اساسنامه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان امضا شد

0
اساسنامه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان امضا شد

حدود یک سال سال پیش بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی اساسنامه تبدیل مرکز ملی استعدادهای درخشان به سازمان را تعیین تکلیف کرد و این تغییر وضعیت منتظر امضای رئیس جمهور بود و امروز در نهایت این موضوع محقق شد.
شناسایی و فراهم‌آوردن زمینه‌های رشد دانش‌آموزان دارای استعداد برتر، برنامه‌ریزی مناسب برای حضور دانش‌پژوهان کشور در عرصه‌های جهانی و حمایت از پژوهش‌های علمی مربوط به شناسایی و پرورش دانش‌آموزان صاحب استعداد برتر از جمله وظایفی است که در این اساسنامه به آن اشاره شده است.
همچنین در این اساسنامه هدف از تأسیس «سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان» [تعیین خط‌مشی، برنامه‌ریزی، پشتیبانی و نظارت بر شناسایی، هدایت و تربیت استعداد‌های برترکشور در دورۀ تربیت رسمی و عمومی]عنوان شده و همچنین خاطرنشان شده است که «رئیس سازمان که بالاترین مقام اجرایی سازمان است، به پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش و تأیید هیئت‌امنا انتخاب و با حکم وزیر آموزش و پرورش برای مدت ۴ سال منصوب می‌شود».

بیشتر بخوانید: تعیین تکلیف سازمان ملی پرورش‌ استعداد‌های درخشان/ اعضای هیئت امنا مشخص شدند

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی متن کامل این اساسنامه به شرح ذیل است:

اساسنامه «سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان»
(جلسه ۸۱۳ مورخ ۱۷/۷/۱۳۹۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی)

مقدمه

به‌منظور تحقق «عدالت آموزشی» در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی و تحقق امر خطیر شناسایی، هدایت و تربیت صاحبان استعداد‌های برتر برای پرورش نخبگان آیندۀ کشور؛ در چارچوب اسناد بالادستی به ویژه سند ملی نخبگان و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اساسنامۀ «سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان» به شرح ذیل به تصویب رسید:

فصل اول: کلیات

ماده۱: شخصیت حقوقی و نام

سازمان دارای شخصیت حقوقی مستقل است و به صورت مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی دولتی وابسته به وزارت آموزش و پرورش و منحصراً براساس مقررات این اساسنامه اداره می‌شود. نام سازمان عبارت است از «سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان» که از این پس در این اساسنامه به‌اختصار «سازمان» نامیده می‌شود.

ماده۲: هدف

هدف از تأسیس سازمان، عبارت است از تعیین خط‌مشی، برنامه‌ریزی، پشتیبانی و نظارت بر شناسایی، هدایت و تربیت استعداد‌های برترکشور در دورۀ تربیت رسمی و عمومی.

ماده۳: وظایف

۱- شناسایی و فراهم آوردن زمینه‎های رشد و ارتقای فرهنگی، پژوهشی و علمی استعداد‌های برتر دانش‎آموزان در سراسر کشور
۲- برنامه‌ریزی مناسب برای حضور دانش‎پژوهان کشور در عرصه‎های علمی پژوهشی جهانی
۳- تقویت معرفت و تربیت دینی، اعتلای هویت اسلامی ـ ایرانی و ارتقای دل‌بستگی ملی دانش‌آموزان صاحب استعداد‌های برتر
۴- هدایت تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان صاحب استعداد‌های برتر برای رفع نیاز‌ها و اولویت‌های علمی، فناوری، فرهنگی، ادبی، هنری و مدیریتی کشور
۵- شناسایی؛ حمایت و استفاده از روش‌های بهره‌مندی از ظرفیت نهاد‌های مردمی و غیردولتی واجد شرایط به ویژه فارغ‌التحصیلان سمپاد
۶- حمایت از پژوهش‌های علمی در زمینه‌های مربوط به شناسایی و پرورش دانش‌آموزان صاحب استعداد‌های برتر
۷- آموزش و ارتقای توانمندی کارشناسان و معلمان در راستای شناسایی و پرورش دانش‌آموزان صاحب استعداد‌های برتر
۸- تألیف، تدوین و انتشار آثار مکتوب و محصولات چندرسانه‌ای آموزشی برای ارتقاء سطح علمی معلمان و دانش‌آموزان صاحب استعداد‌های برتر
۹- کمک به تأمین امکانات مادی و کمک‌آموزشی برای دانش‌آموزان مستعد محروم و وابسته به خانواده‌های کم بضاعت و مستضعف

فصل دوم: ارکان

ماده ۴: ارکان

سازمان دارای ارکان زیر است:

۱- هیئت امنا.
۲- رئیس سازمان.
ماده ۵: هیئت امنا
هیئت امنا، عالی‌ترین مرجع سازمان در زمینۀ تعیین خط‌مشی‌ها و تصمیم‌گیری‌های کلان و دارای کلیۀ اختیارات قانونی در حدود اهداف و وظایف سازمان و ادارۀ امور آن است. ریاست هیئت امنا بر عهدۀ وزیر آموزش و پرورش است.
ماده ۶: ترکیب هیئت امنا
۱- وزیر آموزش و پرورش (رئیس هیئت امنا)
۲- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یا معاون ایشان
۳- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا معاون ایشان
۴- دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی
۵- معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان
۶- رئیس سازمان برنامه و بودجه یا معاون ایشان
۷- یک نماینده از مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه
۸- دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش
۹- رئیس سازمان (دبیر هیئت امنا)
۱۰ الی ۱۳- دو نفر از شخصیت‌های علمی و فرهنگی کشور و دو نفر از فارغ‌التحصیلان مدارس سمپاد.
تبصره ۱: اعضای حقیقی (ردیف ۱۰ الی ۱۳) به پیشنهاد رئیس و اعضای هیئت امنا و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و با تصویب این شورا به مدت چهار سال انتخاب خواهند شد. انتخاب مجدد اعضای حقیقی بلامانع است.
تبصره ۲: یک نفر از شخصیت‌های علمی و فرهنگی کشور و یک نفر از فارغ‌التحصیلان مدارس سمپاد مذکور در بند ۱۰ الی ۱۳ از میان بانوان انتخاب می‌شوند.
ماده ۷: وظایف هیئت امنا
۱- تأیید رئیس سازمان که از سوی وزیر آموزش و پرورش پیشنهاد می‌شود
۲- تعیین خط مشی‎های سازمان
۳- بررسی و تصویب برنامه‌های راهبردی بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه مدت، بودجه و ترازنامۀ سالانۀ سازمان
۴- تصویب ساختار و نمودار سازمانی، ضوابط مالی و معاملاتی و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی سازمان
۵- بررسی و تأیید مقررات و آیین‌نامه‌های خاص آموزشی و پرورشی مربوط به شناسایی و پرورش دانش‌آموزان صاحب استعداد‌های برتر به‌ویژه مدارس استعداد‌های درخشان
۶- تصمیم‌گیری در مورد عضویت سازمان در مجامع و سازمان‌های بین‌المللی
۷- نظارت بر حسن اجرای مفاد اساسنامۀ سازمان و برنامه‌های مصوب
۸- پیشنهاد اصلاح یا تغییر مفاد اساسنامه به شورای عالی انقلاب فرهنگی
۹- بررسی و اتخاذ تصمیم در مورد پیشنهاد‌های رئیس سازمان یا پیشنهاد‌هایی که از جانب دست‌کم سه نفر از اعضای هیئت امنا ارائه شده باشد.
۱۰- انتخاب حسابرس و استماع گزارش سالانه

ماده ۸:

جلسات عادی هیئت امنا، حداقل سالی دوبار، به دعوت رئیس هیئت امنا تشکیل می‌شود. جلسات با حضور حداقل دو سوم از اعضای هیئت امنا رسمیت می‌یابد و تصمیمات با رأی موافق اکثریت اعضای حاضر در جلسه معتبر است.

تبصره: جلسات فوق‌العادۀ هیئت امنا برحسب ضرورت، با پیشنهاد رئیس سازمان یا رئیس هیئت امنا و یا سه نفر از اعضای هیئت امنا و با دعوت رئیس هیئت امنا تشکیل می‌شود.

ماده ۹:

مصوبات هیئت امنا، با امضای رئیس هیئت امنا جهت اجرا به سازمان و در صورت ضرورت به دیگر زیرمجموعه‌های وزارت آموزش و پرورش ابلاغ می‌شود.

ماده ۱۰: رئیس سازمان

رئیس سازمان که بالاترین مقام اجرایی سازمان است، به پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش و تأیید هیئت‌امنا انتخاب و با حکم وزیر آموزش و پرورش برای مدت ۴ سال منصوب می‌شود. رئیس سازمان باید دارای صلاحیت اخلاقی، علمی، آموزشی و اجرایی باشد.

ماده ۱۱: وظایف رئیس سازمان

۱- اداره و هدایت امور سازمان و نظارت بر حسن اجرای فعالیت‌های آن در چارچوب اساسنامه، ضوابط و مقررات مصوب هیئت امنا
۲- نصب و عزل در چارچوب آیین‌نامه‌های مصوب سازمان با رعایت قوانین و مقررات
۳- تهیه و تنظیم برنامه و بودجۀ سالانۀ سازمان و ارائه آن در جلسات هیئت امنا
۴- تهیه و تنظیم ضوابط اداری و مالی، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی و مقررات و آیین‌نامه‌های آموزشی و پرورشی سازمان و ارائه آن در جلسات هیئت امنا
۵- نمایندگی سازمان در کلیۀ مراجع اداری و قضایی با حق توکیل غیر برای استیفای حقوق سازمان در حدود مقررات
۶- حفظ و حراست اموال و دارایی‌های منقول و غیرمنقول سازمان
۷- ارائۀ گزارش سالانه از فعالیت‌های سازمان به هیئت امنا
۸- ارائۀ ترازنامه و صورت منابع و مصارف سالانۀ سازمان به هیئت امنا
۹- پیشنهاد اصلاح یا تغییر مفاد اساسنامه به هیئت امنا و پی‌گیری آن پس از تأیید هیئت امنا برای تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی
۱۰- پی‌گیری و اجرای سایر مصوبات هیئت امنا
۱۱- امضای کلیه اسناد و اوراق تعهدآور سازمان

فصل سوم: امور مالی

ماده ۱۲: بودجه و منابع مالی
بودجه سازمان از محل ردیف‌های بودجه کل کشور و کمک‌ها و هدایای اشخاص حقیقی و حقوقی، اعم از دولتی و غیردولتی، تأمین خواهد شد.
تبصره۱: سازمان می‌تواند از محل منافع حاصل از موقوفات در نظر گرفته شده برای امور صاحبان استعداد‌های برتر، برای برنامه‌های حمایتی و هدایتی خود استفاده نماید.
تبصره۲: دستگاه‌های اجرایی می‌توانند در قالب مقررات قانونی مورد عمل، قسمتی از اعتبارات یا درآمد اختصاصی سالانۀ خود را برای کمک به سازمان اختصاص دهند.
تبصره ۳: هدایای شخصیت‌های حقیقی و حقوقی به سازمان و درآمد‌های حاصل از فعالیت‌های مؤسسات و مراکز وابسته به سازمان و نیز مبالغی که به پیش‌نهاد رئیس سازمان و تصویب هیئت امنا از دانش‌آموزان و کارآموزان و سایر افرادی که به آن‌ها خدمتی ارائه می‌شود اخذ می‌گردد، به‌عنوان درآمد اختصاصی تلقی شده و مطابق آیین‌نامۀ مالی سازمان هزینه خواهد شد.
ماده ۱۳: معافیت از مقررات عمومی
سازمان براساس آیین‌نامه‌ها و مقررات مالی و معاملاتی خاص مصوب هیئت امنا، بدون الزام به رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر قوانین و مقررات مالی و معاملاتی اداره خواهد شد.
فصل چهارم: سایر مقررات
ماده ۱۴: اموال و دارایی‌ها
اموال منقول و غیرمنقول و دارایی‌ها و حقوق و سایر امکانات سازمان، متعلق به دولت است که درصورت انحلال سازمان، به وزارت آموزش و پرورش تحویل خواهد شد.
تبصره ۱: انحلال و یا ادغام سازمان با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی امکان‌پذیر خواهد بود.
تبصره ۲: هرگونه انتقال و جابه‌جایی اموال منقول و غیرمنقول سازمان به سایر نهادها، باید قبلاً به تصویب هیئت امنا برسد.
ماده ۱۵:
به منظور پشتیبانی علمی و تخصصی از سازمان و تأمین خدمات پژوهشی، آموزشی و پرورشی مورد نیاز، باشگاه دانش‎پژوهان جوان به‌صورت موسسه‎ای غیر دولتی و هیأت امنایی و براساس اساسنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی ظرف مدت شش ماه از تاریخ ابلاغ این اساسنامه تأسیس و اداره خواهدشد.
ماده۱۶: اصلاح یا تغییر اساسنامه
هر گونه اصلاح یا تغییر در مفاد این اساسنامه، فقط از طریق راهکار‌های ذیل انجام می‌پذیرد:
۱- به پیشنهاد و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی
۲- به پیشنهاد هیأت امنای سازمان و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی
ماده ۱۷:
این اساسنامه مشتمل بر یک مقدمه، ۴ فصل، ۱۷ ماده و ۸ تبصره، در جلسۀ ۸۱۳ مورخ ۱۷ /۷/ ۱۳۹۷ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید. ص/۸۱۳.۲

حسن روحانی
رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,050 بازدید

    0 نظر

    درج: 21 مهر 1398

    توسط: mahini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های کتابنامه
    هوش کمپلکس ششم
    کتاب های جامع انسانی
    کتاب های جامع ریاضی

    دسته بندی مطالب

    کتاب های امتحانِت
    کتاب های پرسش های چها گزینه ای

    آخرین نظرات ارسالی

    سلام این کتاب برای کنکور ۱۴۰۴ ویرایش شداه؟
    واقعا این کتاب خیلی به درد بخور بود ممنون از انتشارات مهر و ماه
    سلام وقت بخیر چاپ جدیدش کی میاد؟
    سلام من با این کتاب تونستم تیزهوشان قبول بشم خیلی خوبه
    سلام این کتاب چاپ چه سالی؟
    حسین 1403/05/8 - 07:46
    سلام تفاوت رشته فقه و حقوق با فقه و مبانی حقوق چیه؟!

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir