ورود رشته های جدید دریایی به کنکور سراسری

-1
رئیس دانشکده علوم و فنون دریایی دانشگاه خلیج فارس بوشهر گفت: سعی ما بر این است تا یک سال آینده طرحی را در وزارت علوم تصویب کنیم و برای اجرا به دانشگاه ها بسپاریم تا دانشجویان و متقاضیان درخواست خود را تا مقاطع بالاتر تحصیلی مطرح کنند.
 
دکتر پرویز باورصاد گفت: صنایع دریایی کشور و ارگان های دریایی ارتباط چندانی با دانشگاه های دریایی ندارند و به آنها بهاء نمی دهند در واقع به نوعی حوزه دریا با دانشگاه همچنان بیگانه است.
 
وی ادامه داد: در تمام دنیا صنایع بزرگ پیش از اینکه سراغ اجرای کاری بروند نظر دانشگاه ها را جویا می شوند  اما در کشور ما ارگان های دریایی استقبال چندانی از نظرات دانشگاه ها نمی کنند. در حالیکه سایر صنایع مانند نفت، گاز، پتروشیمی با بسیاری از دانشگاه ها همکاری می کنند اما متاسفانه در حوزه دریا پروژه ها به شرکت های وابسته به صنایع دریایی که در تهران وجود دارند سپرده می شود.
 
وی با بیان این نکته که سیستم اجرایی کشور مبتنی بر پژوهش نیست گفت: کشورهایی که در زمینه دریا پیشرفت کرده اند بخشی از بودجه خود را صرف امر پژوهش می کنند.
وی افزود: گاها فعالیت های مختلفی که در شرکت ها و ارگان های دریایی از طریق پژوهش انجام می شود به دانشگاه هایی سپرده می شود که مرتبط با کار دریا نیستند در صورتیکه پژوهش زمانی اعتبار دارد که در یک گروه آموزشی و پژوهشی با همان ماهیت کار انجام شود.برای مثال دانشگاه صنعتی شریف اگر چه یک دانشگاه معتبر است اما اگر قرار باشد پژوهشی در زمینه سوخت کشتی یا نیروی انسانی کشتیرانی انجام شود اگر چه این دانشگاه بسیار معتبر است اما این دانشگاه صلاحیت اینکه در زمینه دریا، نیروی انسانی و ... کار کند را ندارد.
 
وی گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ،شرکت ملی نفتکش ایران ،سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان شیلات باید پروژه های تحقیقاتی خود را به دانشگاه های دریایی واگذار کنند . برای مثال اگر قرار است توسعه ناوگان کشتیرانی صورت گیرد حداقل چهار پروژه دکتری روی آن کار کنند .
وی افزود: متاسفانه ارگان های دریایی دفاتری را وابسته به خود دارند و پروژه ها به همین دفاتر سپرده می شود و این گونه پروژه ها چندان منجر به رشد نمی شود.
 
رئیس دانشکده علوم و فنون دریایی دانشگاه خلیج فارس بوشهر افزود: در حال حاضر شرکت ملی نفتکش ایران در دنیا رتبه اول را دارد و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران جزو بیست شرکت برتر دنیا است اما مشخص نیست این شرکت ها چه میزان برای پژوهش خود هزینه کرده اند.
باورصاد گفت: صنعت برای انجام پژوهش باید اعتباراتی در اختیار دانشگاه قرار دهد زیرا این امر باعث رشد و ترقی سیستم ها در دنیا می شود.
 
وی افزود: دریا از نظر علمی در کشور فقیر است و کتاب یا مقالات چندانی در زمینه دریا وجود ندارد و در کل درک تفکر پژوهشی در دریا وجود ندارد.
وی در ادامه با بیان این نکته که دانشکده علوم و فنون دریایی دانشگاه خلیج فارس بوشهر در سال جاری تحصیلی در رشته های اقیانوس شناسی شیمیایی، مدیریت حمل و نقل دریایی بین قاره ای و زیست فناوری دریا در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو می پذیرید افزود: در حال حاضر دانشجوی دکتری در رشته دریا نداریم و برنامه ما این است که تا سال 1400 چندین رشته در مقطع دکتری اضافه کنیم.
 
وی تصریح کرد: اضافه شدن رشته حمل و نقل دریایی در مقطع دکتری بسیار ضروری است و سعی ما بر این است تا یک سال آینده طرح را در سطح وزارت علوم تصویب کنیم و برای اجرا به دانشگاه ها بسپاریم تا متقاضیان درخواست خود را مطرح کنند. همچنین از سال آینده رشته کارشناسی ارشد حقوق دریا و کارشناسی ارشد حقوق بیمه و حمل و نقل دریایی به رشته های کنکور سراسری اضافه می شود.
این استاد دانشگاه با بیان این نکته که امسال در دانشکده علوم و فنون دریایی دانشگاه خلیج فارس بوشهر حدود 30 نفر در رشته کارشناسی ارشد تحصیل می کنند افزود: به طور کلی در دانشگاه خلیج فارس بیش از 200 نفر دانشجو در رشته های مختلف دریایی مانند شیلات ، کشتی سازی، مکانیک، سازه های دریایی، حمل و نقل دریایی، بیوتکنولوژی دریا و شیمی دریا در مقاطع مختلف مشغول به تحصیل هستند.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    2,202 بازدید

    0 نظر

    درج: 17 مهر 1395

    توسط: goljah
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir