آزمون‌های استاندارد جایگزین کنکور شود

+1
آزمون‌های استاندارد جایگزین کنکور شود

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اراده ای برای حذف کنکور وجود نداشته، گفت: آزمون های استاندارد باید جایگزین کنکور شود.

محمدمهدی زاهدی درباره بازنگری سند تحول بنیادین و در پاسخ به این سوال که آیا اسناد بالادستی کاربردی هستند یا خیر افزود: نقشه جامع علمی کشور بر دو سند دیگر اشراف دارد و یک سند بالادستی برای دو سند دیگر است. این دوسند سند تحول بنیادین و سند اسلامی شدن دانشگاه ها است که در واقع سند تحول بنیادین آموزش عالی و علم و فناوری است.

وی ادامه داد: نقشه جامع علمی کشور سند تئوری است و خط و خطوط را نشان می دهد و بیش از ده ها هزار ساعت نفر بر روی آن کار کرده اند.
زاهدی در برنامه پرسشگر در پاسخ به این سوال که چه زمانی می توانیم بفهمیم این اسناد تاثیر گذار هستند یا خیر گفت: این اسناد و زیر مجموعه های آن کاربردی هستند، اما در اجرای آنان چند پارامتر وجود دارد. اولین پارامتر اراده دولت و مسئولان مربوطه در آن حوزه است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دیگر پارامترها حرفه ای نگاه کردن به مسائل، عمل کردن حرفه ای، پرهیز از سیاسی بازی و کار تزیینی نبودن است. در بحث و پارامتر اول که همه توجهات باید به سند باشد، بحث سند ۲۰۳۰ ایجاد می شود.

زاهدی با بیان اینکه دولت در مقطعی اراده بر این مساله نداشته، گفت: در سند اسلامی شدن به پژوهش و فناوری توجه می شود که باید در پایان برنامه پنجم سهم پژوهش به سه درصد تولید ناخالص ملی برسد که هنوز به یک درصد هم نرسیده است. این اتفاق در درون وزارت آموزش و پرورش و علوم نیفتاده و این اراده وجود نداشته است.

وی به ترویج پژوهشگاه ها در سند اسلامی شدن دانشگاه اشاره کرد و افزود: رهبری فرمودند در دانشگاه ها باید پژوهشگاه ایجاد شود. این موضوع چقدر تحقق یافته است باید در دانشگاه ها اندیشکده وجود داشته باشد. چقدر در ایجاد این موضوع کمک کردیم.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه گفت: در این موضوع که ستاد راهبری نقشه جامع کشور فعال است شکی نیست، اما باید در عمل ببینیم کارها به چه صورت انجام شده است؛ زیرا در سال ۱۴۰۴ باید به چشم انداز مورد نظر برسیم.

زاهدی گفت: جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ در بحث علم و فناوری باید کشوری باشد که چند ویژگی دارد یکی از این ویژگی ها این است که در تولید و توسعه علم و فناوری و به کارگیری دستاوردهای آن توانا باشد. رتبه ما اکنون در تولید مقاله ۱۶ در دنیا، در حوزه شاخص نوآوری رتبه ۶۵، در کارافرینی ۷۳ و در کسب و کار ۱۲۸ است که با نقطه مطلوب خیلی فاصله داریم؛ ریشه این فاصله نبود اراده مسئولان است.

وی تصریح کرد: در سند تحول بحث رتبه بندی فرهنگیان بیان شده که هفت سال در مجلس آن را پیگیری کردیم و دولت قول داده است.

زاهدی در مورد کنکور نیز گفت: بحث حذف کنکور در سال ۸۷ برای اولین بار مطرح شد که اراده ای در این زمینه نبود. در سال ۹۱ نیز کار جدی صورت نگرفت؛ چون قرار بود ظرف پنج سال انجام شود. ما گفتیم باید آزمون های استاندارد جایگزین کنکور شود، اما باید پرسید چرا آموزش و پرورش این موضوع را سازماندهی نکرده است تا این آزمون ها را داشته باشیم‌.

 

 
 

 

آموزش و پرورش نباید مجری سند تحول بنیادین باشد

قائم مقام دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این برنامه در پاسخ به این سوال گفت: در شورای عالی انقلاب فرهنگی سند مهندسی فرهنگی کشور را داریم که حوزه کار آن بر مسائل فرهنگی متمرکز است. سند دیگری هم تحت عنوان سند راهبردی کشور در امور نخبگان داریم که سند جامع کشور در واقع سند بالادستی این اسناد است.
ناصر باقری مقدم با بیان اینکه برای پاسخ به این سوال نتیجه هر سند را با اثر آن در کشور باید بررسی کنیم، گفت: این اسناد کاربردی هستند و نتیجه آن را باید در توسعه علم و فناوری مشاهده کنیم.
باقری مقدم درباره نبود اراده مسئولان در مسائل افزود: اراده دولت و مسئولان مربوطه در اسناد مختلف بازتابهای مختلفی داشته است که درباره سند تحول این موضوع کمتر از ۱۰ درصد بوده؛ اما درباره نقشه جامع علمی کشور با تمام فراز و فرودهایی که داشته در حوزه آموزش عالی و اولویت های علم و فناوری توفیقات خوبی داشتیم‌.

وی افزود: یکی از اشکالات مهم موجود امروزه در اجرایی شدن سند تحول بنیادین و واگذار شدن آن به مجری آن یعنی آموزش و پرورش است. در نقشه جامع علمی کشور اجرا را به ستاد راهبری اجرای نقشه سپردیم و یک سیاست گذاری واقعی رخ می دهد.

باقری مقدم گفت: اما در سند تحول بنیادین که آموزش و پرورش مسئولیت اجرای آن را برعهده گرفته است، به لحاظ تاریخی اشتباه بوده و باید تسهیل شود و شورای عالی آموزش و پرورش این نقش را ایفا کند.

قائم مقام دبیرستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: درباره سند به اعتبار گزارش های موجود و بررسی موثرها می فهمیم، سند در آموزش و پرورش جاری نشده است. اما درباره نقشه جامع علمی کشور از ۲۲۴ اقدام حدود ۱۲۰ اقدام جاری سازی و اجرایی شده است. گزارش های رسمی نیز پس از تهیه اطلاع رسانی می شود.
وی ادامه داد: در حوزه اولویت های علم و فناوری، نانوتکنولوژی، بایو تکنولوژی، هوافضا و سلوهای بنیادین اتفاقات خوشایندی داریم و رتبه ها بهتر شده است. در مورد سند اسلامی شدن دانشگاه ها نیز دوستان اجرایی باید به مردم‌ گزارش دهند.

باقری مقدم گفت: در این دو سند تحود بنیادین و اسلامی شدن دانشگاه ها اشتباه ساختاری رخ داده و سند تحول باید کاربردی و شاخص محور گزارش می داده تا گزارشی از شاخص های این سند داشته باشیم.

قائم مقام دبیر ستادعلم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، از شکل گیری ستاد علم و فناوری در شورای انقلاب فرهنگی خبر داد که اجرایی شدن اسناد را برعهده گرفته است و نظارت و ارزیابی را انجام می دهد.

وی ادامه داد: در ساختار و اکوسیستم علم و فناوری در کشور در ۱۰ سال به عرضه خیلی خوب پرداخته ایم، اما در گره زدن عرضه به تقاضا گام خوبی برنداشته ایم. حضور بیش از چهار شرکت دانش بنیات نیز اتفاق خوبی است که دستگاه ها باید از نتایج این دستاوردها بهره ببرند.

باقری مقدم گفت: کنکور در دستور کار ستاد علم و فناوری قرار گرفته تا گره ۱۵ ساله کشور با کمک تمام دستگاه های اجرایی حل شود.

وی درباره سند بنیادین گفت: آموزش و پرورش قول داده تا رابطه ارگانیک بین دبیرخانه و سند ایجاد کند. در حوزه وزارت علوم نواقصی داریم که سند آمایش یکی از این نواقص است.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    947 بازدید

    0 نظر

    درج: 6 مهر 1398

    توسط: mahini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir