صبح امروز از برنامه نظام سنجش شایستگیهای حرفهای مدیران مدارس با حضور وزیر آموزش و پرورش رونمایی شد.
آیین رونمایی از برنامه نظام سنجش شایستگیهای حرفهای مدیران مدارس با حضور وزیر آموزش و پرورش صبح امروز در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد.
در این مراسم اسفندیار چهاربند رئیس مرکز نیروی انسانی در توضیح فرایند این نظام نامه گفت: مجریان مرحله آموزشی شهر تهران و البرز بودند. ما در کشور ۱۰۷ هزار مدرسه داریم. ۶۵ هزار مدرسه مستقل هم داریم که بیش از ۱۲۰ دانش آموز دارند.
وی گفت: با یک نگاه اجمالی متوجه می شویم نظام تعلیم و تربیت فراگیرترین رسانه در کشور است. بنابراین هر برنامه ای حاکمیت برای آینده داشته باشد باید ۶۵ هزار مدرسه مستقل و آن ۱۰۷ مدرسه را دریابد
وی ادامه داد: یک تعریف اولیه از مدرسه محیط سازمان یافته و هدفمند است تا رشد فرد به گونه ای مدیریت شود تا فرد برای زندگی فردی، اجتماعی و خانوادگی آماده شود. ساز و کارهای مناسب این هدف باید مهیا شود که از مدرسه آغاز می شود.
مدیر منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: اگر مدرسه توانمندی تحت مدیریت توانمند داشته باشیم زیرساخت جامعه صالح را خواهیم داشت. این موضوع در سند تحول بنیادین آمده است. در این سند توجه به مدرسه بیان شده است.
چهاربند اظهار کرد: از طریق محورهای توانمندسازی مدرسه، تضمین کیفیت در مدرسه و انتخاب و انتصاب مدیران مدرسه ما به تحقق مدرسه سالم می رسیم تا بتوانیم هر مدرسه را جلوه تعلیم و تربیت بدانیم. دوستان ما در جهاد دانشگاهی به عنوان مشاور آموزش و پرورش در طراحی این نظام نامه هستند. هر چند این کار بسیار زمانبر و پیچیده است اما اجتناب ناپذیر است. ما حتما باید برای اصلاح سیستم آموزش و پرورش از مدرسه شروع کنیم. این موضوع می تواند قدم اول تحقق سند تحول بنیادین تلقی شود.
مهندس کیا مدیر مرکز نیاز سنجی جهاد دانشگاهی در این مراسم گفت: این پروژه نزدیک 8 ماه است توسط جهاد دانشگاهی در حال انجام توسط 30 متخصص این حوزه است. ما نزدیک به 30 جلسه و کارگاه آموزشی برگزار کردیم و همچنین با پیشکسوتان این حوزه در آموزش و پرورش اتاق فکر داشتیم. 5 هزار ساعت کار کردیم.
وی ادامه داد: از ضرورت های این کار این است که جلوی اینکه با تغییر یک مدیر شاهد افت همه مدرسه باشیم، گرفته میشود. ما روشی شناسایی می کنیم که مدیران قبل از حضور در این جایگاه حداقل های صلاحیت های مدیریتی را داشته باشند. ما دنبال این هستیم که عوامل موفقیت یک مدیر را بشناسیم و در اختیار سایر مدیران بگذاریم.
وی بیان کرد: جهاد دانشگاهی سالهاست در حوزه تدوین شاخص های مدیر شایسته فعالیت می کند. حاصل تجربه بیش از یک دهه در این حوزه باعث شد آن را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهیم. نکته دیگر در این زمینه این است که هزاره سوم عوامل توسعه کشورها از منابع زیرزمینی به سمت منابع خرد و اندیشه رفته یعنی به طرف منابع انسانی. سنگ بنای چنین نیروی انسانی در آموزش و پرورش است. اگر مدیریت مدارس را بتوانیم توسعه شایستگی داشته باشیم به نتیجه می رسیم.
وی بیان کرد: این فرایند در 6 مرحله انجام می شود که فاز صفر، توضیح طرح بود که انجام شده است. امروز فاز چهارم بحث اجرایی شدن آن است.
ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون: