تعیین‌تکلیف عناوین امتحانات نهایی پایه دوازدهم تا مهرماه

+1
تعیین‌تکلیف عناوین امتحانات نهایی پایه دوازدهم تا مهرماه

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت: هنوز عناوین دروس امتحانات نهایی تصویب نشده و بحث‌های مختلفی وجود دارد، به طوری که معلوم نیست در پایه دوازدهم کدام دروس نهایی خواهد شد، انتظار می‌رود شورای عالی این وزارتخانه تا مهرماه شورای عالی مصوبه‌ای در این رابطه داشته باشد.

عبدالرسول عمادی ظهر امروز در جلسه مشترک شورای معاونان اداره‌کل، مدیران و رؤسای آموزش و پرورش و نواحی مناطق آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور چالش بزرگی است، اظهار کرد: سختی‌ها در نظام آموزشی همیشه بوده و ما مردان مقابله با این سختی‌ها هستیم.

وی با اشاره به کمبود نیروی انسانی که مشکل اصلی سیستم است، اضافه کرد: طبق آیات الهی، خداوند فرموده است که آیا فکر کرده‌اید که رها شده و امتحان نمی‌شوید و خداوند مدام انسان را مورد امتحان قرار داده تا صادق‌ها و کاذب‌ها از هم تمیز داده شوند.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: ارزشیابی چندین سطح در آموزش و پرورش دارد که یک مورد آن ارزشیابی خود دانش‌آموز از خود برای بصیرت‌یابی است.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش با تأکید به اینکه آگاهی یکی از رمزهای جهان و هستی است، بیان کرد: ارزشیابی انسان از خود یک شاخصه بسیار مهم در هستی است و باید دانش‌آموز، معلم، پزشک، مدیرکل و ... همیشه خود را ارزیابی کنند.

وی ادامه داد: ارزشیابی معلم از دانش‌آموز برای پیشرفت تحصیلی دیگر مورد آموزش و پرورش است که ادوار مختلفی را گذرانده است.

عمادی با اشاره به اینکه کشاورزی بخش اول زندگی بشریت است، متذکر شد: تصور ما از تصور سنتی همانند کشاورزی بود و مانند آن یک زمان کشت و در یک مدت زمان معین برداشت صورت می‌گیرد.

وی توضیح داد: ارزشیابی در سرفصل‌های جدید جدا از تعریف گذشته است و فرآیند یاددهی و یادگیری به صورت توام است.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: معتقدیم یاددهی زمانی اتفاق می‌افتد که یادگیری همزمان باشد و همانند رابطه خرید و فروش است و تا زمانی که پول به فروشنده داده نشود، عملیات خرید انجام نمی‌گیرد و به عبارت دیگر دو روی یک سکه است.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش با تأکید به اینکه ارزشیابی در ذات فرآیند یاددهی و یادگیری است، یادآور شد: برای تحکیم ارزشیابی، مراحل و گونه‌های مختلف از جمله ارزشیابی آغازین، مستمر، تکمیلی و تجمعی پایانی فصلی و ... طی می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین امتحانات را می‌توان امتحانات نهایی دانست و این امتحانات دو کارکرد مهم دارد.

عمادی با اشاره به کارکرد مهم امتحانات نهایی توضیح داد: اولین کارکرد اخذ دیپلم واحد در سراسر کشور و کارکرد دوم تأثیر نمرات آن در کنکور است، اما یک کارکرد پنهانی دیگر برای ارزیابی کارکرد اداره‌کل‌ استان‌ها نیز دارد که طبق آن می‌توان گفت که تنها شاخص برای ارزیابی آموزش و پرورش استان در مقایسه با خود و مقایسه مدرسه با مدرسه، ناحیه به ناحیه و ... است.

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: سه سطح از سطوح ارزشیابی در کلاس‌هاست، به طوری که ارزشیابی دانش‌آموز از خود، معلم از دانش‌آموز و مدرسه از معلم مرتبط با مدرسه است.

وی با بیان اینکه در نظام آموزشی شش، سه، سه که پایه‌ دوازدهم استقرار شده است، هنوز عناوین دروس امتحانات نهایی تصویب نشده و بحث‌های مختلفی وجود دارد، تبیین کرد: معلوم نیست در پایه دوازدهم کدام دروس نهایی خواهد شد و هنوز در شورای عالی مشخص نشده است و انتظار می‌رود تا مهرماه شورای عالی مصوبه‌ای در این رابطه داشته باشد.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش افزود: در شاخه فنی و حرفه‌ای طبق نظام تعیین شده احتمالاً اصلاً درس نهایی نخواهیم داشت و دانش‌آموزان مستقیم به مؤسسات رفته و مدرک کاردانی دریافت خواهند کرد.

وی مطرح کرد: نظر دیگر به اینگونه است که در پایه نظری چندین درس را نهایی کرده که جدول آن تعیین شده و البته نظریه‌ها و طرح‌های متفاوت دیگری نیز مطرح شده است.

عمادی با بیان اینکه در نظام جدید نزدیک بودن کنکور با امتحانات نهایی یکی از چالش‌های ماست، تشریح کرد: یک هماهنگی با سازمان سنجش انجام گرفته تا کنکور در دهه دوم تیرماه برگزار شود.

وی با اشاره به بحث اعمال سوابق تحصیلی در کنکور و تأثیر 30 درصدی آن توضیح داد: طبق قانون برای رشته‌هایی که متقاضی زیاد دارد، باید علاوه بر آزمون عمومی و اختصاصی، سوابق تحصیلی تیز ایجاد شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: رشته‌های تجربی سه زیر رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی دارد که در سراسر ایران رقابت شدید داشته و متقاضی زیاد دارد.

وی با بیان اینکه نخبگان معتقدند که تأثیر سوابق تحصیلی قدرت رقابت را از آنها می‌گیرد، افزود: خوشحال می‌شویم که در امتحانات نهایی تعداد زیادی از افراد معدل بالا و 20 داشته باشند، اما سازمان سنجش یک قانون تأثیر سوابق را ایجاد کرده که چالشی بزرگ محسوب می‌شود.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,191 بازدید

    0 نظر

    درج: 8 مرداد 1397

    توسط: m.hosseini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir