هدایت تحصیلی و گلایه های دانش آموزان

0
طرح جدید «هدایت تحصیلی» که از پایه نهم اجرایی می‌شود، علی‌رغم تاکیدات مسوولان وزارت آموزش و پرورش مبنی بر مفید بودن بسته تدوین شده توسط شورای عالی آموزش و پرورش و لحاظ نیازها و سیاست‌های کشور، انتقادات دانش‌آموزان و اولیاء را در بر داشته است؛ طرحی که چهارعامل علاقه، استعداد، نیاز کشور و امکانات آموزشی در تدوینش موثر و آموزش و پرورشی‌ها امیدوارند باعث رشد و توزیع متوازن رشته‌های تحصیلی شود، از منظر دانش‌آموزان نه تنها علاقه آنها را نادیده می‌گیرد بلکه ناعادلانه آنها را به سوی آینده سوق می‌دهد.

به گزارش ایسنا، هدایت تحصیلی، بحثی که به نظر می‌رسد در راستای تحقق اهداف سند تحول و استقرار نظام 6.3.3 و سیاست توزیع متوازن رشته‌های تحصیلی عجولانه و بدون اطلاع‌رسانی و توجیهات لازم در آستانه سال تحصیلی جدید اجرای آن آغاز شد دغدغه خاطر بسیاری از دانش‌آموزان ورودی متوسطه اول را بدنبال داشته است.

در این بین فانی ـ وزیر آموزش و پرورش، معتقد است بسته‌های ‌هدایت تحصیلی به نفع دانش آموزان و سیستم آموزش کشور است چرا که مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش و  تجربیات داخلی و جهانی را پشت سر دارد.

وی می‌گوید: خانواده‌ها و دانش‌آموزان باید در خصوص این بسته‌ها توجیه شوند، ما این بسته‌ها را با توجه به چهار عامل موثر علاقه، استعداد، نیاز کشور و امکانات آموزشی تدوین کرده‌ایم و امیدواریم رشد و توزیع متوازن رشته‌های تحصیلی را از این طریق به دست بیاوریم.

شکوهی، مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش نیز بر اجباری نبودن انتخاب رشته تاکید و اظهار می‌کند: معمولا در هدایت تحصیلی دانش آموز، امکانات منطقه، نیاز کشور و بازار کار هم دیده می‌شود و اینگونه نیست که اجباری در هدایت یک دانش آموز به سمت یک رشته خاص داشته باشیم.

هفته گذشته خبری پیرامون هدایت تحصیلی دانش آموزان در ایسنا منتشر شد و نظرات مخاطبان که عمده آنها دانش آموزان هستند تنها بازتاب گوشه‌ای از این گلایه‌ها از سیستم آموزش و پرورش در اجرای طرح هدایت تحصیلی است که نیاز مخاطبان به دریافت پاسخ‌های روشن از سوی مسئولان آموزش و پرورش را بیش از پیش نمایان می‌کند؛ برخی از این نظرات در پی می‌آید:

فاطمه: سلام ، واقعا این انصاف نیست،  چرا دانش آموزان با معدل‌های 18 و 17 می‌تونن برن تجربی و معدل بیستی ها هم برن رشته ریاضی که اصلا بازار کار واسه خانوما نداره؟ حداقل می‌گفتن شرط معدل که لااقل معدل بیستی ها میرفتن تجربی، با این کار آموزش و پرورش هم به هدفش می‌رسد و تعداد تجربی ها کم میشه.

فاطمه: هدایت تحصیلی شرط معدلی بشه و با آینده ما بازی نکنین وگرنه مجبوریم ترک تحصیل کنیم یا از ایران به کشورهای دیگه‌ای بریم. .

علی: با سلام فرزند من با نمره ریاضی 18 و علوم 19 اولویت علوم تجربیش شده 7 در حالی که بعضی دانش آموزا با نمره ریاضی 10و علوم 12 اولویت اولشون  علوم تجربی شده، لطفا رسیدگی کنید.

 مهدی:اولویت من رو با معدل ۱۸ توی هدایت تحصیلی زده خدمات و بهم گفتن برو کاردانش؛ این انصافه حالا کسی که معدلش ۱۲ شده به اونم گفتن برو کاردانش؟.

 محمدجواد: طرح هدایت تحصیلی کاملا اجباری بوده و دانش آموز رو مجبور به تحصیل در رشته غیر موردعلاقه‌اش می‌کنه. من که سال اول معدل۱۹.۴۰سال دوم۲۰ و سال سوم ۱۹.۴ داشتم نتوانم در رشته تجربی تحصیل کنم چه کسی می‌تونه؟ آیا جایزه افرادی با معدل پایین به خاطر دو آزمون هدایت تحصیلی به رشته تجربی برن و من و شاگردای ممتاز شبیه من به خاطر هدایت تحصیلی اجباری ناچاریم ترک تحصیل‌ کنیم؟ گناه ترک تحصیل مابه گردن طراح هدایت تحصیلیه .

مصطفی: من با معدل 20 و رتبه اول در منطقه ترازم در تجربی از یک دانش آموز ضعیف کلاس با نمره ریاضی 13 و علوم 18 و زبان 15 کم تر شده. نمره 65 درصدی من  در تجربی بیشتر از او بوده ولی به دلیل ضرایب منفی نمرات بالا!!!! تراز من از این دانش آموز ضعیف کم تر شده این انصافه؟.

 عسل: من بامعدل 19.71 باید برم رشته انسانی اما بهش هیچ علاقه‌ای ندارم توروخدا اولویتو برای معدلای بالا بگذارن.

سارینا: آخه کی چنین قانونی گذاشته که معدل 20 باید بره فنی حرفه‌ای؟ من که بودم اسمش رو میذاشتم هدایت تحصیلی تحمیلی و زوری.  شرط معدل بذارید و با آیندمون بازی نکنید.

 سارا: بعد از سه سال درس خوندن آخر عاقبت ما باید این بشه؟ من که درسم خیلی خوبه و معدل 20 باید کنار کسانی بنشینم که معدل 11 و 12 گرفتن و اونوقت کسانی که از من معدل کمتری داشتند باید برن تجربی؟ .

نهال: خواهش می‌کنم شرط معدلی کنید. این مسئولان دارن با آینده ما بازی می‌کنن، آخه انصافه من که معدلم ۱۹:۷۰ شده و به رشته علوم تجربی علاقه شدیدی دارم ولی میگن حتما باید معارف بخونی! رفتم آموزش و پرورش استان خودمون اصلا رسیدگی نمیکنن هر چقدر بهشون میگم من به معارف علاقه ندارم میگن حتما باید بری معارف . یه دانش آموز معدل ۱۶ اولویت دومش علوم تجربیه اون وقت من با این معدل، اولویت سوم؟ آخه کجاش انصافه؟ مسئولان  رسیدگی کنین اخه این چه عدالتیه.

 مائده:  آقا من واقعا اعتراض دارم! اصلا این طرح خوبیه درست ، ولی فقط هدایت کنن دیگه چرا هل میدن !من الان واقعا باید چی کار کنم؟.

 آتوسا: یعنی چی آخه من کل این سه سال راهنمایی تمرکزمو گذاشتم روی تجربی که تو دبیرستان تجربی بخونم حالا میگن برو علوم انسانی؛ با آینده مون بازی نکنید، حفظیاتم هم اصلا خوب نیست. خواهش میکنم رسیدگی کنید فقط من نیستم که شکایت دارم.

 فاطمه: من امروز فرم هدایت تحصیلی خودم رو گرفتم ولی به من گفتن با معدل 19.86 باید به مدارس کاردانش مراجعه کنم وحق ثبت نام در دبیرستان های نظری ندارم و اگر می‌خوام در رشته موردعلاقه خودم تحصیل کنم در مدارس غیرانتفایی ثبت نام کنم. آخه این انصاف نیست، خواهشمندم مسئولین رسیدگی کنن اخه مگه ما چه گناهی کردیم که همانند یک موش آزمایشگاهی روی ما آزمایش می‌کنند؟.

 a:  این هدایت تحصیلی نیست اجبار تحصیلی است. شما دارین با این کار غلط آینده مارو به بازی میگیرین.

 علی: فرزندم با معدل 19.5 و با اولویت اول تجربیست با اینحال هرجا میرویم میگن تجربی بیست تا میخواستیم پر شده . چرا با سرنوشت این گروه سنی بازی می‌کنید ؟. بخدا امروز پسرم گفت اگه اینجوریه من ترک تحصیل می‌کنم . بدون نظرسنجی چرا برای یک گروه قانون وضع می‌کنید؟

 جواد محمدی: من با معدل 18 باید برم فنی حرفه ای کنار کسی بشینم که معدلش 12 ، 13 یا 14 هست واقعا این انصافه؟؟؟ کی این قانون رو وضع کرده؟؟ واقعا عاقبت ما براشون اهمیت نداره ؟.

والدین یکی ازشکست خوردگان از تحصیل: واقعااین نوع تصمیم ، درتصمیم گیری کلان کشور بسیاراشتباه وغلط است. می‌شود مگرکسی را به زور وادار به کاری کرد که ازآن کار متنفراست؟ طرح هدایت تحصیلی کاملا اجباری بوده ودانش آموز را مجبور به تحصیل در رشته غیر موردعلاقه اش می کند. لذا لازم است این طرح را که روح و روان صدها دانش آموز و والدین آنها را ویران کرده به سرعت منحل شود در غیر اینصورت تبعات آنرا کسی نمی‌تواند رفع کند .

***:  امسال طرح هدایت تحصیلی گذاشته شده است و اون امتحان سه گانه استعداد و هوش هر کس را نشان می دهد و هر کس با تراز خودش می تواند انتخاب رشته کند و ربطی هم به معدل پایین و بالا ندارد و نمی توان گفت چون یه نفر معدلش پایین بود نباید تجربی برود چون این امتحان استعداد آن طرف را مشخص می کند پس و یعنی مخش برای تجربی می کشه.

 جمعی از خانواده های شهرستان فردوس: در زمینه انتخاب رشته مشکلات فراوانی بوجود آمده با توجه به این مشکلات عمده و بزرگ این کار درستی نیست که شما در پیش گرفته اید شما باید به آینده فرزندان کشور ما توجه داشته باشید. باید به دانش آموزان این سرزمین حق انتخاب بدهید دانش آموزی با معدل 19 آیا درست است به رشته مورد علاقه خودعلوم تجربی نرود؟؟؟ از شما انتظار می‌رود از این تصمیم تجدید نظر کنید.

 میثم: سلام شما چه فکری کردین که این قانون را گذاشتید حداقل یک راه برگشت بگذارید خواهشا یک تجدید نظرکنید.

باید دید در آینده با توجه به این گلایه ها چه اتفاقی برای هدایت تحصیلی می افتد...
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,998 بازدید

    0 نظر

    درج: 5 مرداد 1395

    توسط: jadda
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir