اعتراض دانشآموزان به امتحانات نهایی در شرایطی از امتحان شیمی آغاز شد که هماکنون در سراسر کشور موجی از اعتراض به دشواری امتحانات نهایی شکل گرفته و دامنه آن از یک درس فراتر رفته است.
اعتراض دانشآموزان به دشواری سوالات امتحانات نهایی از درس شیمی آغاز شد اما پس از آن بود که با برگزاری امتحان ریاضی، ادبیات و دینی نیز تجمعات اعتراضی در شهرهایی مانند مشهد، اصفهان و تهران مقابل ادارات کل آموزشوپرورش شکل گرفت.
و حالا سراسر کشور شاهد موجی از اعتراضات گسترده دانشآموزان به دشواری سوالات طراحی است، سرنوشت نمرات امتحانات نهایی از آنجایی برای دانشآموزان اهمیت دارد که نمرات امتحانات سال سوم دبیرستان در کنکور و راهیابی به دانشگاه تأثیرگذار است.
دانشآموزان معترض میگویند: سوالات بسیار سخت و مفهومی طراحی شده است و سؤالاتی در امتحانات وجود داشت که معلم اصلاً آنها را سرکلاس درس برایشان توضیح نداده بود.
آموزش و پرورش به هیچ عنوان اعتراضات را نمیپذیرد و به شدت از طراحی سوالات امتحانی دفاع میکند و معتقد است دانشآموزان کتابهای درسی را به خوبی مطالعه نمیکنند.
عبدالرسول عمادی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «خود دانشآموزان اظهار میکنند سؤالات امتحانات نهایی سخت است و آیا این موضوع را میپذیرید؟»، گفت: گفته دانشآموزان برای ما ملاک نیست. وی افزود: ما به نمایندگان دانشآموزان که در خصوص مطرح کردن سختی سؤالات در مرکز سنجش حضور یافتند، اعلام کردیم اگر نکتهای در خصوص سؤالات دارید به دبیران و گروههای آموزشی مراجعه کنید.
سؤالات از کتاب طرح میشود نه جزوات
رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر یک سؤال خارج از کتاب، ناخوانا و مشکلی داشته باشد بررسی میشود، تصریح کرد: اما اگر به طور کلی گفته میشود سؤالات سخت بوده و کتاب را نخواندهام و باید از جزوات سؤال طرح میشد، اعلام میکنم که از جزوات سؤال طرح نمیکنیم و از کتاب طرح سؤال انجام میدهیم. وی افزود: مشکل بسیاری از دانشآموزان این است که سؤالات امتحانی سالهای گذشته را مطالعه کرده و فکر میکنند حتماً از آنها، سوال طرح میشود یا اینکه جزوات خارج از کتاب را مطالعه میکنند.عمادی تأکید کرد: اصل موضوع کتاب درسی است و دانشآموز باید محتوای کتب درسی را مطالعه کند.
ثبت اعتراض به نمرات امتحانی تا ۴ روز پس از اعلام نتایج
وی در خصوص اعتراض به امتحانات، گفت: اگر دانشآموزی نسبت به نمره و تصحیح اوراق امتحانی اعتراض داشته باشد میتواند تا ۴ روز پس از اعلام نتایج اعتراض خود را ثبت کند.
سوالات امتحانات نهایی از آسان به سمت دشوار بود
رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه « اساساً در خصوص سختی سؤالات چیزی به عنوان اعتراض داریم؟ »، عنوان کرد: خیر، چیزی تحت عنوان سختی سؤالات نداریم. وی افزود: در خصوص سختی سؤالات نظرات گروههای آموزشی و نظرات حوزههای تصحیح را گرفتیم؛ سؤالات از آسان به سمت دشوار بوده و کاملاً متناسب با میانگین دانشآموزان بوده است.
۵۰ درصد دانشآموزان تهرانی نمرات بین ۱۶ تا ۲۰ گرفتهاند.
عمادی با بیان اینکه نتایج نشان میدهد که سؤالات امتحانات نهایی سخت نبوده است، گفت: به عنوان نمونهدر شهر تهران حدود ۵۰ درصد نمرات دانشآموزان بین ۱۶ تا ۲۰ بوده است و این نمره خوبی تلقی میشود و نشان میدهد سوالات اصلاً سخت نیست.
اخیراً نیز خبری در فضای مجازی منتشر شده است که از نامه معلمان گروه درس ریاضی استان قم به مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش خبر میدهد، نامهای که در آن ایرادات سوالات طراحی شده امتحان نهایی درس ریاضی مطرح شده است اما رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش این خبر را کذب میداند.
همچنین در شهر تهران اعتراضات زیادی به دشواری سوالات امتحان نهایی درس دینی صورت گرفت اما اسفندیار چهاربند مدیرکل آموزش و پرورش پایتخت از قبولی ۱۵ درصد دانشآموزان پایتخت در امتحان دینی با نمره ۲۰ خبر داده و میانگین نمره این درس را ۱۶ میداند.
عبدالرسول عمادی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش نیز میانگین نمرات دانشآموزان در درسهای دین و زندگی۳، شیمی ۳ و آزمایشگاه، عربی ۳ و جبر و احتمال را به ترتیب ۱۲.۹۵، ۱۲.۰۳، ۱۱.۸۷ و ۱۴.۱۸ اعلام میکند.
آموزش و پرورش هرگونه تغییر در نمرات را غیرممکن میداند و معتقد است که نمیتوان بر مبنای اعتراضات دانشآموزان روند طراحی سوالات نهایی را تغییر داد.
طبق گفتههای محمد فاضل مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش موج اعتراضات به امتحانات نهایی عجیب بوده و ممکن است سیاسی باشد.
امتحانات نهایی امسال با حاشیههای بسیاری همراه بوده است از اعتراضات گسترده به دشواری سوالات تا برخی اخبار در خصوص لو رفتن سوالات در دروسی مانند جغرافی و آمادگی دفاعی، هر چند آموزش و پرورش هر دو مورد را نمیپذیرد.
موج اعتراضات گسترده دانشآموزان به دشواری سوالات امتحانات نهایی میتواند تأییدی بر ماجرای ضعف آموزش در مدارس باشد، ضعفی علمی دانشآموزان که در ناتوانی آنها از پاسخ دهی به سوالات مفهومی امتحانات نهایی خود را نشان میدهد.