به گزارش گروه اجتماعی فانوس، این روزها اگر خوب بنگریم کنکور و آزمودنهای چهار گزینهای حتی مدارس ابتدایی را در قبضه خود دارند. این در حالی است که سال هاست از تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با هدف دستیابی به اهداف بلند و به اصطلاح خانه تکانی نظام آموزشی کشور میگذرد و قرار بود با اجرایی شدن بندهای این سند از حافظه محوری به سمت شناسایی خلاقیتها و تبدیل مدرسه به کانون محله و توجه به مسائل تربیتی دانش آموزان حرکت کنیم.
اما منتقدان نظام کنونی آموزش و پرورش معتقدند: باید فرصت فراغت، بازی و سرخوشی را برای کودکان فراهم کرد و از تلاش برای تربیت دانشمندان خردسال دست برداریم. به اعتقاد آنها کودکان، دانشمند به دنیا میآیند اما در مدارس ما، کنجکاوی و خلاقیت شان سرکوب میشود. فقط کافی است به آنها اجازه دهیم خودشان رشد و مسائل خود را حل کنند.
در این رابطه «علی عبدالعلی» دانشیار دانشگاه شریف یکی از منتقدان وضعیت آموزش در مدارس کشور میگوید: دانشآموزان از کلاس اول دبستان تا دوره پیشدانشگاهی، ۱۶ هزار ساعت در مدارس دولتی که ساعت آموزش اضافه ندارند، حضور دارند و در این مدت ۷۰۰ ساعت نیز آموزش زبان انگلیسی می بینند، اما از هر ۱۰۰ نفری که دیپلم میگیرد چند نفر میتواند انگلیسی صحبت کند؟ این در حالی است که استاندارد آموزش زبان انگلیسی در دنیا ۲۰۰ ساعت است.
عبدالعلی ادامه میدهد: حال آموزش و پرورش بد است، اما هیچ فردی با آن مشکل ندارد.
کنکور چالشی در نظام آموزش و پرورش ایران
در همین رابطه «رضا بهلولی» یکی از فعالان صنفی آموزش و پرورش با اشاره به این که نظامهای آموزش و پرورش در دنیای امروز با چالشهای یکسانی مواجه هستند، به خبرنگار فانوس توضیح میدهد: اکنون در نظامهای آموزش و پرورش دنیا این موضوع مطرح است که بین وضع موجود و وضع مطلوب چه چالشهایی را شاهد هستیم؟ هم اکنون کنکور، چالشی است که بین نظام آموزش و پرورش ایران و تعدادی از کشورها مشترک است.
به گفته وی؛ تعداد قابل توجهی از کشورها با کمبود متقاضی برای ورود به دانشگاه مواجه هستند، بنابراین برای پذیرش دانشجو از آزمون خاصی استفاده نمیشود و افراد، سوابق تحصیلی خود را ارسال میکنند و دانشگاهها بر مبنای سوابق، آنها را انتخاب میکنند.
بهلولی با اشاره به این که اگر کنکور ملاک ورود به دانشگاهها نباشد، دیگر نیازی نیست که دانشآموزان کتابها را چهار گزینهای بیاموزند، توضیح میدهد: این موضوع تأثیر مثبت بر عمق یادگیری خواهد داشت.
به اعتقاد او آزمودنهای چهار گزینهای مانع یادگیری مفهوم هستند و اگر کتاب درسی برخی دانشآموزان پیشدانشگاهی را مشاهده کنید، هر جمله به چند جزء تقسیم و مشخص شده که به شکلهایی در کنکور از آن سؤال طرح میشود. کنکور سبب شده است تا دانشآموز از فهم کلی دروس مغفول بمانند.
گفتههای این فعال صنفی آموزش و پرورش در حالی بیان میشود که مافیای کنکور و دستان پنهان اقتصادی و گردش مالی 10 میلیاردی آن اجازه نمیدهد این آسیب از آموزشوپرورش برداشته شود.
اما بهراستی چه کسی مسئول برخورد با مافیای کنکور است؟
مبتکران آموزشی را دریابیم
بهلولی در ادامه میگوید: اگرچه در کشور ما تجربه ثابت کرده راههای سلبی جواب نمیدهد، اما راههای ایجابی هم هست که آموزشوپرورش میتواند با به کار بستن آنها سدی در برابر این جریان بسازد. یکی از این روشهای ایجابی این است که تصمیم گیران آموزش و پرورش همان گونه که راه را برای ورود این کتابها به نظام آموزش و پرورش باز گذاشتهاند، از کسانی که با روشهای خلاق و امروزیتر برای کودکان این مرز و بوم محتوای آموزشی تهیه میکنند، حمایت کنند. برای این که این حمایتها هم چشم بسته نباشد، میتوانند مانند همه جای دنیای پیشرفته، مناطقی را برای روشهای تجربی و آزمون گیری تعیین و پس از اطمینان، راه را برای تحول در آموزش و پرورش باز کنند.