ساخت شیشه‌ای که گرما و سرمای محیط را تنظیم می‌کند

0
ساخت شیشه‌ای که گرما و سرمای محیط را تنظیم می‌کند
دانشمندان موفق به ساخت شیشه‌ای شده اند که با گرما و سرمای محیط تطبیق پیدا می‌کند و مصرف انرژی را کاهش می‌دهد.

یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی به سرپرستی دانشمندان دانشگاه فناوری نانیانگ در سنگاپور ماده‌ای ابداع کرده‌اند که وقتی روی یک پنل شیشه‌ای پوشانده می‌شود، می‌تواند به طور موثر خود را با گرم یا سرد شدن  اتاق‌ها در مناطق مختلف آب‌وهوایی در جهان تطبیق دهد و به کاهش مصرف انرژی کمک کند.

این شیشه که در نوع خود بی سابقه است، به طور خودکار به تغییر دما با تغییر بین گرمایش و سرمایش واکنش نشان می‌دهد. این شیشه خود تطبیقی، با استفاده از لایه‌های کامپوزیت نانوذرات دی اکسید وانادیم ساخته شده است تا ساختار منحصر به فردی را تشکیل دهد که می‌تواند گرمایش و سرمایش را به طور همزمان تعدیل کند. این روند با بهره‌برداری از طیف‌های نور که گرمایش و سرمایش هستند انجام می‌شود.

در طول تابستان این شیشه، مانع گرمایش خورشیدی می‌شود و از طرف دیگر دریافت نور مادون قرمز با موج بلند را افزایش می‌دهد. این اتفاق یک پدیده طبیعی است که در آن گرما از سطوح منعکس می‌شود تا اتاق خنک شود. در زمستان این فرایند به صورت معکوس اتفاق میفتد. پنجره‌ها یکی از اجزای کلیدی در طراحی ساختمان هستند. بر اساس داده‌های موجود از وزارت انرژی آمریکا، تنها در این کشور، افزایش مصرف انرژی مرتبط با پنجره‌ها (گرمایش و سرمایش) در ساختمان‌ها حدود چهار درصد از کل مصرف انرژی در هر سال تشکیل می‌دهد.



صرفه جویی ده درصدی در مصرف سالیانه انرژی

اگرچه دانشمندان در زمینه‌های دیگر نوآوری‌هایی را برای کاهش مصرف انرژی توسعه داده‌اند، اما هیچ یک از این راه‌حل‌ها تاکنون قادر به تعدیل حرارت، گرمایش و همینطور سرما نبوده‌اند.

صرفه جویی در انرژی

تیم تحقیقاتی دانشگاه فناوری نانیانگ بر این باور است که نوآوری آن‌ها راه مناسبی برای صرفه‌جویی در انرژی در ساختمان‌ها ارائه می‌دهد، چراکه برای ارائه بهترین عملکرد به هیچ جزء متحرک و یا مکانیسم‌های الکتریکی نیازی ندارد. برای اثبات این فناوری، دانشمندان عملکرد صرفه‌جویی در مصرف انرژی این اختراع را با استفاده از شبیه‌سازی داده‌های آب و هوایی که تمام نقاط پرجمعیت کره زمین (هفت منطقه آب و هوایی) را پوشش می‌دهد، آزمایش کردند.

این گروه تحقیقاتی متوجه شدند شیشه تولید شده آن‌ها با صرفه‌جویی در انرژی تا ۹.۵ درصد یا ۳۳۰ هزار کیلووات ساعت در سال، در فصول سرد و گرم مصرف انرژی را کاهش می‌دهد. نتایج این آزمایش در مقایسه با شیشه‌های تجاری که در مکان‌های مختلف استفاده می‌شوند، برآورد شده است.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    762 بازدید

    0 نظر

    درج: 17 فروردین 1401

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir