آموزش‌های مهارتی به رشد اقتصادی کمک می‌کند

0
آموزش‌های مهارتی به رشد اقتصادی کمک می‌کند

آموزش و پرورش، وزارت کار و سازمان فنی و حرفه ای به نوعی سامان دهنده هرم اشتغال بوده و بیکاری فارغ التحصیلان ناشی از فقدان توجه به هرم جمعیتی است.

معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر با بیان اینکه آموزش مهارت از مسائل جدی همه کشورها است، اظهار داشت: یکی از راهکارها برای توسعه آموزش‌های مهارتی برگزاری مسابقات ملی مهارت است.

زرافشان تصریح کرد: از دو منظر می‌توان به مسابقات ملی مهارت نگریست، نخست نفس و ماهیت خود مسابقه به سبب ارتقا، اصلاح و شناسایی استعدادهای برتر و منظر دوم، دستاوردها، پیامدها و تاثیر این مسابقات بر آموزش مهارت در کشورهای شرکت کننده است. این مسابقات جهت گیری های مشخصی برای کشورها دارند.

وی با اشاره به برنامه ششم توسعه و تاکید آن برای رسیدن آموزش و پرورش به آمار ۵۰ درصدی ثبت نام و تحصیل در دوره فنی و حرفه ای در دوره متوسطه گفت: این آمار اکنون حدود ۳۶ درصد است. یک اشکال کار هم این است که دستگاه های ذیربط در حوزه مهارت، انسجام، سیاست گذاری و هماهنگی کامل نیستند. البته اتفاقات خوبی در این حوزه رخ داده که شکل گیری نظام جامع مهارت از آن جمله است.

p> 

 
 

 

معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آمادگی دانش آموزان و شرکت آنها در مسابقات جهانی مستلزم برگزاری مسابقات ملی و شناسایی افراد برتر است گفت: هرساله چهار المپیاد علمی، عملی و جشنواره هایی در شاخه کاردانش و فنی و حرفه ای برای دانش آموزان برگزار می‌شود.

وی درباره اعزام نشدن کارشناسان و مدیران حوزه آموزش مهارتی به مسابقات جهانی نیز یادآورشد: برای سفرهای خارجی مکانیزمی وجود داشته و کارگروه تشخیص می‌دهد چه کسی به مسابقات اعزام شود، و امسال تصمیم گرفته شد که هیچ یک از مدیران به مسابقات اعزام نشوند.

زرافشان با اشاره به مسابقات جهانی مهارت در سال ۲۰۲۱ گفت: نیاز به هم افزایی در بخش آموزش های مهارتی هستیم. برای مسابقات ۲۰۲۱ کارگروهی شکل گرفته و چهار دستگاه عضو این کارگروه هستند.
در ادامه «محمدامین سازگارنژاد» مشاور عالی وزیر کار و رئیس سابق سازمان فنی و حرفه ای نیز با بیان اینکه از هر زوایه بنگریم روزبه‌ روز بر اهمیت مهارت افزوده می‌شود، گفت: امروز مفهوم کار تغییر کرده است، قبلا رویکرد حاکم بر کار، سنتی بود اما اکنون تحت تاثیر تکنولوژی های جدید متحول شده است.

وی افزود: به هر میزان که کار پیچیده می‌شود انتقال مهارت به نیروی انسانی نیز پیچیده تر خواهد شد. مسابقات جهانی مهارت نیز فرصتی است تا به مثابه آینه به آن بنگریم و ببینیم نقاط ضعف و قوت ما کجاست.

وی درباره علت تعداد پایین شرکت کنندگان ایرانی در مسابقات جهانی مهارت اظهار داشت: اساسا در بحث آموزش و به تبع آن آموزش مهارتی در کشور با چالش اساسی مواجه بوده و آموزش به شدت دولتی است حال آنکه نقش صنعت در پشتیبانی از مهارت و همچنین بخش خصوصی با تسهیل‌گری بخش دولتی در کشورهای شرکت کننده مسابقات جهانی مشهود است.

 

 
 

 

سازگار نژاد با بیان اینکه مهارت دو عنصر سرعت و دقت را برای ما به ارمغان می آورد، عنوان کرد: در کشورهای دیگر صنایع، پشتیبان آموزش هستند و تار و پود آموزش و صنعت در هم تنیده و در سطح کلان حائز اهمیت است.

مشاورعالی وزیر کار با بیان اینکه اگر مالکیت معنوی مهارت آموزی قوی تر شود و قرائت مشترکی از مهارت و نقش آن در رشد، توسعه و رقابت پذیری داشته باشیم وضعیت بهتر می‌شود، عنوان کرد: فاصله ما با دنیا زیاد است اما قطعا استعداد رشد را در جامعه داریم.
وی افزود: با جامعه ای فربه و دولتی کم بودجه روبرو هستیم و باید تقسیم کار را با جامعه یعنی خانواده ها و بخش خصوصی داشته باشیم زیرا به دلیل فقدان امکانات دولتی و کمبود مشارکت بنگاه‌ها و بخش خصوصی نمی‌توانیم پیشرفت کنیم.

سازگارنژاد خاطر نشان کرد: انتظار می رود در این امر عزم ملی به وجود آمده و برنامه‌های خوبی برای مسابقات جهانی ۲۰۲۱ داشته باشیم.

تیم ملی مهارت ۱۰ نفره کشورمان در چهل و پنجمین مسابقات جهانی مهارت ۲۰۱۹ کازان روسیه که به تازگی برگزار شد، با کسب یک مدال نقره، دو مدال برنز و دو دیپلم افتخار و احراز رتبه ۱۵ در میانگین امتیازات تیمی بین ۶۳ کشور، ارتقای بیست رتبه ای کشورمان را نسبت به دوره پیش را رقم زد.

«پارسا یوسفی» در رشته مدیریت سیستم‌های تحت شبکه مدال نقره، «مهیار جباری» مدال برنز در رشته راهکارهای نرم افزاری برای تجارت، «رضا آباطی زاده» در رشته جواهرسازی مدال برنز، «حسین مکتوبیان» دیپلم افتخار در رشته فناوری های وب توسط، و «مرتضی امیدی» دیپلم افتخار در رشته طراحی مهندسی مکانیک کسب کردند.
مهیار جباری با کسب ۷۴۲ امتیاز که بالاترین امتیاز کسب شده در بین رقابت کنندگان کشورمان است، مدال دیگر را در بخش بهترین کشور به خود اختصاص داد.
در این دوره از مسابقات تیم ملی مهارت کشورمان در ۱۰ رشته با حضور ۱۰ رقابت کننده (در هر رشته یک مسابقه دهنده), در رشته های کابینت سازی، جواهر سازی، فناوری های اطلاعات راهکارهای نرم افزاری برای تجارت، فناوری های وب، تاسیسات الکتریکی، فناوری اتوموبیل، فناوری آب، فناوری طراحی گرافیک و مدیریت سیستم های تحت شبکه به رقابت پرداختند.

مجمع عمومی سازمان جهانی مهارت محل بعدی برگزاری چهل و ششمین مسابقات جهانی مهارت در سال 2021 را شهر شانگهای چین اعلام کرده است.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,002 بازدید

    0 نظر

    درج: 16 شهریور 1398

    توسط: mahini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir