چرا 5G به نبردی میان شرکت‌ها و کشورها تبدیل شده است

+1
چرا 5G به نبردی میان شرکت‌ها و کشورها تبدیل شده است

چرا 5G به نبردی میان شرکت‌ها و کشورها تبدیل شده است

5G به عنوان بحث داغ این روزهای فناوری محسوب می‌شود. اما چه چیزی باعث شده تا رقابت بر سر نسل پنجم تا این حد مهم و حیاتی باشد؟

پیشرو بودن در مرزهای فناوری همیشه برتری استراتژیک را در پی دارد. این مسئله برای جدیدترین نسل فناوری‌ ارتباطات بی‌سیم یعنی 5G نیز صادق است. نسل پنجم اتصال بی‌سیم می‌تواند سرعت بی‌نظیری را برای کاربران به ارمغان آورد به صورتی که میلیاردها بیت داده تنها در یک ثانیه جا‌به‌جا خواهند شد. با چنین سرعتی می‌توان یک فیلم سینمایی را تنها در چند ثانیه دانلود کرد. البته استفاده‌های آن تنها منوط به جنبه‌های سرگرمی نمی‌شود و می‌تواند بهبود بزرگی در حوزه‌هایی مانند خودروهای خودران یا تجهیزات صنعتی وابسته به انتقال لحظه‌ای داده، ایجاد کند.

چندین شرکت مطرح فناوری از جمله کوالکام، اینتل و هواوی بر توسعه فناوری 5G و استانداردهای آن، تمرکز دارند. با وجود این که فناوری گفته شده هنوز به صورت عمومی عرضه نشده است اما ایالات متحده با مداخله در قرارداد ۱۱۷ میلیارد دلاری میان برودکام و کوالکام در هفته گذشته، بار دیگر به صورت غیر مستقیم بر اهمیت این فناوری تاکید کرد. کمیته سرمایه‌گذاری خارجی آمریکا در نامه‌ای گفته است که بر پیشنهاد خرید کوالکام از سوی برودکام تحقیق صورت خواهد گرفت. به نظر می‌رسد که ایالات متحده نگرانی تضعیف کوالکام پس از خریداری شدن را دارد و در این صورت سلطه شرکت‌های چینی بر استاندارد 5G افزایش خواهد یافت.

شرکت سنگاپوری برودکام که قصد انتقال به آمریکا را دارد هرگونه فعالیت برای تضعیف توسعه 5G در این کشور را تکذیب کرده است. سخنگوی این شرکت ادعا دارد که با ترکیب دو شرکت گفته شده، منابع بیشتری برای سرمایه‌گذاری و توسعه در این زمینه فراهم خواهد آمد. سازمان‌ها و موسسه‌ها هنوز هم برای تاثیرگذاری بر نسل پنجم فرصت دارند زیرا هم‌چنان به صورت تجاری عرضه نشده است. در حال حاضر گروهی به نام 3GPP متشکل از مهندسانی از چندین شرکت سعی بر تعریف و نگارش استانداردهای این نسل و دستگاه‌های مرتبط با آن دارند. این گروه اولین دسته از استانداردهای خود را در ماه دسامبر سال میلادی گذشته، منتشر کرد.

مایک تلندر، تحلیلگری در گروه تحقیقاتی Signals، اشاره دارد که اپراتورهای ایالات متحده تا اواخر سال ۲۰۱۸ می‌توانند سرویس‌های 5G را راه‌اندازی کنند. البته دستگاه‌های سازگار با این فناوری تا سال ۲۰۱۹ در دسترس نخواهند بود. کوالکام یکی از تاثیرگذارترین شرکت‌ها در بخش فناوری‌های بی‌سیم در سال‌های اخیر بوده و نقش مهمی بر 3G و حتی شبکه 4G کنونی داشته است. اما هم اکنون رقابت بر سر نسل جدید با گذشته تفاوت بسیاری پیدا کرده است و بازیکن‌های گوناگونی به این عرصه ورود پیدا کرده‌اند. هواوی یکی از تازه‌ وارد‌های این صنعت به شمار می‌رود که عزم بسیار جدی برای تصاحب بخش مهمی از 5G را دارد. این شرکت چینی که به‌صورت انبوه به ساخت تجهیزات ارتباطی و پایگاه‌های مربوط به آن مشغول است، به طور گسترده‌ای از فعالیت در بازار ایالات متحده به دلایل‌ امنیتی، منع شده است. البته این پایان راه برای هواوی نیست و این شرکت هم‌چنان مشتریان زیادی در سایر کشورهای جهان از جمله حوزه اروپا دارد و به همین دلیل می‌تواند نقش مهمی بر استانداردهای نسل پنجم داشته باشد.

 
 

بر اساس تخمین‌ها، هواوی ۱۰ درصد از بازار 5G را در اختیار دارد. سخنگوی این شرکت ادعا می‌کند که هواوی از سال ۲۰۰۹ و با صرف ۶۰۰ میلیون دلار، در حال انجام امور تحقیقاتی بر این نسل بوده است. هم‌چنین بودجه‌‌ی توسعه این شبکه در سال ۲۰۱۸ نیز به تنهایی ۸۰۰ میلیون دلار خواهد بود. در سوی دیگر بسیاری از اپراتورهای آمریکایی، تجهیزات مورد نیاز خود را از شرکت سوئدی اریکسون خریداری می‌کنند. این شرکت حدود یه دهه بر توسعه نسل جدید تمرکز داشته است. Erik Ekudden، مدیر فناوری اریکسون، اشاره دارد که این شرکت از لحاظ فنی نسبت به تمامی رقبای خود برتری دارد.

سایر نهادهای مهم در این حوزه شامل سامسونگ، نوکیا و چندین شرکت از ژاپن می‌شوند. هم‌چنین اینتل قصد دارد سهم کوالکام از بازار چیپ‌های بی‌سیم را کاهش دهد و به همین دلیل حساب ویژه‌ای بر نسل بعدی این فناوری باز کرده است تا استانداردها را به سود خود تعیین کند. چندی پیش دونالد ترامپ گروهی را برای بررسی وضعیت 5G در ایالات متحده، مسئول کرد. این گروهموانع موجود از سوی رگولاتوری را دلیل اصلی عقب ماندگی این کشور در مقایسه با چین اعلام کرده است. چین برنامه‌ای جامع برای ایجاد شبکه نسل جدید از طریق تجهیزات ساخته شده توسط هواوی و سایر شرکت‌ها مانند ZTE دارد. برندن کار، یکی از اعضای جمهوری‌خواه کمیسیون ارتباطات فدرال، طرحی را اعلام کرد که به کمک آن، اپراتورها برای توسعه زیر ساخت 5G، نیازی به ارزیابی‌های زیست محیطی نخواهند داشت. وی هم‌چنین گفته است:

تمامی دنیا از برتری ما در حوزه 4G مطلع است. اکنون آن‌ها این سوال را دارند که آیا می‌توانیم قدم‌های مورد نیاز برای حل مشکلات را برداریم تا بتوانیم سلطه خود را بر 5G نیز ادامه دهیم یا خیر.

Ajit Pai، رییس کمیسیون مذکور در اجلاس مدیران ارتباطات و رگولاتوری‌ها، اشاره کرد که برای اختصاص پهنای بیشتری به این شبکه‌ها، آمادگی دارند. البته امواج مورد استفاده باید ابتدا به تصویب کنگره برسند و سپس به صورت تجاری در دسترس کاربران قرار گیرند. هفته گذشته در کنگره جهانی موبایل نیز شاهد رونمایی شرکت‌های مختلف از تجهیزات 5G بودیم تا هر یک بتوانند رهبری و نفوذ خود را در این زمینه به رخ رقبا بکشند. برای مثال هواوی اولین ایستگاه ارتباطی ساخته شده با استانداردهای اعلام شده از سوی 3GPP را معرفی کرد. البته نمی‌توان حضور پررنگ کوالکام را در بارسلونا نادیده گرفت. بیشتر درآمد این شرکت از حق فروش پتنت‌ها کسب می‌شود و مقدار آن بسیار بیشتر از میزان فروش چیپ‌ها است. در حوزه 5G نیز شاهد رونمایی از فناوری‌ها و فریم‌ورهای مختلفی از سوی کوالکام هستیم که بدون شک در آینده‌ای نزدیک، درآمد هنگفتی را نصیب این شرکت خواهد کرد.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,367 بازدید

    0 نظر

    درج: 21 اسفند 1396

    توسط: bakhtiari
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir