روش‎هاي کاهش استرس ويژه داوطلبين کنکور

+2
برنامه ریزی:

با برنامه ریزی قبلی  مطالعه کردن را شروع کنید. سعی کنید ابتدا سرفصلهایی که باید بخوانید را مشخص کرده  و حتی برای هر مبحث تعیین کنید که چه مدت زمانی باید برای فراگیری گذاشته شود. ترتیب خواندن مباحث بر حسب اهمیت مشخص شود. ابتدا یک برنامه ریزی بلند مدت انجام دهید، سپس کوتاه مدت برنامه‎ی بلند مدت مسیر کلی جهت رسیدن به هدف را مشخص می‎کند و سپس به برنامه کوتاه مدت برحسب آزمونهای موضوعی ودر نهایت به برنامه روزانه بپردازید.

برای کار یک جدول زمانبندی آماده کنید و براساس آن پیش بروید. از تکنیک‌های متفاوت مطالعه استفاده کنید وخودتان معین کنید که کدام روش برای شما مناسب است.

خواب مناسب:

به اندازه کافی بخوابید. در دورانی که داوطلبان سعی در سبقت گرفتن از هم از لحاظ مدت زمان مطالعه هستند سعی بر این دارند که از زمان خواب خود کاسته و به زمان مطالعه‎ی خود بیافزایند درصورتیکه به این موضوع توجه ندارند که کیفیت مطالعه بسیار مهم تر از زمان مطالعه است و مهم این است که مطالعه بیشترین بازده را داشته باشد. استراحت وخواب کمک می کند که مطالب باسرعت بیشتری یاد گرفته و تثبیت شود وحتی کمک به یادآوری هم می کند که این موضوع اهمیت زیادی برای دوران جمع بندی و مخصوصا آزمونهای جمع بندی دارد.

تغذیه مناسب:

تغذیه در موفقیت شما نقش بسیار مهمی را دارد. چنانچه به اندازه کافی مواد مغذی و ضروری به سلول‌های خاکستری مغز نرسد، ذهن ما نمی‌تواند با حداکثر توان خود به یادگیری وتثبیت مطالب  بپردازد. چنانچه تحت رژیم‌های درمانی قرار دارید، خود را مقید به رعایت کامل رژیم غذایی نکنید و مطمئن شوید به اندازه کافی میوه و سبزی تازه و غلات کامل مصرف می‌کنید. توجه داشته باشید چنانچه به اندازه کافی از این مواد غذایی استفاده نمی‌کنید با مکمل‌های مولتی ویتامین کمبود آن‌ها را جبران کنید.

یک تا ۲ ساعت پیش از رفتن به جلسه کنکور یک غذای کربوهیدرات‌دار کامل بخورید تا از افت قند خون در طول جلسه جلوگیری شود. خوردنی‌های از بین برنده استرس، اولین خوردنی استرس‌زدا «ماست» است. و بسیار سبک بوده و هضم آن هم آسان است.

دکتر شیفا شارما، متخصص تناسب اندام در هند در این باره می‌گوید: ماست یا هر محصول لبنی دیگر غنی از ماده‌ای به نام تیروسین است که میزان سروتونین را در مغز افزایش می‌دهد. به بیانی دیگر پروتئین‌ها در محصولات لبنی مقدار سروتونین را که نوروهورمونی در مغز است، افزایش می‌دهد و در نتیجه استرس اعصاب را کاهش داده و شما را آرام می‌سازد.

برای از بین بردن استرس  می توانید از «شکلات تلخ» استفاده کنید. پزشکان می‌گویند: مصرف شکلات تلخ از مقدار هورمون استرس می‌کاهد و سایر آشفتگی‌های بیوشیمیایی مرتبط با استرس را متعادل می‌سازد.

مرکبات وکلاً میوه های که حاوی قند طبیعی ومقداری فیبر هستند برای کاهش استرس بسیار موثر است.

خوردنی ضداسترس بعدی «بادام درختی» است. بادام سرشار از ویتامین «B2» و ویتامین «E»، منیزیم و روی است. ویتامین‌های B و منیزیم تأثیر بسزایی در تولید سروتونین دارند که خلق انسان را تنظیم می‌کنند و استرس را تسکین می‌دهند.

روی هم می‌تواند با برخی از اثرات منفی استرس مقابله کند و ویتامین E هم به عنوان یک آنتی اکسیدان مولکول‌های رادیکال آزاد را که با استرس و بیماری قلبی مرتبط هستند، نابود می‌سازد.

گزینه بعدی «چای» گیاهی یا «چای سیاه» است که ضمن کنترل کالری‌ها، خلق و خوی شما را نیز بهبود می‌بخشد. چای بابونه، چای یاسمن و سایر چای‌های گیاهی تأثیر شگفت‌انگیزی روی بدن شما دارند و می‌توانند مثل یک داروی مسکن عمل کنند.

ماهی هم جز خوراکی‌های ضداسترس و آرامش بخش است. ماهی منبع غنی از چربی‌های امگا است که حاوی ویتامین‌های گروه B به ویژه‌B6  وB12  است و این ویتامین‌ها برای مقابله با استرس مفید هستند. در واقع ویتامینB12  یکی از مهمترین مکمل‌ها برای ساخت سروتونین به عنوان هورمون شادی در مغز است و کمبود ویتامینB12  می‌تواند سبب افسردگی شود.

کلم بروکلی یکی دیگر از خوردنی‌های مفید برای مقابله با استرس است که وقتی به پاستا، برنج و یا سالاد افزوده می‌شود، تأثیر معجزه آسایی در ایجاد شادی در شما اعمال می‌کند. کلم بروکلی هم سرشار از ویتامین‌های گروه B شامل اسید فولیک است که به کاهش ترس، اضطراب، نگرانی، استرس و حتی افسردگی کمک می‌کند.

فیبر موجود در این سبزی نیز برای مقابله با یبوست و سندرم روده ترکیب‌پذیر مفید است که این سندرم در واقع حاصل استرس بلند مدت است.

آخرین ماده معجزه آسا در کاهش استرس «سیر» است. سیر برای آرام کردن تنش و استرس و نیز کاهش گلوکز خون مفید است. سیر سرشار از آنتی اکسیدان‌ها است و این مواد در مقابله با استرس بسیار مفید است.

تحرک و فعالیت را از یاد نبرید:

با نزدیک‌تر شدن روز امتحان کنکور، حبس کردن خود در اتاق یا تکان نخوردن از کتابخانه برای ساعات طولانی روش آسانی برای مطالعه است؛ اما وقتی ما برای ساعات طولانی هیچ تحرکی نداریم مغز ما نیز دچار رخوت و سکون می‌شود وحتی باعث می‎شود که قدرت یاد گیری و بعضاً قدرت یادآوری پایین بیاید. اگر می‌خواهید تمام آن چیزی را که می‌خوانید به یاد بسپارید، حتماً ورزش حتی به اندازه بسیار کم، مانند پیاده روی به مدت چند دقیقه را فراموش نکنید. چنانچه در طول مطالعه علایم استرس را در وجودتان حس کردید، بکوشید تمرین‌های ورزشی سنگین‌تری را انجام دهید تا انرژی‌های منفی به این ترتیب دفع شوند.

    شروع آرامش با نفس کشیدن هم پیش از امتحان و هم در طول امتحان، اکسیژن یار و یاور شماست. نفس عمیق کشیدن روش آرامش بخشی است که می‌توانید پیش از امتحان و همچنین در طول جلسه به طور مداوم از آن استفاده کنید. وقتی تحت فشار هستید، به صورت طبیعی تنفس شما سریع‌تر و در نتیجه سطحی‌تر می‌شود، اجازه ندهید چنین اتفاقی بیفتد. بکوشید نفس‌هایتان آرام‌تر و عمیق‌تر شود. با این کار شاهد پایان فشار و شروع آرامشی در وجود خود خواهید بود و ذهنتان با انجام این کار شفاف و آرام‌تر خواهد شد.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,531 بازدید

    0 نظر

    درج: 22 تیر 1395

    توسط: goljah
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir