سرپرست سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی از اتمام تالیف کتابهای پایه دوازدهم در سال جاری خبر داد.
حیدر تورانی گفت: «مصرفکننده اصلی تولیدات سازمان پژوهش، همه بخشهای وزارت آموزش و پرورش هستد. بنایراین برای موفقیت برنامهها نیاز به هماهنگی، مشارکت و همافزایی همه بخشهاست. در این زمینه سه استراتژی مهم ماندگاری، انطباق بسته آموزشی با سند تحول و پایدارسازی کتاب درسی دنبال میشود که این 3 استراتژی با 3 راهبرد مرزگستری، چابُکسازی و سیاست چند تالیفی محقق میشود.»
سرپرست سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ادامه داد: «از سال 90 که نظام آموزشی 3-3-6 با شتاب تصویب شد، مقرر شد، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی هر سال تغییر و همسوسازی محتوای کتابهای درسی 2 پایه تحصیلی را دنبال کند. بنابراین در سال اول همسوسازی کتابهای درسی پایه اول و تالیف کتابهای پایه ششم، برای رسیدن به اهداف سند تحول در دستور کار قرار گیرد که گرفت و از آن پس هرسال کتابهای درسی 2 پایه تحصیلی همسو با سند تحول تغییر یافت و امسال با تالیف کتابهای پایه دوازدهم این کار تمام میشود و تا سال 1400 تالیف کتاب جدید نداریم.»
او بر ضرورت نقد و بررسی محتوای کتابها در جلسههای مختلف کارشناسان و صاحبنظران تاکید کرد و افزود: «چون مشخص شد برخی آثار با اهداف و راهبردهای سند تحول منطبق نیست، بنابراین برآن شدیم تا ماندگاری محتوا، انطباق بسته آموزشی و پایداری کتاب درسی را در دستور کار قرار دهیم.»
تورانی با تشبیه اقدام سازمان پژوهش به یک تیم کوهنوردی، گفت: «ما همه یک تیم هستیم. در مسابقات تیمی، نتیجه مسابقه را نفر آخر تعیین میکند، زیرا نفرات پیشگام باید صبر کنند تا آخرین نفر هم برسد. آنگاه پرچم پرافتخار فتح قله را به نام تیم برافرازند.»
سرپرست سازمان پژوهش به ضرورت هماهنگی در تدوین و اجرای 6 زیرنظام سند تحول تاکید کرد و گفت: «باید کارها را از آغاز درست انجام داد. مصرفکنندگان واقعی محصولات تولیدی سازمان پژوهش باید از ابتدا در تدوین برنامهها حضور داشته باشند و بر اجرای آن همت گمارند.»
او که در شورای برنامهریزی زیرنظام برنامه درسی ملی سخنرانی میکرد در پایان گفت: «خودتان را دست کم نگیرید، ما بازوان اجرایی و ترجمان سیاستهای وزیر هستیم. بنابراین دست در دست هم نهیم به مهر، میهن خویش را کنیم آباد.»
ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون: