اینجا کنکور یک پارادوکس ایجاد می‌کند.

نماینده تام‌الاختیار سازمان سنجش و آموزش در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: بایستی یا ظرفیت‌های پذیرش در دانشگاه‌ها مناسب باشد یا تعداد داوطلبان؛ ولی اینکه ما بتوانیم کنکور را کاملا برداریم، شاید امکان پذیر نباشد  ولی مطلوب مردم این است که فرزندانشان در رشته و دانشگاهی که آنان دوست دارند، تحصیل کنند و وزارت علوم نیز می‌خواهد تا حد ممکن این دغدغه را کاهش دهد، چرا که دربسیاری از رشته‌ها رقابت وجود دارد.

وی با تاکید براینکه اعتقاد ما بر حذف کنکور است، اما این مساله باید منطق صورت گیرد، یادآور شد: ما همه موافق حذف کنکور که استرس زیادی را به مردم وارد می‌کند، هستیم اما بایستی این تصمیم عاقلانه باشد تا آسیبی به جامعه وارد نشده و عدالت اجتماعی رعایت شود.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,713 بازدید

    0 نظر

    درج: 18 دی 1396

    توسط: poortahan
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir