تکنیک‌های تست‌زنی یا روش‌های مفهومی؟

+1
 این روزها بیشتر داوطلبان کنکور به جای اینکه مانند کنکوری‌های سال‌های قبل، وقتشان را صرف مطالعه کنند به کلاس‌های تکنیک تست‌زنی روی آورده‌اند. مطالعه در خواب، کنکور از طریق آلفای ذهنی و... هر پشت کنکوری‌ای را به وسوسه می‌اندازد برای قبولی در کنکور یکی از آن‌ها را امتحان کند اما دکتر مرتضی اسمعیلی، استاد دانشگاه خوارزمی که در سال ۸۴ رتبه سوم کارشناسی ارشد را کسب کرده، نظرات دیگری دارد.
 

درس خواندن الگو ندارد
برای درس خواندن و آمادگی قبل از کنکور نمی‌توان الگوی خاصی در نظر گرفت. این موضوع تا اندازه زیادی به نبوغ و استعداد فرد بستگی دارد. شخصی با یک ساعت مطالعه می‌تواند به کلیه مطالب مسلط شود اما شخص دیگری باید ۲ ساعت روی همان مطلب وقت بگذارد اما کسانی که توانسته‌اند در کنکور رتبه‌های خوبی به دست بیاورند به‌طور متوسط بین ۷ تا ۸ ساعت در روز را به مطالعه اختصاص داده‌اند. البته مدت زمان مطالعه در رشته‌های مختلف و با توجه به حجم دروس و سختی مطالب با یکدیگر تفاوت می‌کند.
 

بدون برنامه جلو نروید
مهم‌ترین کاری که یک داوطلب کنکور باید انجام دهد برنامه‌ریزی معقول و در حد توان خود است. برنامه‌ریزی باید به صورتی باشد که بتوانید از عهده انجام آن برآیید نه اینکه آنقدر سخت باشد که نتوانید آن را اجرا کنید. اگر در شروع برنامه‌ای کوتاه‌مدت برای خود بگذارید اما آن را به صورت تمام و کمال اجرا کنید خیلی بهتر از یک برنامه بلندمدت و فشرده اما غیر قابل اجراست. با قدم‌های کوچک قابل اجرا شروع و بتدریج برنامه‌تان را اصلاح کنید.
 

دو ماه قبل از کنکور مرور کنید
به نظر من حداقل به یک بار مرور تمامی مطالبی که خوانده‌اید نیاز است. اگر بتوانید طوری برنامه‌ریزی کنید که ۱ یا ۲ ماه قبل از کنکور به مرور درس‌ها بپردازید تأثیر زیادی در کیفیت آزمون خواهد گذاشت. حتی این موضوع از لحاظ علمی هم ثابت شده که برای داشتن بازدهی بیشتر ذهنی بهتر است به مرور آنچه که می‌خواهید بعداً به یاد آورید، بپردازید.
 

صبح درس بخوانید
زمان مطالعه نیز در کیفیت یادگیری تأثیر چشمگیری دارد. بهترین زمان برای بیشترین بازدهی از مطالعه صبح‌هاست چون در این ساعات فرد بیشترین انرژی را دارد. قسمت دوم مطالعه را نیز می‌توان بعد از استراحت عصر شروع کرد و تا ساعت ۷ یا ۸ شب ادامه داد. البته این زمان‌ها برای افراد مختلف ممکن است تغییر کند اما برای من بیشترین بازده یادگیری در صبح بود.

اوقات استراحت موزیک گوش می‌کردم
آن روزهایی که خودم را برای کنکور آماده می‌کردم برای هر یک ساعت و نیم درس خواندن نیم‌ساعت استراحت در نظر می‌گرفتم. البته متاسفانه آن روزها فعالیت ورزشی انجام نمی‌دادم اما وقتم را با گوش دادن به یک موزیک آرام می‌گذراندم و به ذهن خودم استراحت می‌دادم.
 

به تکنیک تست‌زنی اعتقادی ندارم
من تا به حال از هیچ کلاسی که در رابطه با تکنیک تست‌زنی بوده استفاده نکرده‌ام و مخالف این موضوع نیز هستم. در حال حاضر این نوع کلاس‌ها برای خیلی‌ها جا افتاده است. برای مثال در سطح آزمون دکترا کتابی وجود دارد با عنوان «روش حل ریاضیات مهندسی بدون دست بردن به قلم»؛ در این کتاب توضیح می‌دهد که چگونه با رد گزینه‌های غلط می‌توان به جواب آزمون رسید. شاید افراد از این طریق به جواب درست هم برسند اما در آینده هیچ بار علمی‌ای نخواهند داشت.
 

مفهومی درس خواندن باعث موفقیت در کنکور می‌شود
به نظر من اگر داوطلب به جای حفظ کردن مطالب به خواندن مفهومی دروس بپردازد می‌تواند نتیجه خوبی را به دست بیاورد. عده‌ای از دانشجویان می‌گویند چرا با وجود اینکه زیاد درس می‌خوانند نتیجه خوبی به دست نمی‌آورند. تجربه به من می‌گوید اگر شخصی بتواند خودش به تنهایی با دقت و تمرکز به خواندن مفهومی بپردازد نیازی به کلاس‌های تکنیک تست‌زنی یا حتی کلاس‌های آمادگی کنکور نخواهد داشت. سوالات کنکور بیشتر به صورت مفهومی است و تا شما مفهوم یک مطلب را درک نکنید نمی‌توانید با تکرار طوطی‌وار آن در کنکور موفق شوید.
 

چالش فقط کنکور نیست
عده‌ای تنها به پشت سر گذاشتن آزمون فکر می‌کنند اما به نظر من تنها گذراندن کنکور مهم نیست و باید متوجه آنچه که بعد از کنکور اتفاق می‌افتد، باشیم. حتماً شما هم در جاهای مختلف با مراکزی روبرو شده‌اید که کارهایی مانند پایان‌نامه دانشجویی حتی در مقطع دکتری را انجام می‌دهند که مشتریان خاص خودش را دارد. به نظر من این آینده کسانی است که بدون معلومات در کنکور پذیرفته شده‌اند، افرادی که هیچ سواد و دانش علمی‌ای ندارند. ما وارد دانشگاه می‌شویم که آینده شغلی‌مان را بسازیم اما اگر قرار باشد با روش‌های غیرعلمی به جایی برسیم این موضوع باعث لطمه بزرگی به خودمان و جامعه خواهد شد.
 

همه می‌توانند با این عامل موفق شوند
تلاش و داشتن پشتکار یکی از عوامل اصلی برای موفقیت در کنکور است. با این عامل حتی اگر شخصی استعداد ویژه ای را هم نداشته باشد می‌تواند با کمی تلاش و پشتکار در آزمون کنکور رتبه خوبی به دست بیاورد. علاوه بر این، آرامش قبل از کنکور تأثیر زیادی در کیفیت قبولی دارد. در دانشگاهی که تدریس می‌کنم، دانشجویانی هستند که در کلاس بسیار عالی عمل می‌کنند اما زمان امتحان برعکس آن هستند. وقتی از آن‌ها دلیل این اتفاق را می‌پرسیم می‌گویند به دلیل استرس نمی‌توانند در روز امتحان تمرکز کافی داشته باشند. هیچ‌کس به اندازه خود داوطلب نمی‌تواند آرامش را در خود به وجود بیاورد. استرس تا یک اندازه معقول است. شما ماه‌ها تلاش کرده‌اید و منتظر بازتاب تلاشتان هستید اما استرس در جایی که به عاملی بازدارنده تبدیل شود بسیار خطرناک است. (دکتر مرتضی اسمعیلی- استاد دانشگاه خوارزمی، دانشکده علوم ریاضی و کامپیوتر/ زندگی مثبت)
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    2,234 بازدید

    0 نظر

    درج: 12 خرداد 1394

    توسط: farahani
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir