سید محمد بطحایی با اشاره به اینکه براساس سند تحول بنیادین مدرسه مرکز اصلی تعلیم و تربیت بوده و کانون اصلی برنامههای آموزشوپرورش، مدرسه است، اظهار کرد: اما در سالهای اخیر نقش مدارس کمرنگ شده و صرفا به مجری برنامهها تبدیل شدهاند.
وی افزود: آنقدر بخشنامههای متعدد به مدارس میفرستیم که مدیر و معلم هیچ خلاقیت و نوآوری ندارند و فقط بخشنامهها و دستورالعملهای ارسال شده از سوی ستاد را اجرا میکنند اما باید مدارس را به جایگاه واقعی خود بازگردانیم.
وزیر آموزشوپرورش گفت:مدرسه کانون اصلی است و تمام سازمانهای بیرون مدرسه باید نقش پشتیبانیکننده از آن را داشته باشند و به تدریج باید بسیاری از تصمیماتی که به مدرسه ابلاغ میشود، کم و مدارس را آزاد بگذاریم تا طبق سیاستهای اعلام شده، خودشان برنامهها را طراحی و اجرا کنند البته سیستم نظارتی آنها را ارزیابی میکند تا کیفیت اجرای برنامهها در مدارس رصد شود.
بطحایی عنوان کرد: از مهر 97 بخشی از مدارس تحت پوشش این برنامه قرار میگیرند و مدیران مدارس ارزیابی شایستگیمحور شده و گواهی نامه صلاحیت به آنها ارائه میشود تا به تدریج مدرسهمحوری در آموزشوپرورش آغاز شود. با متغیرهای مختلف مدیران مدارس را میسنجیم و آنها به دلیل اهمیت نقششان باید به صورت مستمر در دورههای آموزشی و مهارت آموزی شرکت کنند و با آزمونهایی که گرفته میشود گواهینامه بر اساس میزان صلاحیت به آنها اعطا میشود.
وی تصریح کرد: سامانه نظارت و کنترل کیفیت را طراحی کردهایم که همزمان با اجرای برنامه مدرسهمحوری مستقر میشود و سیاستهایی که در مدرسه باید مورد اجرا قرار بگیرد کنترل میکند اما به مدارس اجازه نوآوری میدهیم.در راستای سیاست مدرسه محوری سه طرح داریم که یکی از آنها انتخاب و انتصاب مدیران براساس شایستگی سالاری است تا افرادی که صلاحیت دارند داوطلب شده و شرایط آنها بررسی و مصاحبه شود که در صورت کسب امتیاز مدیر مدرسه خواهند شد.
بطحایی در پایان عنوان کرد:برای مهر 97 برنامههای مفصلی برای مهارت آموزی دانشآموزان داریم.
ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون: