در تاریخ سه شنبه ۴ آبان ۱۳۹۵، مقاله ای در روزنامه جام جم به چاپ رسید که در آن، نویسنده انتقاداتی غیرمنصفانه درباره ی ناشران آموزشی عنوان کرده است . گزارشگر محترم اين مقاله، بدون آگاهی از آنچه در فضای آموزشی و تربیتی کشور میگذرد ، توصیفات و گزاره هایی ناشایست را نثار صنعت نشر آموزشی این آب و خاک کرده است.
چکیده ای از جوابیه به این مقاله:
بر غیر منصفانه و یک سویه بودنِ گزارش یادشده همین گواه بس که با هیچ یک از مسؤولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که ناشران آموزشی با مجوز و زیر نظارت ایشان فعالیت می کنند و حتی هیچ یک از ناشران آموزشی نیز مصاحبه ای صورت نگرفته است!!!
این در حالی ست که صنعت نشر جزو بخش خصوصی اقتصاد کشور است و وجود درآمد در آن در شرایطی که در ایران و جهان ناشران با پدیده ی ورشکستگی و کتابفروشی ها با بحران تعطیلی مواجه هستند ، براي هر فرد آگاه و دلسوزي می تواند مايه ی مسرت و اميد باشد نه رشک و سرزنش. وجود اين درآمدها يعني گشتن چرخ اقتصاد چاپ خانه ها، ليتوگرافي ها، صحافي ها و هزاران نفر تحصيل كرده اي كه با كتاب و قلم روزگار می گذارند، اين يعني كارآفريني و رفتن بر مسير اقتصادي خودكفا و ملي. گردش مالی ده ها برابری در صنفهاي ديگر در جریان است. چرا در صنعت نشر ما ادامه ی حیات و تداوم زندگی منطقی اقتصادی باید مذموم و ناپسند تلقی شود؟
ناشران آموزشی با تولید کتابهای علمی، راه ورود فرزندان هوشمند و تلاشگر این آب و خاک را به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالي هموار می سازند و در خدمت آینده سازان این مرزوبوم هستند. در میان محصولات ناشران آموزشي، آثاری یگانه و سودمند وجود دارد که باعث شده است وزارت محترم آموزش و پرورش مجلدهای بسیاری را تحت عنوان "کتابنامه ی رشد” برای معرفی محصولات ارزشمند آنان تألیف و به مدارس سراسر کشور ارسال نمايد. همان کتاب هایی که نویسنده مقاله ، تاییدشان را از طرف وزارت آموزش و پرورش متناقض می بیند و گمان می کند که خطایی بزرگ سرزده كه ايشان موفق به كشف آن شده اند! واقعيت اين است كه اين كتاب ها براساس آيين نامه ۸۲۸ شوراي عالي آموزش و پرورش كه در تاريخ ۰۲/۰۶/۸۹ تصويب و به امضاي بالاترين مقام اجرايي كشور رسيده است، بايد به مدارس كشور معرفي شوند و از امكانات بخش خصوصي از جمله ناشران آموزشي نيز در اين راستا كمك گرفته شود ( ماده ۲ بند ۳ و ۶ و همچنین ماده ۵ بند۴ ).
کتابهای آموزشی لازمه حیات و پیشرفت آموزشی – فرهنگی هر کشور است و وجود برخي کتابهای نازل در میان آنها، فلسفهی وجودی و ارزش آموزشی-فرهنگی آنها را یکباره زیر سوال نمی برد. همچنين کتابهای کمک آموزشی عامل بسیار مهمی در برقراری عدالت آموزشی به شمار می آیند. این کتابها در نقاط مرزی و محروم کشور، گاهی یگانه معلم کودکان و نوجوانانی هستند که رویای ورود به دانشگاه ها را در سر دارند....