فناوری جدید رباتیک در صنعت ساختمان‌سازی

0
فناوری جدید رباتیک در صنعت ساختمان‌سازی

با ورود ربات‌ها به صنعت ساختمان‌سازی، ممکن است که در آینده‌ای نزدیک کارگران انسان مجبور به انجام وظایف دشوار، تکراری و البته خطرناک نباشند.
با ورود ربات‌ها به صنعت ساختمان‌سازی ساخت خانه‌ها ایمن‌تر، سریع‌تر و ارزان‌تر می‌شود، فاستبریک رباتیک (Fastbrick Robotics) پاسخی به افزایش تقاضا برای مسکن و کمبود نیرو انسانی ماهر در این صنعت است. ربات غول پیکر هادریان ایکس (Hadrian X)، مجهز به فناوری تخصصی این صنعت است که می‌تواند ظرف ۲ روز خانه‌ای مسکونی را از ابتدا تا انتها بسازد.
هادریان ایکس، نخستین ربات ساختمانی با فرایند پیوسته در جهان است. مایک پیواک، مدیر عامل شرکت فاستبریک رباتیک، مطمئن است که این ربات انقلابی در صنعت ساختمان‌سازی پدید می‌آورد. هادریان ایکس اولین ربات صنعتی در مقیاس بزرگ نیست که می‌تواند کل ساخت را از ابتدا تا انتها کامل کند، این ربات حتی اولین ربات ساختمان‌ساز در فضای باز هم نیست، بلکه نکته قابل توجه این است که هادریان ایکس همزمان هر دوی این‌هاست. مایک پیواک گفت:
در زمینه‌ی ساخت همه چیز در داخل یک کارخانه ربات‌های خوبی وجود دارند، اما خارج از آن هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است.
عمده مسئله در این مورد این است که عوامل محیطی همچون تغییرات باد و دما می‌تواند، کار در محیط خارج را برای ربات‌ها دشوار کند. اکثر ربات‌ها نمی‌توانند با تغییرهای کوچک در سرعت باد و دما به راحتی کنار بیایند. البته اگر این لرزش‌های کوچک تفاوتی را در کل فرایند برای ربات ایجاد نکنند، موردی ندارد. اما در هنگام ساخت یک ساختمان، حتی وزش یک نسیم کوچک هم می‌تواند منجر به تغییر محل قرارگیری آجر شود که در نهایت خطرناک است. بنابراین، تا به امروز، تمام ربات‌های ساختمان‌ساز با مقیاس بزرگ، تنها در محیط‌های کنترل شده قادر به فعالیت بودند.
مدیر عامل شرکت فاستبریک رباتیک، مطمئن است که ربات هادریان ایکس، انقلابی در صنعت ساختمان‌سازی پدید می‌آورد
هادریان با استفاده از فناوری دقیق تثبیت‌کننده‌ی دینامیک (DST) بر این مشکل غلبه کرده است. این فناوری توسط پسر عموی مایک، مارک پیواک در اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰ طراحی شده است. این برنامه رایانه‌ای عوامل محیطی را در هر ثانیه ۲۰۰۰ بار برآورد می‌کند و سپس در محیط واقعی مورد استفاده قرار می‌دهد. ترکیب این فناوری به همراه چاپ سه‌بعدی و مدل‌سازی  آن با یک چاپگر سه‌بعدی، مدل‌سازی CAD و یک ربات که می‌تواند آجرها را تنها با خطای یک میلی‌متری بچیند، می‌تواند فرایندی دقیق و ایمن را به وجود بیاورد.

 


هادریان به جز دقت، نقطه‌های قوت‌های دیگری هم دارد. این ربات ۱۵ تا ۲۰ برابر سریع‌تر از انسان است و استفاده از مدل‌سازی CAD هم می‌تواند منجر به کاهش ضایعات مصالح ساختمانی شود، چرا که اندازه و محل قرارگیری آجر به دقت محاسبه شده است. علاوه بر این، ایمن‌تر است. این ربات می‌تواند نیاز به کار کردن انسان‌ها در محیط های ناامن همچون ساختمان‌های بلند را برطرف ‌کند. مایک پیواک از این موضوع خرسند است، او می‌گوید:
ما به مردم کمک می‌کنیم که به مشاغل هوشمندتری تغییر شغل بدهند. مشاغلی که مردم می‌توانند تنها تا زمان بازنشستگی به آن مشغول باشند.
و در مجموع، این فناوری رباتیک می‌تواند هزینه‌ی مسکن را کاهش دهد. این نه تنها برای خریداران خانه خوب است. بلکه یک راهکار بالقوه برای حل مشکل تقاضای زیاد مسکن در جهان است. مایک استفاده از ربات در ساختمان‌سازی را «راهکار اجتماعی مسکن» می‌نامد که در آن مسکن با کیفیت بالا و مقرون به صرفه برای جمعیت رو به رشد جهان ساخته می‌شود. این مورد با توجه به اینکه در حال حاضر ۲۰ درصد جمعیت جهان بدون مسکن هستند، یک نیاز واضح است. هادریان ایکس، توانایی انقلابی در صنعت ساختمان‌سازی را دارد و باید منتظر خبرهای هیجان‌انگیزی درباره‌ی ساخت ساختمان‌های بزرگ در آینده‌ای نزدیک توسط این فناوری پیشگامانه باشیم.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,916 بازدید

    0 نظر

    درج: 26 بهمن 1396

    توسط: zinatlou
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir