اصولی 11 گانه برای شاگرد اول شدن در مدرسه و کنکور

0
برنامه ریزی در هر فرآیندی به ویژه در زمان تحصیل و آن هم در ایام کنکور تاثیر بسزایی در موفقیت دانش اموزان و داوطلبان کنکور دارد و عبور از مسیر پر فراز و نشیب کنکور جز با ارائه برنامه ای حساب شده و متناسب با شرایط فردی داوطلبان محقق نمی شود.

 در این راستا پیش از این به ارائه روش های کلی در خصوص برنامه ریزی درسی پرداخته شد اما این امر جوانب متعددی داشته که برای دستیابی به برنامه ای مناسب رعایت چنین اصولی ضروری و 11 اصل تاثیر گذار به تفصیل ارایه شده است.

تعادل در مطالعات را رعایت کنید!
محمدرضا پوردستمالچی مشاور تحصیلی در خصوص توجه به تعادل مطالعاتی برای دانش آموزان و داوطلبان کنکور به رعایت اصول مهم در امر برنامه ریزی پرداخت و بیان کرد: اولین اصل توجه به تعادل مطالعاتی است که باید در دروس مختلف مرد توجه قرار گیرد.

وی به مقایسه و بررسی کارنامه دو داوطلب کنکور اشاره کرد و گفت: داوطلب "الف" تنها به دلیل اینکه در 2 درس، درصد بسیار پایینی را کسب کرده وعلی‌رغم این‌که در پنج درس از داوطلب "ب" درصد بالاتری دارد، رتبه و نتیجه بدتری را کسب کرده و این موضوع ارتباطی به نوع درس‌ها ندارد بلکه نوسان درصدها بوده که باعث بروز چنین مسائل می شود.

این مشاور تحصیلی عنوان کرد: هرقدر درصدها (با یک میانگین ثابت) دارای پراکندگی کمتری باشند رتبه بهتری کسب می شود به همین دلیل باید در مطالعه خود تعادل را رعایت کنیم، به‌بیان‌دیگر داوطلب الف یا در مطالعه متعادل عمل‌نکرده است و یا در آزمون فرصت پاسخگویی به سؤالات را نداشته است اما در اصل تعادل باید توجه کنیم که درس‌ها را به‌اندازه اهمیت آن‌ها مطالعه کنیم.


پوردستمالچی افزود: به‌طور مثال فرض کنید داوطلبی در گروه آزمایشی ریاضی، یکی از رشته‌های زیرگروه یک را به‌عنوان رشته موردعلاقه خود انتخاب کرده است. همان‌طور که می‌دانید در آزمون سراسری ضریب درس اختصاصی 3 برابر ضریب دروس عمومی است، بنابراین ضرایب هر یک از دروس به شرح زیر است:


مجموع این ضرایب برابر 38 است. حال اگر داوطلب موردنظر در هفته 45 ساعت مطالعه میکند، برای یافتن ساعت مطالعه مطلوب در هر درس باید از تناسب زیر استفاده کند.

مثلاً در درس ادبیات که ضریب 4 دارد:



البته پس از محاسبه این ساعتها باید به نقاط ضعف فردی نیز توجه کنید و بر اساس تواناییهای خود و مشورت با یک فرد متخصص، ساعت مطالعه مطلوب هر درس را استخراج‌کنید.

بازه زمانی مجاز مطالعه را جدی بگیرید!
برخی از داوطلبان عادت دارند ساعتها مطالعه کنند و برخی دیگر نمیتوانند حتی چند دقیقه به‌صورت متوالی این کار را انجام دهند. نمودار زیر نشان‌دهنده‌ میزان یادآوری مطالب در یک واحد زمانی مطالعه است.




پوردستمالچی با اشاره به اینکه همان‌طور که قبلاً تأکید کردیم، آزمون سراسری به دلیل تفاوتهایی که با پایه دارد، نیازمند تغییر روش مطالعه و برنامهریزی است، گفت: طبق تحقیقات صورت گرفته، مطالبی که در ابتدا وانتهای واحد زمانی مطالعه میشوند، دارای حداکثر یادآوری است.  (طبق نمودار)

بنابراین اگر داوطلبی بدون وقفه بیش از 2 ساعت، مطلبی را مطالعه کند، دارای دو زمان حداکثر یادآوری است؛ درحالی‌که اگر همین حجم در 2 زمان یک ساعته مطالعه شود، دارای چهار زمان حداکثر یادآوری بوده و  با توجه به آهنگ زمانی مطالعه، بهترین واحد زمانی بین 60 تا 90 دقیقه است.

وی توصیه کرد: به ازای هر 75 دقیقه مطالعه، 15 دقیقه استراحت کنید و در بخشی از زمان استراحت خود(حدود 5 دقیقه)، بهتر است به فعالیت‌هایی پرداخت که سبب استراحت چشم و ذهن شود.

پوردستمالچی با بیان اینکه یکی از مهارتهای لازم برای داوطلبان آزمون سراسری، توانایی انتقال یا شیفت (Shift) ذهنی است، عنوان کرد: در آزمون سراسری شما باید چندین درس را در کنار هم پاسخ دهید، لذا باید این توانایی را داشته باشید همچنین یکی از راههایی که میتوانید این مهارت را در خود ایجاد کنید، تنوع مطالعاتی است؛ در ضمن اگر شما درسی را در طول هفته چند بار مطالعه کنید، به دلیل دفعات مرور بیشتر آن را بهتر یادآوری دارید.

وی تاکید کرد: با توجه به این اصل شما باید در روزهای تعطیل 6-4 درس و در روزهای مدرسه 4-2 درس را مطالعه نمایید.

مطالعه با کیفیت در طول ساعت درس خواندن
پوردستمالچی با بیان اینکه یک داوطلب حرفه‌ای باید با بالاترین میزان کیفیت و کمیت در طول روز مطالعه نماید، گفت:  یعنی برای دست‌یابی به نتیجه عالی باید حرفه‌ای عمل کردو کلیه کلاس‌های غیردرسی خود را حذف نموده و یادتان باشد "یک ورزشکار فقط در یک‌رشته ورزشی می‌تواند قهرمان باشد."



این مشاور تحصیلی با تاکید بر اینکه در روزهای تعطیل 12-10 ساعت و در روزهای مدرسه 6-5 ساعت مطالعه نمایید،یادآور شد: در طول 2 الی 3 هفته تلاش کنید تا به‌صورت تدریجی ساعت مطالعه خود را به ساعت مطالعه استاندارد برسانید.

برنامه های انعطاف پذیر در نظر بگیرید!
آیا تابه‌حال شده است که برنامهای را تنظیم کنید و نتوانید آن را به‌درستی اجرا کنید؟ شاید بعضی از اوقات فقط به دلیل اینکه نتوانستهاید یک زنگ (واحد) مطالعه را انجام دهید، دلسرد شدهاید! برنامهی تنظیم‌شده توسط شما اگر انعطاف کافی نداشته باشد، این مشکلات را به وجود می آورد.

پوردستمالچی با بیان اینکه در هر برنامهای 10 درصد کل برنامه باید جبرانی باشد، اظهار داشت: اگر حوادث غیرمترقبهای باعث شد نتوانید برنامه پیش‌بینی‌شده را اجرا کنید، باید آن را در واحد مطالعهی جبرانی انجام دهید؛ بنابراین در طول هفته حدود 10٪ واحدهای مطالعاتی (جبرانی/ درس ضعیف) را در نظر بگیرید و نام یکی از درسهای ضعیف خود را زیرخط کسری بنویسید.

وی افزود: اگر در طول هفته و قبل از مطالعهی جبرانی، تمامی پیشبینیها را اجرا کردید، در زنگ مطالعهی جبرانی، درس ضعیف خود را بخوانید اما اگر یک روز نتوانستید به هر دلیل یکی از واحدهای پیشبینی  را اجرا کنید، بعد از تغییر اولویت باید یکی از واحدها را به مطالعهی جبرانی منتقل کنید و واحد جبرانی نباید سبب تعلل در اجرای برنامه شود، بلکه باید سبب جبران نقاط ضعف آموزشی باشد.

تفریح دورخیزی برای پرش موفقیت آمیزتحصیلی
پوردستمالچی از دلایل موفقیت داوطلبان سال‌های گذشته را  توجه به تعادل رفتاری برشمرد و عنوان کرد: تفریحات موردعلاقه خود را یادداشت کرده و در طول هفته، یک نیم روز را به تفریح موردعلاقه خود اختصاص دهید.

وی تاکید کرد: داوطلبان فارغ التحصیل می‌توانند، برای ایجاد تنوع،زمان بیشتری را به استراحت اختصاص دهند برای مثال روزانه 2 ساعت و در انتهای هفته نیم روز خود را به تفریح موردعلاقه خود اختصاص دهند همچنین توجه داشته باشید که این‌یک عقب‌گرد نیست بلکه یک دورخیز برای پرشی بلندتر در هفته آینده است.

ساعت خواب متوالی نیاز ضروری بدن
چند ساعت در روز بخوانیم؟ ساعت خواب مناسب چه ساعتی است؟ و بسیاری سوال دیگر از این قبیل، جز پرسش های متداول دانش اموزان و به ویژه داوطلببان کنکوری است.
 طبق تحقیقات، خواب موردنیاز افراد 15 تا 25 ساله، در حدود 6 الی 8 ساعت در شبانهروز است. یعنی اگر داوطلبی کمتر از 6 ساعت در شبانهروز بخوابد، لطمههای جبرانناپذیری در درازمدت خواهد دید.

البته ممکن است این لطمهها در کوتاهمدت مثلاً چند ماه احساس نشود اما به‌طورکلی، کم‌خوابی علاوه میزان تمرکز، پرش ذهن و افزایش بیدقتی، باعث کاهش سرعت مطالعه و ضعف در حافظه نیز میشود.

پوردستمالچی گفت: یادتان باشد  ارزش  یک  خواب خوب کمتر از یک مطالعهی  مفید  نیست. توصیه میشود از 7 ساعت خواب، حداقل 5 ساعت آن به‌صورت متوالی باشد. این کار انرژی بیشتری ایجاد می کند همچنین بهتر است ساعت خواب‌وبیداری شما به‌صورت تقریبی  ثابت باشد.

برای درس خواندن ذهنتان را گرم کنید!
یکی از مسائلی که در دانش اموزان را با نگرانی مواجه کرده و گاهی به عنوان ترمزی در فعالیت های آنها محسوب می شود، درس خواندن و امادگی نداشتن برای دریافت مفاهیم درسی است اما نباید این نکته را از نظر دور داشت که برای درس خواندن نیز همچون ورزش کردن به گرم کردن نیاز است اما این بار نه برای بدن بلکه باید ذهن خود را گرم کنید.
 
پوردستمالچی در این خصوص با بیان اینکه بهتر است حداکثر 2 درس هم‌جنس ( اختصاصی یا عمومی ) را به‌صورت متوالی مطالعه کنید یعنی مثلاً بعد از مطالعه‌ی 2 درس اختصاصی، یک درس عمومی بخوانید، عنوان کرد: درسهایی را که علاقهی بیشتری به آن‌ها دارید  و درسهایی را که خواندن آن‌ها برایتان دشوار است، در اواسط برنامه مطالعه کنید. با این روش درسهای سخت وقتی مطالعه میشوند که ذهن شما به‌اندازهی کافی گرم شده‌ است.

تقویم مروری دروس جز جدایی ناپذیر درس خواندن
مرور دروس روزانه به تقویت یادگیری کمک بسزایی می کند و باید آن را جز جدایی ناپذیر برنامه درسی محسوب کرد.

پوردستمالچی با تاکید بر اینکه در برنامه خود 60-30 دقیقه در انتهای هر‌روز را به‌مرور دروس مطابق با فواصل صحیح مرور (1روز، 1هفته، 1ماه، 3ماه و 6 ماه) اختصاص دهید ، بیان کرد: برای اینکه این فواصل را فراموش نکنید حتماً از تقویم مرور استفاده نمایید.

اهمیت نیازهای روزانه در برنامه ریزی درسی
برنامه شما باید عملیاتی باشد تا بتوانید به‌درستی آن را انجام دهید. برای این کار باید به نیازها و فعالیت‌های روزانه خود نیز توجه کنید.

این مشاور تحصیل یبیان کرد: برای مثال اگر شما ساعت 14 از مدرسه به منزل می‌رسید، شروع واحد مطالعاتی شما نباید رأس 14 باشد و حداقل باید 30 دقیقه برای استراحت و کسب آمادگی در نظر گرفته شود همچنین اگر ساعت اتمام آخرین واحد مطالعاتی شما 23:30 است، ساعت خواب خود را 23:30 قرار ندهید و زمان خواب را 30 دقیقه پس از آخرین واحد در نظر بگیرید.

افزایش تمرکز ارمغان ورزش روزانه
اصل پایانی تاثیر گذار در زمینه برنامه ریزی روزانه به ورزش اختصاص دارد مساله که همیشه از آن صحبت شده اما کمتر در برنامه روزانه مورد توجه بوده است.

پوردستمالچی در این باره اشاره کرد:  30-15 دقیقه ورزش کنید، این فعالیت سبب ایجاد آرامش و شادابی و نشاط شده و سبب افزایش یادگیری، حافظه و تمرکز و علاقه به درس شده و همچنین کیفیت خواب شما را افزایش می دهد.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    2,522 بازدید

    0 نظر

    درج: 14 آذر 1395

    توسط: goljah
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir