پذيرش دانشجويان در دانشگاه بر اساس سابقه تحصیلی

0
پذيرش دانشجويان در دانشگاه بر اساس سابقه تحصیلی

معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش، با اشاره به مصوبه قانون پذيرش دانشجو اظهار کرد: در حال حاضر دانشگاه‌ها ۸۰ درصد ظرفیت خود را بر اساس سابقه تحصیلی دروس عمومی و تخصصی جذب مي كنند.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، به نقل از ایسنا، علی زرافشان با اشاره به چالش‌های برگزاری کنکور سراسري و سرنوشت قانون حذف کنکور اظهار کرد: مجلس شــورای اسلامی تاکنون دو مصوبه درباره قانون کنکور داشته است. مصوبه اول درباره حذف کنکور بود که به مدت پنج سال اجرا شد و مصوبه دوم، قانون پذیرش دانشجو است.

وی افزود: در قانون پذیرش دانشجو، سه روش برای پذیرش دانشجو در دانشگاه پیش‌بینی‌شده است که در روش اول پیش‌بینی‌شده ۸۵ درصد پذیرش دانشجو باید از طریق سابقه تحصیلی صورت گیرد. در روش دوم پذیرش بر اساس سابقه تحصیلی و دروس عمومی ذکرشده و در روش سوم که در حال حاضر اجرا می‌شود پذیرش بر اساس سابقه تحصیلی، دروس عمومی و دروس تخصصی است. در روش سوم گفته‌شده باید ۱۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها از این طریق باشد اما اکنون دانشگاه‌های پیام نور، آزاد و دولتی ۸۰ درصد ظرفیت خود را از این طریق جذب می‌کنند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه طبق گزارش ســازمان ســنجش بیش از ۶۰ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی‌شان کار نمی‌کنند اظهار کرد: درواقع سرمایه کشور چند سالی در راستای تربیت افراد در رشته‌هایی صرف می‌شود که بازار کاری ندارد. البته این موضوع به تغییر هرم جمعیتی کشور و کاهش شدید میزان داوطلبان دانشگاه‌ها بازمی‌گردد.

زرافشان با اشاره به کاهش هفت‌میلیونی جمعیت دانش‌آموزی نسبت به دهه ۷۰ گفت: کاهش جمعیت دانش‌آموزی امروز به آموزش عالی رســیده است و میزان داوطلبان کنکور از یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار به ۸۰۰ هزار نفر در سال‌های اخیر رســیده اســت و به‌تبع آن شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه نیز دچار تغییراتی شده و پســران دریافته‌اند راه اشتغال لزوماً از تحصیل در دانشــگاه نمی‌گذرد. طبق اعلام وزارت کار ۶۷ درصد شــاغلان کشور دارای مدرک دیپلم یا پیش‌دانشگاهی هســتند.

وی ادامه داد: به همین علت است که آمارها می‌گویند آمار دانش آموزان از ۵۵۰ هزار نفر در پایه سوم متوسطه نظری یک‌مرتبه به ۴۳۰ هزار نفر در دوره پیش‌دانشگاهی کاهش می‌یابد و افراد با مدرک دیپلم وارد بازار کار می‌شوند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش بابیان اینکه امروز جامعه دانش‌آموزی به این نتیجه رسیده که مهارتی کسب کند و وارد بازار کار شود گفت: رونق اشتغال و توسعه مهارت‌آموزی از برنامه‌های جدی دولت نیز هست و هدف‌گذاری رشد ۵۰ درصدی مهارت‌آموزی در برنامه ششم توسعه صورت گرفته است.

زرافشان بابیان اینکه برخی برآیندها حاکی از کمرنگ شدن کنکور است افزود: تمام تلاش ما آن اســت که جریان عمومی پذیرش دانشجو در کشور به سمت سابقه تحصیلی برود و البته این مسئله و فرصتی که پیش‌آمده خیلی بادوام نیســت، چون بنابر پیش‌بینی‌های تغییر حرکت جمعیتی تا ۱۰ سال دیگر دوباره به جمعیت ۱۷ میلیونی دانش‌آموزی برمی‌گردیم و دوباره با درخواست زیاد برای ورود به دانشگاه مواجه می‌شویم.

وی افزود: اگر طی ۱۰ سال آتی این تغییر رویکرد فرهنگی و توجه به آموزش‌های مهارتی ایجاد و فرصت‌های خوب شغلی برای مهارت آموزان به وجود بیاید خاطرمان بابت عدم فشار کنکور در ۱۰ سال آینده آسوده می‌شود.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,372 بازدید

    0 نظر

    درج: 18 فروردین 1397

    توسط: m.hosseini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های کتابنامه
    هوش کمپلکس ششم
    کتاب های جامع انسانی
    کتاب های جامع ریاضی

    دسته بندی مطالب

    کتاب های امتحانِت
    کتاب های پرسش های چها گزینه ای

    آخرین نظرات ارسالی

    سلام این کتاب برای کنکور ۱۴۰۴ ویرایش شداه؟
    واقعا این کتاب خیلی به درد بخور بود ممنون از انتشارات مهر و ماه
    سلام وقت بخیر چاپ جدیدش کی میاد؟
    سلام من با این کتاب تونستم تیزهوشان قبول بشم خیلی خوبه
    سلام این کتاب چاپ چه سالی؟
    حسین 1403/05/8 - 07:46
    سلام تفاوت رشته فقه و حقوق با فقه و مبانی حقوق چیه؟!

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir