معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: امسال 580 هزار نفر در رشته تجربی در آزمون ورودی شرکت کردند در حالی که از یک کلاس 30 نفره رشته تجربی تنها یک نفر در رشته پزشکی در دانشگاه های آزاد و سراسری پذیرفته می شوند.
یک نفر از هر کلاس 30 نفره رشته تجربی «پزشک» می شودبه گزارش تیزلند، به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، مهدی فیض معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر، اظهار داشت: 980 هزار نفر مخاطب انتخاب رشته در پایه نهم هستند و در 4 رشته نظری، 41 رشته فنی و حرفهای و 153 رشته کاردانش انتخاب رشته خواهند کرد.
وی افزود: در شاخه نظری، مسیر برای ورود به دانشگاه طراحی شده است و در شاخه فنی و حرفهای طراحی به گونهای صورت گرفته تا دانشآموز بدون نیاز به دانشگاه هم بتواند شغل مورد نظر خود را پیدا کند و در شاخه کار دانش با توجه به تنوع رشته و میزان کم دروس نظری، دانشآموز میتواند به راحتی بدون دانشگاه وارد بازار کار شود.
فیض با بیان اینکه در الگوی توسعه متوازن باید 48 درصد دانشآموزان در شاخه فنیوحرفهای و کاردانش تحصیل کنند، ادامه داد: هماکنون 37 درصد از کل دانشآموزان در این دو شاخه تحصیل میکنند و بنا بر تکلیف برنامه ششم توسعه هر سال نزدیک به سه درصد باید به این میزان افزوده شود.
*هدایت تحصیلی چیزی نبود که تبدیل به بحران شود
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: علاقه دانشآموزان به رشتهها تحت تاثیر مسائل اجتماعی نوسان پیدا میکند؛ برای مثال با اجرای طرح تحول سلامت و افزایش حقوق پزشکان در بعضی مناطق شاهد علاقه 70 درصدی دانشآموزان به خصوص در مناطق محروم به رشته تجربی بودیم.
وی با بیان اینکه دانشآموز و خانواده باید در رابطه با آینده رشتههای مختلف آگاه شوند، گفت: امسال 580 هزار نفر در رشته تجربی در آزمون ورودی شرکت کردند در حالی که از یک کلاس 30 نفره رشته تجربی تنها یک نفر در رشته پزشکی در دانشگاههای آزاد و سراسری پذیرفته میشوند.
فیض عنوان کرد: شان مجلس اجلّ از این است که در مورد برخی بخشنامهها اظهارنظر کند البته ما تلاش داریم که امور مهم را در تعامل با مجلس پیش ببریم، اما سال گذشته مسئله هدایت تحصیلی چیزی نبود که تبدیل به بحران شود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: سال گذشته مسئله سادهای که به راحتی میتوانست حل شود به دلیل مسائل سیاسی و تلاش برای زمین زدن آقای فانی، تبدیل به یک بحران ملی شد و در برخی شهرها ایجاد آشوب کرد، زیرا داوطلب رشته تجربی در برخی شهرها بسیار بالا بود، اما ظرفیت 30 درصد برای این رشته پیشبینی شده بود.
وی با بیان اینکه یکی از بزرگترین مشکلات آموزش و پرورش سیاستزده بودن آن است، خاطرنشان ساخت: هر اتفاقی در آموزش و پرورش میافتد تبدیل به یک بحران سیاسی میشود در حالی که به راحتی قابل حل است.
فیض عنوان کرد: اگر مجلس الگوی توسعه متوازن را تصویب میکند نباید تنها توجهش به آموزش و پرورش باشد، این امر مهندسی معکوس میطلبد و دانشگاهها و سایر نهادهای کشور نیز باید الزامات و وظایفی در پیشبرد آن داشته باشند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه الگوی توسعه متوازن از یک نیازسنجی درست و کلان به دست نیامده است، تصریح کرد: بر اساس نیازسنجی کلان، وزارت علوم، سازمان سنجش آموزش کشور، وزارت بهداشت و برخی نهادهای دیگر نیز مسئول هستند در حالی که اکنون تمام مسئولیت مستقیماً بر عهده وزارت آموزش و پرورش گذاشته شده است.
وی اظهار کرد: الگوی توسعه متوازن ظرفیت رشته تجربی را 15 درصد در نظر گرفته است و آموزش و پرورش بین منگنه الگوی توسعه متوازن و علاقه خانوادهها گرفتار شده است و همه اتهامات نیز به سوی این وزارتخانه نشانه میرود.
فیض بیان کرد: تمام مدارس متوسطه اول مشاور دارند البته برخی به صورت پارهوقت و برخی دیگر تماموقت هستند؛ سازمان برنامه به ازای هر 15 دانشآموز یک ساعت در هفته مشاور را در نظر گرفته است در حالی که نظر وزارت آموزش و پرورش، این عدد بر روی 12 دانشآموز بود.
* استفاده 5 دقیقهای دانشآموزان از مشاور مدرسه
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه این اختلاف 20 درصدی بین سازمان برنامه و آموزش و پرورش به دلیل مسئله بودجه است، گفت: در این حالت هر دانشآموز در هفته 5 دقیقه میتواند از حضور مشاور در مدرسه استفاده کند.
وی تصریح کرد: هدایت تحصیلی جدید حاصل مطالعات تطبیقی، در نظر گرفتن نُرم بینالملل و مطالعات داخلی است.
فیض با بیان اینکه امسال دو فرم هدایت تحصیلی برای دانشآموزان صادر میشود، اظهار داشت: فرم شماره یک به صورت توصیهنامه هدایت تحصیلی است و 12 توصیه را شامل 4 رشته نظری، 4 رشته فنی و حرفهای و 4 رشته کاردانش به دانشآموزان ارائه میدهد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: امسال اطلاعات دانشآموزان را منطقهای کردیم و 24 ساعت بعد از کامل شدن اطلاعات توصیهنامهها قابل چاپ است.
وی عنوان کرد: فرم دوم بر اساس توصیهنامه اول، اولویتبندی مراجعه را در قیاس با سایر دانشآموزان مشخص میکند، برای مثال اگر دانشآموزی در توصیهنامه اول اولویت هفتم در رشته تجربی را دارد و در فرم دوم در گروه «ج» برای رشته تجربی است باید بعد از ثبتنام گروه «الف» و «ب» در رشته تجربی در صورت وجود ظرفیت در مدارس دولتی، ثبتنام کند.
ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون: