موفقیت در کنکور با فراگیری تکنیک های تست زنی

+3
قسمت اول- فنون تست زنی در کنکور سراسری

در این سری مباحث روش های تست زنی و آشنایی با نوع تست ها و فنون تست زنی در کنکور سراسری آموزش داده می شود.

فنون تست زنی، یکی از مهارت های لازم در دوران دبیرستان و به ویژه کنکور محسوب می شود، چراکه تسلط بر تست زنی در موفقیت کنکور تاثیر غیرقابل انکاری دارد، صحبت در مورد مجموعه مهارت هایی که منجر به افزایش توانایی عملکرد تست زنی می شود، مباحثی چند بعدی خو اهند بود، اما در اینجا سعی می شود علی رغم گستردگی و پیچیدگی موضوع، مواردی بررسی شوند که ضروری تر می باشند.

قسمتی از توصیه های این مباحث عمومی است، به عبارتی دیگر برای تمامی دروس و رشته ها و دانش آموزان دبیرستانی و کنکوری مفید خواهد بود و اما بخش دیگر توصیه ها مختص دروس مختلف به تفکیک رشته و به صورت جداگانه است و بیشتر برای داوطلبین کنکوری مفید است تا دانش آموزان دبیرستانی.

* آشنایی با طراحی و طراحان تست ها:

هرچند افراد و مؤسساتی گاها مدعی ابداع روش هایی هستند که بدون نیاز به حل مساله یا بدون توجه به صورت سوال بر اساس قانون احتمالات می توان به پاسخ صحیح دست یافت،اما باید گفت چنین ادعاهایی کذب می باشد و طراحی سوالات تست کنکور از یک سری اصول کلی و مشخص پیروی می نماید که معمولا طراحان تست ها با آنها آشنا می باشند.

البته باید گفت که همه اصول طراحی تست در سوالات کنکور رعایت نمی شود و همان طور که هرساله بعد از اتمام کنکور مشاهده می شود، اهل فن اشکالاتی به سؤالات کنکور وارد می آورند، از جمله اصولی که در طراحی سؤالات کنکور مراعات می شود در نظرگرفتن سؤالات آسان، متوسط و مشکل در هر درس می باشد، در مقابل این اصل یکی از اشکالات وارد به طراحی تست ها نوع چینش سؤالات می باشد.

بر طبق اصول طراحی سوالات آزمون ها، بایستی در هر درس سؤالات از آسان به مشکل تنظیم گردند، اما ظاهرا در سؤالات کنکور چنین چینشی وجود ندارد و به عنوان نمونه گاهی اوقات بعد از سؤالات سخت دیفرانسیل بلافاصله سؤالات سخت گسسته مشاهده می شود و یا مثلا در دروس عمومی دیده شده است که سوالات با چند تست مشکل پی در پی آغاز شده اند.


قسمت دوم- تکنیک های تست زنی در کنکور سراسری

باید توجه داشت که در طراحی سوالات کنکور اصول کلی طراحی تست مراعات می شود. بنابراین برای پاسخگویی به سؤالات دنبال روش های غیر عادی و ‌غیر معمول نگردید. البته آمادگی برای هر نوع احتمال را علیرغم نکته قبلی باید داشته باشید، تصور نکنید که همه چیز باید مطابق میل شما صورت بگیرد. متاسفانه بسیار مشاهده شده است که دانش آموزانی که با آمادگی خوب درسی در جلسه کنکور حاضر شده اند اما به محض مواجه شدن با چند سؤال سخت پی در پی، سر رشته کار از دستشان خارج شده و حتی قادر به پاسخگویی خوب به مابقی سوالات هم نبوده اند.

این آمادگی ذهنی را در خود به وجود آورید که ممکن است با هر احتمالی رو به رو شوید. ممکن است در شرایطی که خوب پیش می روید ناگهان به یک، دو، سه و یا چند سؤال سخت برخورد کنید، یا مثلا امکان دارد سؤالات یک درس با تست های مشکل شروع شود، خلاصه هر نوع امکان دیگری نیز وجود دارد. بنابرابن شما‌ باید در همه حال آمادگی لازم را در خود ایجاد نموده تا دستپاچه نشوید.

* آشنایی به تست های یک ستاره و دو ستاره:

بیشتر مدرسین کنکور توصیه می نمایند وقتی با سؤالات یک درس رو به رو می شوید به روش زیر عمل نمایید:

سؤالات را یک به یک بخوانید، به طور متوسط خواندن متن هر سؤال حدود 20 ثانیه طول می کشد اگر جواب سؤال و گزینه درست را می دانید بلافاصله در پرسشنامه (و نه پاسخنامه)علامت بزنید و سراغ سؤال بعدی بروید. گاها به سؤالاتی می رسید که جواب آنها را نمی دانید، در اینجا دو حالت پیش خواهد آمد: جواب را نمی دانید ولی می دانید که می توانید با صرف زمان به نتیجه برسید، در کنار سؤال علامت یک ستاره بزنید. در مورد برخی از سؤالات نیز جواب را اصلا نمی دانید و حدس می زنید که ارزش وقت گذاری نیز ندارند، درکنار این نوع سؤالات علامت دو ستاره بزنید. به همین ترتیب تا پایان سؤالات آن درس پیش بروید. به طور معمول در مرحله اول تعدادی از تست ها را با اطمینان درست علامت زده اید که البته در مورد درس های متفاوت شرایط فرق می کند. اکنون، مرحله دوم را به سؤالات تک ستاره ای اختصاص دهید. در این مرحله هم تعدادی از سؤالات را پاسخ خواهید داد. در مرحله سوم وقت خود را صرف سؤالات دو ستاره ای نمایید.
 
 
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    2,448 بازدید

    0 نظر

    درج: 8 خرداد 1395

    توسط: goljah
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir