صفر تا صد انتخاب رشته صحیح در کنکور 99

0
صفر تا صد انتخاب رشته صحیح در کنکور 99

یک مشاور تحصیلی به بیان نکات لازم و ضروری برای داشتن یک انتخاب رشته صحیح در کنکور سراسری ۹۹ پرداخت.

مشاور تحصیلی و کنکور در گفت‌وگویی با بیان نکات ضروری درباره انتخاب رشته اظهار کرد: انتخاب رشته باید با دقت انجام شود؛ در صورتی که پس از اعلام نتایج به رشته پذیرفته شده علاقه نداشتید، ثبت نام نکنید.
مشاور تحصیلی ادامه داد: تحصیل در شهر خودتان را به شهر‌های دیگر ترجیح دهید، به ویژه اگر در یک شهر دانشگاهی ساکن هستید؛ اکثر دانش‌آموزان کلان‌شهر‌ها ترجیح می‌دهند در دانشگاه‌های شهر خودشان درس بخوانند، مثلا در رشته پزشکی، تحصیل در دانشگاه شهر خود را حتی به دانشگاه‌های تهران ترجیح می‌دهند.
او افزود: در مورد تحصیل در شهر‌های دیگر، حتما با پدر و مادرتان مشورت کنید و به راحتی در مورد رفتن به شهر‌های دیگر تصمیم نگیرید؛ امتیازات زندگی در کنار خانواده و مشکلات رفتن به شهر‌های دیگر را دقیق بررسی کنید و با دانشجویانی که این مورد را تجربه کرده‌اند گفتگو کنید و آگاهانه تصمیم بگیرید.
در انتخاب رشته به شغل آینده‌تان فکر کنید
مشاور تحصیلی بیان کرد: برخی دانش آموزان هنگام انتخاب رشته به شغل آینده خود و به امکانات شغلی که در خانواده و اطرافیانشان وجود دارد، توجه نمی‌کنند؛ البته قرار نیست همه افراد، مشاغل موجود در خانواده خود را ادامه دهند، اما به هر حال، امکان بسیار خوب و مهم، استفاده از موقعیت‌های موجود شغلی در میان خانواده و اطرافیان است پس در انتخاب رشته خود حتما به شغل آینده‌تان نیز فکر کنید.
او درباره میزان احتمال قبولی در رشته‌های انتخابی اظهار کرد: در فرم انتخاب رشته ۱۵۰ تایی، احتمال قبولی بین کدرشته‌های انتخابی به این صورت است که ۳۰ درصد از بین کد رشته‌های انتخابی خود، ایده‌آل و دارای احتمال‌های کم و خیلی کم، ۵۰ درصد، مطلوب و دارای احتمال‌های زیاد و متوسط و ۲۰ درصد، کف قابل قبول و دارای احتمال‌های خیلی زیاد باشد.
این مشاور تحصیلی گفت: داوطلب اگر دو یا چند رشته را انتخاب می‌کند باید به انتخاب شهر و دانشگاه نیز فکر کند؛ البته به جز رشته و شهر، به دانشگاه هم فکر کنید؛ اگر می‌خواهید اولویت دانشگاه‌ها را بدانید یک راه این است که به متوسط نمره قبولی یا به آخرین نمره افراد قبول‌شده در رشته‌های مختلف توجه کنید.
او ادامه داد: دقت کنید که با چه الگویی، رشته‌ها را پشت سر هم چیده و اولویت‌بندی می‌کنید؛ نکته مهم در انتخاب رشته، تنظیم لیست رشته‌های مورد علاقه و دسته‏ بندی آنهاست. در هنگام تنظیم لیست باید انتخاب‌های خود را منطقی (نه براساس احساسات) انجام دهید.
او افزود: در مرحله اول، لیست رشته‌های مورد علاقه خود را تنظیم و دسته‌بندی کنید؛ رشته‌هایی در یک دسته قرار می‌گیرند که علاقه داوطلب به آن‌ها برابر باشد. برخی رشته‌ها ماهیت و واحد‌های دانشگاهی یکسانی دارند و در آینده و تحصیلات تکمیلی در یک مسیر قرار می‌گیرند.
مشاور تحصیلی بیان کرد: موفقیت آینده شما در بازار کار به میزان علاقه شما به آن رشته، استعداد، هوش هیجانی و قدرت بیان و ... بستگی دارد.
او گفت: در مرحله سوم، لیست شهر‌هایی که در آن‌ها امکان سکونت و تحصیل دارید را تنظیم کنید؛ این کار باید با توجه به امکان سکونت، بنیه مالی و ... صورت گیرد.
مشاور تحصیلی اظهار کرد: در مرحله چهارم، لیست دوره‌ها و شهر‌هایی که در آن‌ها امکان سکونت و تحصیل دارید را باهم تنظیم کنید؛ در نهایت لیست رشته‌ها را با لیست دوره‌ها و شهر‌هایی که در آن‌ها امکان سکونت و تحصیل دارید، تلفیق کنید.

 

 
 

 


بهترین مدل برای انتخاب رشته چیست؟
او ادامه داد: بر این اساس، سه مدل مختلف در چیدمان کدرشته‌ها خواهیم داشت؛

۱-انتخاب رشته براساس اولویت دانشگاه،

۲- انتخاب رشته بر اساس اولویت شهر و

۳- انتخاب رشته بر اساس اولویت رشته؛

بهترین مدل برای انتخاب رشته، تلفیقی کاملا منطقی از هر ۳ مدل است.
مسافری افزود: در هر مدل، چیدمان انتخاب رشته‌ها باید دارای یک نظم و منطق ثابت باشد، برای مثال اگر دانشگاه یا شهر، اولویتِ انتخاب رشته باشد، باید ترتیب رشته‌ها در تمام دانشگاه‌ها و شهر‌ها یکسان باشد؛ اگر اولویت انتخاب بر اساس رشته باشد، باید ترتیب شهر‌ها ثابت باشد.
او اظهار کرد: ممکن است بخواهید ریسک کنید یا این‌که تصمیم بگیرید حتما همین امسال در هر رشته‌ای که قبول شوید به دانشگاه بروید و در مراحل بعدی تحصیل (کارشناسی ارشد و دکترا) به ایده‌آل خود نزدیک شوید؛ توصیه می‌شود که حالت میانه‌ای داشته باشید، یعنی نه خیلی اهل ریسک باشید و نه این‌که به انتخاب هر رشته‌ای قانع شوید.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    812 بازدید

    0 نظر

    درج: 2 مهر 1399

    توسط: mahini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    نام:*
    ایمیل:*
    سوال: نام پایتخت ایران؟
    پاسخ:*
    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    کنکوریوم سال 98 رو داخل نمایشگاه مجازی قرار دادین ممنون بابت
    سلام قبل امتحان نهایی به دستمون میرسه؟
    سلام برای رشته تجربی کی منتشر میشن؟
    به نظر من مطالعه دروس مختلف در آزمون کنکور روش‌های مختلفی دارند.
    سلام وقت بخیر نسخه ای که کنکور اردیبهشت بهش اضافه شده چه زمانی
    سلام وقت بخیر میتونم بپرسم اون درس هایی از پرسوال که ناموجود

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir