نقدها به حذف مدارس سمپاد ادامه دارد

+1
نقدها به حذف مدارس سمپاد ادامه دارد

رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، اظهار داشت: تجارب جهانی نشان می‌دهد آزمون‌های استرس‌زا نباید در دوران ابتدایی وجود داشته باشد و تربیت و مهارت باید محور اصلی کار باشد.

وی افزود: تقلیل اهداف سند تحول بنیادین از آموزش مهارت‌های زندگی به آموزش مهارت تست‌زنی، ثمره اجرای آزمون‌های مختلف در دوران ابتدایی است.

حکیم‌زاده اضافه کرد: طرح این موضوع که سمپاد قرار است حذف شود، موضوعی انحرافی است زیرا مدارس سمپاد در دوره دوم متوسطه تقویت خواهند شد.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هدف‌گذاری مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش تنها حذف استرس نبود بلکه احیای تربیت بود، ادامه داد: تیزهوش کسی نیست که با میلیون‌ها تومان بتواند وارد مدارس خاص شود و نباید بیانیه نخبگان علوم تربیتی کشور را در حمایت از مصوبه حذف آزمون نادیده گرفت.

وی با بیان اینکه اصل سند تحول بنیادین بر آموزش فراگیر و عدم جداسازی است، ادامه داد: ما مدارسی با یک دانش‌آموز و یک معلم داریم و تخریب مدارس دولتی کار درستی نیست.

آموزش و پرورش باید شفاف سازی کند
حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی نیز در برنامه تیتر امشب، اظهار داشت: چند پرسش در رابطه با حذف مدارس سمپاد وجود دارد و اولین پرسش این است که آیا شورای عالی آموزش و پرورش می‌تواند در مقوله حذف مدارس سمپاد ورود کند؟ زیرا به‌طور کلی سند راهبردی کشور در امور نخبگان و ریل‌گذاری و سیاست‌گذاری در امور نخبگان در صلاحیت شورای عالی انقلاب فرهنگی است و شورای عالی آموزش و پرورش صلاحیت ورود در این حوزه را ندارد.

وی افزود: بحث ما آزمون نیست ما هم قبول داریم که آن نوع آزمون برای ورود به مدارس خاص درست نبود اما اکنون بحث بر سر حذف مدارس سمپاد است.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه در ۴۲ کشور جهان، دانش‌آموزان جداسازی می‌شوند و تحت آموزش‌های خاص قرار می گیرند، گفت: مشخص نیست اکنون سیاست آموزش و پرورش ادامه طرح تفکیکی است یا طرح تلفیقی که باید در این زمینه شفاف‌سازی شود.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس اضافه کرد: شبکه‌های مخوفی پشت تقویت آزمون‌های مختلف وجود دارد که در آموزش و پرورش هم رسوخ دارد؛ اگر می‌خواهیم آزمون را حذف کنیم چرا فقط آزمون مدارس سمپاد متوسطه اول را حذف می‌کنیم؟

وی ادامه داد: ما در مجلس چند سال است به دنبال حذف کنکور هستیم اما تاکنون موفق به این کار نشده‌ایم هرچند اکنون با آزمون کاری نداریم اما حالا که آزمون حذف شد با چه ملاکی دانش‌آموزان با استعداد برتر شناسایی خواهند شد؟

حاجی‌بابایی تصریح کرد: سند تحول بنیادین صراحتاً می‌گوید که تغییرات در آموزش و پرورش باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس با بیان اینکه طرفدار تنوع مدارس نیستم، گفت: در کشوری مثل ژاپن که روش تلفیقی ارائه می‌شود و جداسازی وجود ندارد، کیفیت مدرسه‌داری با کشور ما متفاوت است و تراکم کلاس‌ها بسیار پایین‌تر است؛ اگر در کلاسی دو نفر تیزهوش و دو نفر با نیاز ویژه و ۱۴ دانش‌آموز معمولی باشند و علاوه بر معلم مدرسه یک معلم رزرو، هم باشد و همه شرایط مهیا باشد، آن گاه جداسازی لزومی ندارد.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه ۲۰ نوع مدرسه در کشور وجود دارد، گفت: ۱۶ نوع مدرسه از این ۲۰ نوع، غیردولتی است و مدارس دولتی تنوعش بسیار پایین است و شامل مدارس سمپاد، نمونه‌دولتی، شاهد و هیأت امنایی می‌شود.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس عنوان کرد: اگر برای حل مشکل تنوع مدارس در کشور کاری می‌کنیم کاش ابتدا از سایر مدارس شروع می‌شد نه از مدارس سمپاد؛ اگر همه کسانی که طرفدار انحلال تیزهوشان هستند، بررسی شوند مشخص می‌شود که تعدادی از آنها مدارس غیردولتی دارند.

وی تصریح کرد: طرح شهاب برای این آغاز به کار کرد که هوش دانش‌آموزان مختلف به خصوص را شناسایی کنیم تا به مدارس تیزهوشان تحویل داده شوند.

 
 
 


آموزش و پرورش روش بهتری را انتخاب کند
یک کارشناس مسائل آموزشی نیز در این برنامه با بیان اینکه هدف اصلی مصوبه حذف آزمون کاهش استرس دانش‌آموزان عنوان شده است، اظهار داشت: استرس ریشه در رقابت برای رسیدن به خدمات آموزشی با کیفیت دارد و چون ما در ارائه خدمات آموزشی باکیفیت محدودیت داریم، حذف مدارس با کیفیت استعدادهای درخشان و نمونه‌دولتی، ارائه خدمات باکیفیت را محدودتر می‌کند و زمانی که عرضه کمتر می‌شود و تقاضا همچنان ثابت باشد خواه ناخواه رقابت افزایش پیدا می‌کند و محصول این مصوبه افزایش رقابت و در نهایت افزایش استرس بین دانش‌آموزان خواهد بود.

وی افزود: شورای عالی آموزش و پرورش پژوهشی را در سال ۹۳ به آقای کاظمی حقیقی سفارش داده بود که نتیجه آن پژوهش این بود که طرح شهاب و مدارس استعدادهای درخشان ۲ برنامه متفاوت برای ۲ جنس مخاطب متفاوت است.

کارشناس مسائل آموزشی ادامه داد: بحث مدارس استعدادهای درخشان در جوامع مختلف به این گونه است که یک و نیم درصد دانش‌آموزان منحنی هوش باید جدا شوند.

وی با بیان اینکه ارائه خدمات مطلوب آموزشی در مدارس غیردولتی متمرکزتر است، گفت: حذف مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی که خدمات آموزشی باکیفیت را با هزینه‌ای کمتر از مدارس غیردولتی ارائه می‌کنند باعث می‌شود تا دانش‌آموزانی که توانایی مالی برای ورود به مدارس غیردولتی ندارند از خدمات آموزشی باکیفیت محروم شوند و به این ترتیب جامعه آماری بیست سال آینده پس از اتخاذ این تصمیم جامعه‌ای مطلوب نخواهد بود.

رجبی با بیان اینکه کسی موافق برگزاری آزمون نیست و ۱۵ روش مختلف جایگزین آزمون برای جداسازی در جهان وجود دارد، گفت: آموزش و پرورش برای اینکه درگیر مسائل آزمون نشود می‌توانست روش بهتری برای جداسازی دانش‌آموزان از میان روش‌های معمول دنیا انتخاب کند.

وی با بیان اینکه در مدارس گرامر انگلستان، دانش‌آموزان در ۱۱ سالگی جدا می‌شوند، افزود: ذکر این مطلب که تمرکز مدارس استعدادهای درخشان بر روی ریاضی و علوم است، جفا به این مدارس است زیرا تلاش می‌شود این دانش‌آموزان پژوهش‌محور رشد کنند و اگر تخلفی رخ دهد مقصر آن ناظران وزارت آموزش و پرورش هستند.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,934 بازدید

    0 نظر

    درج: 16 اسفند 1396

    توسط: poortahan
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir