فاطمه مهاجرانی در خصوص روند و چگونگی برگزاری آزمون سنجش هوش ششم به هفتم برای ورود به مدارس استعدادهای درخشان گفت : درروند برگزاری سنجش هوش یک آزمون با سؤالات چندگزینهای و تشریحی از دانشآموزان گرفته میشود . طبیعتا هدف استعدادیابی نیست ، بلکه هدف سنجش هوش و توانایی حل مسئله دانشآموزان است .
به گفته رییس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان ، زمان دقیق برگزاری آزمون سنجش هوش تیزهوشان ششم به هفتم پنجم مردادماه است.
وی در مورد تفاوت سنجش هوش با آزمونهای سالهای گذشته توضیح داد : وقتی فقط پیشرفت تحصیلی دانشآموز را اندازهگیری میکنیم یا در واقع دانشآموز را از روی پیشرفت تحصیلی میسنجیم ، مسلماً آن بچههایی که صرفاً سختکوش هستند ، بهتر میتوانند به این حوزه ورود پیدا کنند ، ولی وقتی با روش سنجش هوش پیش میرویم این قضیه فرق دارد . ما در اینجا نمیخواهیم صرفا به پیشرفت تحصیلی بپردازیم .
مهاجرانی در پاسخ به این پرسش که آیا این تست هوش میتواند همه ظرفیت بچهها را کشف کند ، گفت : دقیقا نه ، هیچ تستی نیست که بگوییم در یکزمان میتواند همه ظرفیتهای بچهها را اندازهگیری کند ، ولی گاهی میگوییم این روند بهترین است و یا این روش بهینه است . سنجش هوش برای ما روش بهینهای است ، ولی نمیتوانیم بگوییم بهتر است.
مهاجرانی خاطرنشان کرد : آنچه که مطلوب است ، این است آموزش ابتدایی تعدادی از دانش آموزانش را بهعنوان بچههای ویژه و متفاوت شناسایی کرده و به ما معرفی کند و ما فقط آنها را موردسنجش قرار دهیم ، اما مطلوب با آن چیزی که موجود است ، متفاوت است . واقعیت این است که اگر بخواهیم بگوییم چقدر با آنچه مطلوبمان است ، فاصلهداریم شاید بتوان گفت چند سال ولی این مسیر سعی و خطا نیست . من اصلا اسم آن را سعی و خطاب نمیگذارم سنجش هوش شیوهای است که حتما خیلی منطقیتر از پیشرفت تحصیلی خواهد بود.
وی در ادامه گفت: تیزهوشان مدرسهای است برای افرادی با ویژگیهای خاص ، یعنی افرادی که توانایی حل مسئله ، ادراک و تحلیل بالاتری نسبت به دیگران دارند . آدمهای معمولی اگر به ضرب و کلاس و آموزش وارد این مدارس شوند اذیت خواهند شد ، لذا تفاوتی که در حال حاضر وجود دارد این است ؛ دانشآموزانی که فقط پشتکاردارند در این قضیه نمیتوانند موفق شوند . من اینجا تأکید کنم که پشتکار بسیار خصلت خوبی است ، اما از آنجا که حجم کار در این مدارس زیاد است ، بچههایی که با ضریب هوشی پایینتر میآیند و فقط پشتکار دارند در این مدارس اذیت میشوند .
مهاجرانی در خصوص نتایج ارزیابی کارشناسان سنجش هوش برای چگونگی این سنجش گفت : در این حوزه متخصصانی هستند که درزمینه سنجش و اندازهگیری هوش ابزارهایی را طراحی میکنند تا بتواند هوش افراد را اندازهگیری کند . این بدان معنا نیست که آنچه ما ارائه میدهیم آیکیو بچههاست . ما از میزان آیکیو در این آزمون اطلاعاتی نمیدهیم ، بلکه امتیازی را میدهیم که درواقع نمایه و یا شناسهای از آیکیو بچههاست . اصلاً اینطور نیست که بگوییم اگر کسی در این آزمون قبول نشد آیکیو پایینی دارند .
سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان در پاسخ به این سوال که با وجود این روش آیا دیگر جای نگرانی برای جاماندن دانش آموزان هوش برتر وجود ندارد؟ گفت: همیشه این نگرانی وجود دارد . ما نمیتوانیم بگوییم با این شیوه خطر و نگرانی را به صفر رساندهایم ، همیشه این خطر وجود دارد . در همه کشورها شیوههایی وجود دارد که دانش آموزانشان را تربیت یا تقویت کنند . آنها نیز با شیوههای مختلفی مثل جشنوارهها، تلنتشوها و... به نوعی استعدادهای بچهها را شناسایی میکنند . لذا این نگرانی برای ما هم همیشه وجود دارد و اصلا نمیتوانیم بگوییم که خطر صفر شده است .
وی در ادامه گفت: نکتهای که امسال را نسبت به سال گذشته متمایز میکند این است که منتظر هستیم بچههایی که ظرفیتهای ذهنی بالاتری دارند از این سنجش موفق بیرون بیایند.
رییس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان در پایان اظهار داشت : والدین بدانند که اصلا اینگونه نیست که اگر فرزندشان وارد مدرسه سمپاد نشد، موفقیت آنها تحت تاثیر قرار گرفته است. راههای رسیدن به موفقیت بسیار متفاوت است و اصلا اینگونه نیست که سمپاد مساوی با موفقیت باشد . موفقیت یک موضوع فردی است و هر کسی باید مسیر خودش را پیدا کند.
ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون: