توصیه هایی برای افزایش ساعت و سرعت مطالعه

+3
عده زیادی از داوطلبان مراکز آموزش عالی از کمبود وقت گله و شکایت دارند و اظهار می کنند که با توجه به زمان موجود ، به حجم برنامه مطالعاتی خود نمی رسند .

 بر اساس نظر مشاوران تحصیلی در فرآیند برنامه ریزی برای کنکور که آزمونی سرنوشت ساز در بستر سازی برای ادامه یافتن تحصیلات تکمیلی در مراکز آموزش عالی کشوراست ، لازم است کنکوری ها به نکات توصیه ای روانشناسان فعال در بخش مشاوره تحصیلی برای افزایش ساعت و سرعت مطالعه تا زمان باقی مانده به کنکور دقت کنند.

روانشناسان در مشاوره های تحصیلی خود از مثبت اندیشی به عنوان مهمترین عامل سوق دهنده افراد کنکوری به سوی اجرایی کردن توصیه های افزایش دهنده ساعت و سرعت مطالعه یاد می کنند زیرا معتقدند مثبت اندیشی به مثابه زمین حاصلخیزی است که گیاهان به راحتی و خوبی در آن رشد می کنند.

به گفته آنان اندیشه مثبت ، نهال امید را در دل ها می کارد و به آن فرصت رشد می دهدو همچنین سبب آرامش درونی ، موفقیت ، روابط بهتر ، سلامتی بیشتر و تمرکز ویژه در انجام کارها از جمله فعالیت های فکری - عملی و مطالعاتی می شود.

مریم اسدی یکی از روانشناسان البرزی با اشاره به اینکه مثبت اندیشان در زندگی نتیجه مثبت می گیرند گفت: نوع نگرش و تفکرات هر انسانی نشاندهنده شخصیت ، اعتقادات و باورهای اوست.

وی اظهار کرد: فرد مثبت اندیش در هنگام تلاش برای رسیدن به هدف از جمله موضوع کنکور که این روزها به یکی از دغدغه های مهم والدین و داوطلبان تبدیل شده نیاز به یک نگاه مثبت اندیشی و امیدوارنه در مقابل منفی اندیشی و منفی بافی دارد.

اسدی بیان کرد: برای موفقیت در آزمون کنکور علاوه بر مطالعه ی دقیق مطالب درسی باید به این آزمون و آمادگی لازم برای شرکت در این رقابت نگاه مثبت اندیشی به توانمندی های خود داشته باشیم و با برنامه ریزی دقیق از زمان طلایی باقی مانده تا کنکور به خوبی استفاده کنیم.

وی در ادامه به کلید های موفقیت در زندگی پرداخت و خاطر نشان شد: مثبت اندیشی یکی از این کلید های موفقیت را تشکیل می دهد چراکه خود باوری یعنی پذیرش خود ، قبول واقعیت ها ،کنار گذاشتن تردیدها ، دو دلی و تسلط بر خود می شود که نتیجه ارزنده ای به نام آرامش را برای فرد در پی دارد.

رئیس اداره مشاوره اداره کل آموزش و پرورش البرز هم در این زمینه گفت: داوطلبان برای بهره برداری مناسب تا فرصت باقی مانده تا آزمون کنکور بهتر است به توصیه هایی که مشاوران تحصیلی بر آن تاکید دارند عمل کنند تا به هدف خود که همان راه یابی به دانشگاه و ادامه تحصیل در رشته مورد علاقه اشان است با داشتن اعتماد به نفس بیشتر به خود در زمان آزمون دادن دست پیدا کنند.

فرزاد رستمی از جدی بودن به عنوان یکی از توصیه ها برای افزایش ساعت و سرعت مطالعه یاد کرد و افزود: خیلی اوقات درس خواندن ما سرسری است، می خوانیم اما خوب نمی خوانیم ، حالا کی قرار است که عمیق و خوب بخوانیم خدا می داند.

وی بیان کرد: کنکوری ها باید یادشان باشد ، ما وقتی در امری تمرکز و سرعت عمل داریم که جدی باشیم چرا که عدم توجه به این موضوع ، موجب دوباره کاری می شود.

وی با اشاره به اینکه هر قدر مطلب دقیق تر و عمیق تر خوانده شود ، کم تر نیاز به دوباره کاری دارد یاداور شد: مطلبی که عمیق مطالعه شود پایدار تر است و دیر تر فراموش می شود و در زمان نیز صرفه جویی می شود.

رستمی گفت: یک داوطلب کنکور باید چست و چابک باشد یعنی سرعت انجام دادن کارهای خود را روی دور تند قرار دهند به این گونه که حتی راه رفتن ، غذا خوردن و سایر کارهای شخصی خود را با سرعت انجام دهد تا زمان مفید مطالعه کردن را از دست ندهد.

وی ضرب العجلی بودن را یکی از بهترین تکنیک های افزایش سرعت عمل در مطالعه، تعیین اهداف جزئی روشن و دقیق برای هر واحد مطالعه دانست و اظهار کرد: به این گونه که همین طور پشت کتاب درسی ننشینیم و یک کتاب درسی مثل فیزیک را بخوانیم بلکه با توجه به سرعت مطالعه ای که از خود سراغ داریم میزان مبحث و نوع کار را مشخص کرده و بی درنگ شروع به خواندن کنیم و سعی کنیم کارهای خود را بر اساس مهلت و ضرب العجل هایی که برای آن ها تعیین کرده ایم، انجام دهیم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: یک داوطلب کنکور باید عادتی نباشد به این معنا که زمان مطالعه کردن او بر حسب یک عادت روزانه شکل نگیرد بلکه هر روز نیم ساعت بیشتر از برنامه روزانه درس بخواند زیرا همین نیم ساعت ها را در یک ماه جمع کنیم سبب می شود تا زمینه مطالعه و مرور یک کتاب مانند دین و زندگی فراهم آید.

رستمی گفت: داوطلبان کنکور باید در کارهایشان اولویت بندی داشته باشند به اینگونه که اولویت انجام را به کارهای نوع اول بدهند که این روند نیازمند اعتماد به نفس بالا برای تصمیم گیری سریع در انتخاب و اجرای کارهای ضروری دارد.

وی از نظم داشتن به عنوان یکی دیگر از توصیه ها برای افزایش ساعت و سرعت مطالعه نام برد و یادآورشد: تا کنون چندین بار برای داوطلبان پیش آمده که در لابه لای کتاب ها برای پیدا کردن نکته ای وقت زیادی صرف کرده باشید و یا دچار آشفتگی فکری شده باشید در حالی که این وضعیت ناخوشایند نشانه نظم نداشتن فرد است لذا بهتر است برای گرفتن نتیجه بهتر برنامه ریزی داشته باشیم و کارهای شخصی و مطالعه ای را به تعویق نیندازیم.

وی بیان کرد: یک داوطلب باید خود را کنترل کند یعنی در زمانی که برنامه های خانوادگی و غیره پیش می آید باید برخیزد و طبق برنامه روزانه درسی خود به مطالعه بپردازد.

رستمی در پایان تاکید کرد: داوطلبان کنکور باید علاوه بر این توصیه های هفت گانه به خوردن صبحانه کامل توجه کنند زیرا صبحانه اولین و مهمترین وعده غذایی است که با میل کردن آن فرد انرژی لازم را برای حرکت کردن به دست می آورد بنابراین داوطلبان با استفاده کردن از میان وعده های غذایی مناسب و دیگر وعده های غذایی انرژی لازم را برای یک مطالعه خوب و با تمرکز بوجود آورند.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,662 بازدید

    0 نظر

    درج: 18 خرداد 1395

    توسط: goljah
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir