جزئیات حذف آزمون تیز هوشان در پایه هفتم

0
جزئیات حذف آزمون تیز هوشان در پایه هفتم

دیروز معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از حذف آزمون ورودی پایه هفتم تیزهوشان خبر داد. رضوان حکیم‌زاده تأکید کرد: بر اساس تصمیم شورای عالی آموزش و پرورش برگزاری آزمون‌های تستی در دوره ابتدایی، استفاده از کتب کمک آموزشی و ورود مؤسساتی که به این بهانه وارد مدارس ابتدایی می‌شدند همگی ممنوع شده است. همچنین دیگر آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان برگزار نمی‌شود. این درحالی است که برخی  آموزشگاه های خاص که کلاس‌هایی را برای آزمون تیزهوشان برگزار می‌کردند با دادن پیامک‌هایی از خانواده‌ها خواستند که دانش‌آموزانشان را به آموزشگاه بفرستند. آنها در تماس‌هایی با خانواده‌ها اعلام کردند که این تصمیم آموزش و پرورش اجرایی نمی‌شود و با سرنوشت فرزندانشان بازی نکنند.

در این باره حکیم‌زاده به خانواده‌ها هشدار داد که فریب آموزشگاه‌ها را نخورند و حذف آزمون ورودی پایه هفتم در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شده است. او تأکید کرد: در طول این سال‌ها مافیای اقتصادی بزرگی در زمینه کلاس‌های کنکور و مدارس سمپاد به وجود آمده است که این مافیا اجازه حذف آزمون پایه هفتم را نمی‌داد؛آموزشگاه‌هایی که به دانش‌آموزان ابتدایی همچون کیسه پول نگاه می‌کنند و اجازه نمی‌دهند  دانش‌آموزان کودکی کنند. با این حال با توجه به درخواست‌هایی که ما داشتیم کارگروهی را آقای وزیر مشخص کردند تا به این موضوع رسیدگی کند. ما اعلام کردیم کلاً این مدارس ظلم بسیاری در حق هفت میلیون دانش‌آموز می‌کنند و تشکیل این مدارس بر خلاف سند تحول بنیادین است. وزیر هم دستور دادند کارگروهی تشکیل شود تا راهکارهای این موضوع بررسی شود.

کارگروه چندین بار تشکیل جلسه داد و در نهایت مطرح شد اگر قرار است آزمونی در مدارس خاص داشته باشیم در متوسطه دوم برگزار شود. نباید به خاطر 15 هزار دانش‌آموز سرنوشت 7 میلیون دانش‌آموز را تحت‌الشعاع قرار دهیم. این موضوع خانواده‌ها را درگیر کرده و در آخرهم سودش به جیب مؤسسات آزاد می‌رود.
به گفته وی در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان هرساله 250 هزار داوطلب شرکت می‌کنند که فقط 15 هزار دانش‌آموز پذیرش می‌شود یعنی از هر 17 دانش‌آموز شرکت‌کننده فقط یک نفر پذیرش می‌شود و همین موضوع آسیب بسیاری به دانش‌آموز می‌زند.
 

وی اظهار داشت : یکی از بزرگترین آسیب‌های روحی و روانی که این مدارس به بچه‌ها می‌زنند این است که در بدو ورود به مدرسه که دانش‌آموز 6ساله است مصاحبه‌ای از او می‌گیرند. کار دیگر این مدارس آن است  دانش‌آموزانی را که از هرجهت مرفه هستند و می‌توانند شهریه بپردازند جذب می‌کنند. همچنین در مدارس خاص برنامه‌های آموزشی چند سال برای دانش‌آموزان اجرا می‌شود، وقتی دانش‌آموز مقطع ابتدایی را پشت سر گذاشت برای ورود به پایه بعدی دوباره آزمون برگزار می‌کنند. یک عده که نمرات لازم را به دست نمی‌آورند از مدرسه جدا می‌شوند و جایگزین آنها را به اسم جذب بین پایه و بین دوره از بین دانش‌آموزان دیگر می‌گیرند. برخی  دانش‌آموزان افسرده و گوشه گیر می‌شوند. چرا که فکر می‌کنند استعداد لازم را برای ماندن در این مدارس نداشتند. در صورتی که این درست نیست و خلاف اصل پرورش است. حکیم‌زاده درباره جزئیات ممنوعیت برگزاری آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان در پایه هفتم گفت: از این جهت قرار شد تمامی عواملی که باعث می‌شوند تعلیم و تربیت در دوره ابتدایی تغییر جهت دهد و به یکسری آزمون‌های تستی تقلیل یابد و محورهای اساسی یاد شده از جمله مهارت آموزی، شاداب بودن و نشاط داشتن دانش‌آموزان به دست فراموشی سپرده شود را مورد توجه جدی قرار داده و بر آنها تمرکز کنیم.


وی تأکید کرد: بازگرداندن نشاط به دوران کودکی و محور قرار دادن تربیت ۷.۵ میلیون دانش‌آموز ابتدایی از مزایای خوب این مصوبه است و ما می‌خواهیم استرس را از کودکان دور کنیم. امروز می‌توانیم خوشحال باشیم یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین تصمیمات گرفته شده که می‌تواند مقدمات اجرایی شدن سند تحول را به شکل صددرصدی در دوره ابتدایی فراهم کند و جا دارد به معلمان ابتدایی، دانش‌آموزان و خانواده‌ها برای ایجاد چنین فرصت ارزشمندی تبریک بگوییم. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره نحوه ورود به مدارس سمپاد پس از اتخاذ این تصمیم گفت: تصمیم‌گیری درباره این مدارس بر عهده شورای عالی آموزش‌و‌پرورش است و با توجه به اینکه دیگر آزمونی برگزار نمی‌کنیم، دیگر ورودی به پایه هفتم در این مدارس نخواهیم داشت و دانش‌آموزان در آزمون دوره دوم شرکت می‌کنند لذا تمرکز برای شناسایی و جذب و دادن فرصت به این دانش‌آموزان منوط به زمانی می‌شود که سنشان بیشتر شده باشد. البته دانش‌آموزانی که هم‌اکنون در حال تحصیل در این مدارس هستند می‌توانند تا پایان دوره اول متوسطه درسشان را بخوانند.


حکیم‌زاده اظهار داشت: امیدواریم روی ابزارهای خوب در دوره دوم برای شناسایی استعدادها هم کار شود و بچه‌ها صرفاً بر اساس یکسری مهارت‌های ریاضی برچسب تیزهوش بودن یا نبودن نخورند. با حذف آزمون ورودی تربیت جانی دوباره در دوره ابتدایی می‌گیرد و فشاری که به خانواده‌ها وارد می‌شد، از بین می‌رود.اکنون آنها که در دوره اول پذیرش شدند درسشان را ادامه می‌دهند و وارد دوره دوم می‌شوند، اما برای سال تحصیلی آینده پذیرش جدید در دوره اول متوسطه نخواهیم داشت و برگزاری آزمون‌های تستی، استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی، برگزاری آزمون تیزهوشان در پایه هفتم که جریان تربیت را تحت‌الشعاع قرار می‌داد، حذف می‌شود.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    2,318 بازدید

    0 نظر

    درج: 17 بهمن 1396

    توسط: poortahan
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir