ایران امسال میزبان المپیاد فیزیک جهانی است

0
ایران امسال میزبان المپیاد فیزیک جهانی است
رییس باشگاه دانش پژوهان جوان با بیان اینکه ایران سال ۱۴۰۳ میزبان المپیاد فیزیک جهانی است، گفت: المپیاد هوش مصنوعی و فلسفه و منطق برگزار می‌شود.

دانش آموزان المپیادی یک درصد از جامعه ۱.۵ درصدی دانش آموزان تیزهوش کشور را تشکیل می‌دهند و سالانه با تلاش‌های بسیار خود برای کشور افتخار آفرینی می‌کنند؛ اکنون ۱۴ رشته المپیادی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده است که دانش‌آموزان در عرصه جهانی با دانش‌آموزان خارجی رقابت می‌کنند.

سید رضا حسینی رییس باشگاه دانش‌پژوهان جوان اظهار داشت: اکنون وضعیت خوبی در حوزه المپیاد جهانی داریم، می‌توان گفت در منطقه رتبه یک و در دنیا در ۱۰ رتبه نخست قرار داریم.

وی افزود: باید از وضعیت تعاملات بین‌المللی استفاده کنیم که هم دانش‌آموزان خودمان را رشد دهیم و هم بر سایران هم اثرگذار باشیم. آمریکا تلاش می‌کند که دانش‌آموزان و نخبگان سایر کشورها را جذب کند و به آنها آموزش دهد تا آنها را با سبک و فرهنگ خود تطبیق دهد.

رییس باشگاه دانش‌پژوهان جوان با بیان اینکه در حوزه المپیاد باید با کشورهای قوی همکاری داشته باشیم، ادامه داد: سال گذشته با چین اردوی مشترک داشتیم و این رویداد بزرگ و مهمی محسوب می‌شود زیرا چین قوی‌ترین کشور دنیاست و این اتفاق خوبی است که دانش‌آموزان ایرانی با دانش‌آموزان آنها در یک کلاس مشترک دوره ببینند. این موضوع در تاریخ المپیاد ایران بی‌سابقه بوده است.

حسینی یادآورشد: همچنین ۲ المپیاد مشترک ریاضی و نجوم را با روسیه برگزار کردیم، این تعاملات باعث می‌شود که کشورهای دیگر هزینه‌های ما را بدهند و تعامل و آموزش هم شکل گیرد همچنین رویدادهای مشترک آنلاین با کشورهای برزیل، بلاروس و شبیه اینها را برگزار می‌کنیم.

میزبانی ایران از المپیاد فیزیک جهانی

رییس باشگاه دانش‌پژوهان جوان با بیان اینکه میزبانی المپیاد فیزیک جهانی سال ۱۴۰۳ با ایران است، گفت: امسال قطعی شده است که میزبان المپیاد فیزیک باشیم یعنی همه نخبگان فیزیک دنیا به ایران می‌آیند و سوالاتی که ما طرح کردیم و در شرایطی که ما مشخص می‌کنیم، آزمون می‌دهند و در نهایت به آنها مدال می‌دهیم و این اثرگذاری بزرگی در جهان است.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: تلاش می‌کنیم المپیاد فیزیک را در شهر اصفهان برگزار کنیم زیرا پایتخت فرهنگی ایران است و نخبگان هم فضای تاریخی ایران را ببینند و هم با فرهنگ ایران آشنا شوند.

حسینی ادامه داد: شرکت کنندگان المپیاد فیزیک جهانی از ۸۰ کشور هستند که معمولا همه این کشورها هم در المپیاد شرکت می‌کنند.

۱۴ رشته المپیادی داریم

رییس باشگاه دانش‌پژوهان جوان درباره تعداد رشته‌های المپیادی اظهار داشت: اکنون ۱۴ رشته المپیادی داریم که هفت رشته مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند و معافیت کنکور و سهم بنیاد ملی نخبگان را دارند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: همچنین هفت رشته دیگر المپیاد مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی نوظهور هستند و چند سالی است که به باشگاه آمده‌اند و چالش‌هایی دارند زیرا سهمیه ورود به دانشگاه را ندارند.

حسینی با تاکید براینکه المپیادها با توجه به نیازهای روز دستخوش تغییر و تحولاتی می‌شوند، افزود: به‌طور مثال المپیاد هوش مصنوعی و المپیاد فلسفه و منطق در حوزه علوم انسانی برای سال آینده ایجاد می‌شود.

وی افزود: برگزاری این المپیادها را مصوب کردیم و اکنون در حال طراحی سوال و آماده سازی شرایط برای آنها هستیم.

دریافت ۳۰ مدال در ۲ سال اول دولت سیزدهم

رییس باشگاه دانش‌پژوهان جوان درباره دستاوردهای مدال‌آوری دانش‌آموزان اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ یعنی در دو سال اول دولت سیزدهم، ۳۰مدال طلای المپیاد جهانی دریافت کردیم؛ در حالی که در چهار سال دولت دوازدهم در مجموع ۲۶ مدال المپیاد طلای جهانی دریافت کرده بودیم.

حسینی ادامه داد: همچنین عناوین خوبی در المپیادها به‌دست آوردیم، در دو سال گذشته سه تیم برای المپیاد نجوم جهانی فرستادیم که یکی اول، یکی دوم و یکی سوم شد همچنین المپیاد زیست در یک سال مقام دوم و یک سال هم مقام چهارم در دنیا کسب کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: همچنین پس از سال‌ها در ۱۰ مقام نخست المپیاد ریاضی قرار گرفتیم، المپیاد ریاضی اهمیت بسیاری دارد زیرا باسابقه‌ترین المپیاد جهان است.

برگزاری المپیاد مهارتی برای هنرستانی‌ها

رییس باشگاه دانش‌پژوهان جوان همچنین درباره اعلام وزیر آموزش و پرورش برای برگزاری المپیاد هنرستان‌ها در کشور اظهار داشت: این المپیادها مهارتی هستند و المپیاد مهارتی قرار است که ایجاد شود تا دانش‌آموزان تلاش کنند تا در هر فضایی کارهای علمی دقیق انجام دهند تا فضای عملی تحصیلی هم پررنگ شود.

حسینی در پاسخ به این پرسش که آیا المپیادهای مهارتی در سطح جهانی برگزار می‌شود یا نه، گفت: المپیاد بین المللی مهارت داریم اما اینکه آیا قرار است هنرجویان هنرستان‌ها شرکت کنند یا نه را اطلاعی ندارم.

المپیاد ادبیات و زبان‌شناسی در حوزه علوم انسانی

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره تقویت المپیادهای رشته انسانی گفت: المپیاد یک فضای نخبگانی و خاص است، اینکه بخواهیم تعداد المپیادها را عجیب زیاد کنیم و با عنوانی که دانش آموزان می‌گیرند، ارزش آن از بین می‌برد.

وی با بیان اینکه در برگزاری المپیادها، عنوان، تعداد افراد پذیرفته شده و اولویت بندی نیازهای کشور مهم است، افزود: المپیادها در حوزه علوم پایه یا براساس نیازهای کشور برگزار می‌شوند؛ به‌طور مثال اکنون در فضای هوش مصنوعی نیاز کشور به این نخبگان زیاد است اما در رشته مهندسی مکانیک نیاز کم است زیرا مهندسان در دانشگاه تحصیل می‌کنند و کار خود را انجام می‌دهند.

رییس باشگاه دانش‌پژوهان جوان ادامه داد: در حوزه ادبیات تلاش می‌کنیم که با رشته‌های دیگر مانند ریاضی و علوم تجربی مساوی شوند، المپیاد ادبیات و زبان‌شناسی به عنوان علوم پایه در رشته انسانی برگزار می‌شود که دانش‌آموزان هم فضای ادبی و هم زبان شناسی را بیاموزند.

حسینی با بیان اینکه المپیاد فلسفه و منطق به عنوان علوم پایه رشته انسانی از سال آینده برگزار می‌شود، گفت: المپیاد جغرافیا هم داریم که جهانی است، تلاش می‌کنیم برای دانش‌آموزان سهمیه دانشگاه بگیریم که توجه و رغبت دانش‌آموزان به این حوزه زیاد شود.

نسبت دانش‌آموزان سمپاد به مدارس عادی ۶۰ به ۴۰ است

رییس باشگاه دانش‌پژوهان جوان درباره بیشتر بودن تعداد دانش‌آموزان سمپادی در المپیادها گفت: طبیعی است که تعداد بچه‌های سمپادی بیشتر از دانش آموزان عادی باشد، سالانه حدود ۲۰ هزار نفر به مدارس سمپاد می‌روند و این طبیعی است و اگر تعداد آنها در المپیادها و رتبه‌های برتر کنکور بیشتر نباشد، این مدارس ضعیف عمل کرده‌اند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: نسبت دانش آموزان سمپادی ۶۰ به ۴۰ است همچنین دختران ۳۰ درصد مدال آوران هستند اما شرکت‌کنندگان دختر و پسر مساوی است.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    144 بازدید

    0 نظر

    درج: 18 فروردین 1403

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir