دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش از ارائه نسخه نهایی نظام مشاوره در صحن شورای عالی و همچنین تلاش های معاونت متوسطه برای افزایش تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور خبر داد.
صبح امروز محمود امانی تهرانی در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه که به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد در ابتدا گفت: برای بهتر شدن حال آموزش و پرورش نیازمند افزایش سطح آگاهی جامعه از آموزش و پرورش هستیم. وجود فهم عمومی درست از سطح جامعه و بهداشت از موضوعات مختلف اهمیت دارد. آگاهی ریشه بهبود تمام امور است به ویژه در آموزش و پرورش این آگاهی مهم تر است.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش بیان کرد: تمام ذهن مردم و مسئولان درباره مدرسه و ماموریت آن مدرسه خلاصه شده در اینکه در مدرسه بچه ها قرار است تعدادی کتاب درسی بخوانند و امتحانی گرفته شود. اما واقعیت این است که کتاب درسی را به طرق دیگر نیز میتوان آموخت. مدرسه کارکردی فراتر از این بخش آموزشی دارد و امروزه معاونتهای مختلف آموزش و پرورش در حال تلاش برای تغذیه مدارس با کارهای دیگر هستند. به طور مثال بچهها باید در مدارس رشد کنند و تاب آور شوند. یکی از مهم ترین کارها این است که این نگاه را تغییر دهیم و بهبود ببخشیم. معاونت های مختلف چون پرورشی و تربیت بدنی تلاش های بسیاری می کنند و طرح های بسیاری وارد مدارس می کنند اما به علت غلبه این فرهنگ معمولاً توفیق بزرگ به دست نمی آورند باید برای تغییر این نگاه تلاش کنیم.
وی در ادامه گفت: در باب بازگشایی، امتحانات، زمانبندی، شیوه آموزش و غیره به مدرسه جایگاه داده ایم هم در مصوبات شورا و هم در شیوه نامهای که وزارتخانه ابلاغ کرد. آنچه بر این موضوع تاثیر می گذارد یکی عوامل بیرونی است که تغییرات و نوساناتی در تصمیم گیری ها و سیاست هایشان دارند که شاید اقتضای شرایط بحران کرونا باشد. دوم به خود ما برمی گردد که عادت کرده ایم تولی گری کنیم. باورم بر این است که باید به جایگاه مدارس توجه داشته باشیم. اصلاحات و تغییراتی که در آیین نامه اجرایی مدارس در دست بررسی و اعمال است، مدرسه محوری را پررنگ تر خواهد کرد.
همه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش پیوست پژوهشی دارد
امانی تهرانی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص پژوهش های شورای عالی آموزش و پرورش و اینکه آیا بناست این پژوهش ها برای مصوبات این شورا توسط خود پژوهشگاه صورت بگیرد یا به پژوهشگاه ارجاع شود، گفت: کل مصوبات ما در شورای عالی آموزش و پرورش باید پژوهش داشته باشد و همیشه یک کمیته پژوهشی داشته و کمیته پژوهش به کمیته علمی پژوهشی کردم چون پارهای از مباحث علمی هست که به مسائل علمی بپردازد و از پتانسیل افراد دارد استفاده می شود و نتایج خوبی برای ما در همین جلسات دارد. تمام ترکیب علمی و پژوهشی را جدید و غنی کردیم و به طور جدی داریم به آن می پردازیم. در اجرای پژوهش ها نیز شیوه ها مختلف است. پارهای به پژوهشگاه ارجاع می شود به پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و پارهای را هم خودمان سفارش می دهیم و بخشی را از پژوهش های دیگران استفاده می کنیم. همه مصوبات ما باید پیوست پژوهشی داشته باشد.
وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگاران، ما در باب آموزش مجازی و اینکه آیا مستقیماً شورای عالی آموزش و پرورش در این باب ورود کرده است و ارزیابی دارد، بیان کرد: ما مستقیماً این کار را نکردیم مگر در گزارش های شورای معاونین آن را استخراج کرده باشیم. تصورم این است که دیگر بخش های آموزش و پرورش با جدیت کار را دنبال می کنند. ما بیشتر در کمیته علمی پژوهشی نار بر کارهایی که باید پشتوانه مصوبات جدید و بحث های مربوط به نظارت و اجرای مصوبات جدید است، تمرکز دارد و خوشبختانه ۴ سال پیاپی است که کمیته پژوهشی شورای عالی به عنوان کمیته پژوهشی برتر آموزش و پرورش انتخاب شده است.
مشکل اصلی هدایت تحصیلی کجاست؟
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در بخش دیگری از پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص اینکه برای حل مشکلات هدایت تحصیلی این شورا چه اقدامات یا مصوباتی در دستور کار دارد نیز گفت: در بحث هدایت تحصیلی بزرگترین بخشی که نیاز به توجه دارد همان فرهنگ سازی جامعه است. یکبار خیز خوبی در وزارت آموزش و پرورش برداشته شد و دستورالعمل های خوبی نوشته شد اما در نقطهای که به خواست عمومی برای ورود به رشته خاص می رسیم فرصت های کار گروهی از ما گرفته می شود و جریان اجتماعی ایجاد می شود که نمی شود مقابله فیزیکی با آن کرد. بحث هدایت تحصیلی روی کاغذ رخ نمی دهد و کل فضای اجتماعی جامعه با مساله انتخاب درگیر است از ابتدا در ذهن خود مسیر رفته شده را می بینند و می خواهند همان راه را بروند.
چگونه تصمیم گرفته شد ارزشیابی ها حضوری نباشد
امانی در پاسخ به پرسش دیگری درباره عدم نظارت شورای عالی بر مصوبه اش پیرامون بازگشایی مدارس و تناقضات تصمیمات موجود در موارد مختلف از جمله ارزشیابی نوبت اول گفت: سیاست گذاری، تصویب قوانین و نظارت بر اجرا را در شورای عالی برعهده داریم. بر حسن اجرای مصوبه بازگشایی مدارس نظارت می کنیم. ترکیبی بودن آموزش ها، واگذاری اختیاراتی به مدارس، نحوه ارزشیابی دروس در این مصوبه ذکر شده که رعایت می شود. وزیر پیرامون اهمیت پایه اول و دوم ابتدایی و فنی و حرفه ای نامه نوشتند و رئیس جمهور آن را تایید کردند اما در ستاد کرونا تصمیم دیگری گرفته شد. البته در ستاد سوگیری ای نسبت به عدم انجام این خواسته نبود اما اطلاعات آنها و خطرهایی که پیش بینی می کنند منجر به این شد که چنین تصمیمی گرفته شود که ارزشیابی ها حضوری نباشد.
به زودی نسخه نهایی نظام مشاوره در صحن شورای عالی مطرح می شود
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره علت معطل ماندن چندساله برخی طرح ها و برنامه ها جهت طرح در صحن علنی شورای عالی گفت: متن هایی که به صحن اصلی می رود باید کامل و دقیق باشد. گاهی در کمیسیون نقص هایی به یک متن وارد می شود که باز می گردد تا اصلاح شود و طول می کشد. برنامه نظام جامع مشاوره نمونهای از آن است. بنابراین طوری نیست که جریان در شورای عالی، کند باشد بلکه روند برنامه های سالانه روند اطمینان بخشی است و برای اینکه موضوع را عینی تر و عملیاتی پیش ببریم از مدتی قبل ملاقات های مستقیمی با معاونت ها را تدارک دیده ایم. هفته گذشته معاونت پرورشی با تمام مدیران و مشاوران مهمان ما بودند و مطالبات فی ما بین را مرور کردیم و نظامنامه مربوط به مشاوره و راهنمایی هم از همین دست بود که نسخه نهایی هفته قبل تحویل ما شده است و به زودی در صحن علنی مطرح و تصویب خواهد شد.
با ساماندهی امور تربیت کودک موافقیم
امانی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص نظر این شورا درباره واگذاری مهدهای کودک به آموزش و پرورش نیز بیان کرد: اخیراً شورای عالی انقلاب فرهنگی دو مصوبه داشت که یکی در باب جذب معلمین بود و دیگری واگذاری مهدهای کودک. در فرمایشات ۱۱ شهریور رهبری، ساماندهی مهدهای کودک مورد توجه قرار گرفت و شورای عالی انقلاب فرهنگی یک مصوبه بسیار کوتاه در این باره داشت مبنی بر اینکه از طریق ایجاد یک مرکز یا سازمان مستقل و وابسته به آموزش و پرورش ساماندهی امور کودکان دنبال شود. با ساماندهی امور تربیت کودکان صد درصد موافقیم و فکر می کنیم آنقدر اهمیت دارد که باید نهادی باشد تا سازماندهی این کار را از صفر تا صد برای بچه های صفر تاشش سال برعهده بگیرد. هم اکنون درباره این مرکز یا سازمان، پیش نویس یک اساسنامه تهیه شده و معاونت های مربوط در حال بررسی و اظهار نظر هستند. جلسات فشرده ای در حال برگزاری است و امیدواریم به یک سامانهای برسیم که کار را سامان بدهد.
وی ادامه داد: در این زمینه نگرانی هایی وجود دارد که اگر این نوع کارها در حد توسعه تشکیلاتی بماند ممکن است به بچه ها و مدارس نفع آنچنانی نرسد. مهمترین کار این است که طراحی کار به گونهای باشد که منفعتش برای ذی نفعان بیشینه باشد و نه صرفاً توسعه اداری کار صورت گیرد. با وزیر صحبت کردم تا چارچوب کار طوری بسته شود که منفعت مردم بیشتر باشد و تنها به دنبال توسعه اداری و ساختاری نباشیم.
امانی تهرانی بیان کرد: یک سوال مهم این است که آیا قرار است تصدی گری انجام شود؟ ممکن است نظرات مختلفی مطرح باشد اما به عنوان دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش معتقدم نباید توسعه تشکیلاتی بدهیم بلکه باید نوع کار رگولاتوری، تنظیم گری و سیاست گذاری باشد. نباید یک نوع تولی گری و محدود کردن ناشی از آن و کاستن از امکانات دوره های بالایی را برای توجه به این بخش داشته باشیم.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره ارزشیابی های مجازی نیز اظهار کرد درباره ارزشیابی، نگرانی ها فراوان است. فرمول های معجزه آسا وجود ندارد، اما راهکارهای خوبی وجود دارد که ارزشیابی به ارتقای این دوره کمک می کند. نوآوری های خوبی را شاهد بودیم.
در کرونا همه چیز تغییر کرد به جز کنکور
وی همچنین درباره حذف کنکور نیز بیان کرد: با وجود اینکه در دوران کرونا همه چیز تغییر کرده اما فضای کنکور تغییر نکرده است. معاونت متوسطه رایزنیهایی را در زمینه افزایش تاثیر سوابق تحصیلی در دست انجام دارد لذا کنکور از دید ما رها نشده است.
امانی تهرانی در پاسح به پرسش دیگری در خصوص نگرش این شورا درباره مدارس در پسا کرونا بیان کرد: مدارس پساکرونا ۳ ویژگی خواهند داشت که تمام آنان میتواند بر عوامل مختلف مدرسه موثر باشد.
وی همچنین درباره بر نحوه نظارت بر کتب درسی از سوی شورای عالی آموزش و پرورش اظهار کرد: نباید به اشتباهاتی که در باب کتب درسی اتفاق میافتد دامن بزنیم و وارد حاشیه شویم. با دستور وزیر آموزش و پرورش تغییرات ۲ سال کتب درسی بازنگری خواهد شد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورشبیان کرد: برنامه درسی، کلان است. اگر تغییراتی رخ می دهد در جزئیات است. جزئیات سازوکارهای قانونمندی دارد و هرکجا لطمه می خورد، این تغییرات رخ می دهد. وزیر آموزش و پرورش فرمان درستی در این زمینه صادر کرد و خواست تغییرات دوساله اخیر را از فیلتر درست خود عبور دهند و اگر لازم بود اصلاح کنند. حساسیت در فضای مجازی در این زمینه ها زیاد شده است. این تغییرات معمولاً در فضای رسانهای خاص خودش مطرح می شود و این تصور را به وجود می آورد که تغییرات بسیار پرتعداد و پررنگ هستند. در یک کتاب ۱۰۰ صفحهای حدود ۵۰۰ المان داریم. ممکن است تغییراتی رخ دهد که پارهای به بی سلیقگی، برخی به بی دقتی و موارد دیگر برمی گردد. کتاب های درسی ما در مجموع از این نوع اشکال ها و ایرادات که ایجاد نگرانی کرده پشتیبانی نمی کنند و نگاه تربیتی متوازنی دارند.