اسپیس ایکس آماده‌ پرتاب آخرین راکت فالکون بلاک ۴ است

0
اسپیس ایکس آماده‌ پرتاب آخرین راکت فالکون بلاک ۴ است

اسپیس ایکس، آماده‌ی پرتاب راکت Block 4 خود برای آخرین‎‌بار است، تا پس از آن از راکت Block 5 خود رونمایی کند! راکتی که نقطه‌ی عطفی در تحقیقات و پیشرفت‌های کنونی بشر است.

 

شرکت اسپیس ایکس به‌سرعت در راه رسیدن به بزرگ‌ترین هدف خود، سیستم باز بهرهپذیری سریع پرتابگر، گام بر می‌دارد. ایلان‌ماسک اعلام کرده‌است، که تا پایان امسال اسپیس ایکس به هدف خود، که ۲ پرواز برای یک‌ بوستر در ۲۴ ساعت است، خواهدرسید. اما اگر این شرکت قصد دارد به وعده‌ی خود جامه‌ی عمل بپوشاند، در ابتدا باید یکی از پرکارترین راکت‌های خود را کنار بگذارد.

آن راکت، فالکون فول تراست نام دارد، که درمیان هواداران اسپیس ایکس به Block 4 نیز مشهور است. هر بوستر قادر به انجام ۲ یا ۳ پرواز است، اما اگر اسپیس ایکس در نظر دارد که به هدف بزرگ خود، یعنی پرواز روزانه دست یابد، نیاز به بوستر‌هایی با عملکرد بهتر دارد. بنابراین پس از انجام ۳۶ پرواز بهتر است، تا با فالکون‌های قابل استفاده‌ی مجدد نسل قدیمی وداع کنیم و نسل جدید این بوسترها با نام Block 5 را در آغوش بگیریم. در ساعت ۵:۴۲ صبح (به وقت محلی آمریکا) روز ۲۹ ژوئن، پیش از سپیده‌دم صبح، شعله‌های آتش برافروخته خواهدشد و دود فضا را دربَر خواهد گرفت. شرکت اسپیس ایکس برای آخرین‌بار فالکون Block 4 را به فضا می‌فرستد، تا آخرین ماموریت خود را که تغذیه مجدد ایستگاه جهانی فضایی است، را انجام دهد.

 

 
 

 

این بوستر که توسط اسپیس ایکس به نام B1045 معرفی شده و به‌صورت اختصاصی برای ناسا طراحی‌ شده‌است، به‌روزترین نسل پروازکننده‌هاست و در آوریل امسال قبل از به پرواز درآمدن از کشتی مخصوص شرکت سازنده‌اش، توسط ناسا به منظور شرکت در پروژه TESS به فضا پرتاب شد.

اسپیس ایکس B1045 را برای انجام آخرین ماموریت خود آماده کرده‌ است، آخرین نسل این بوسترها، سریع‌ترین‌های عصر خود نیز هستند. به‌طور معمول برای انجام پرواز مجدد بوستر چندین ماه زمان می‌برد؛ اما در این مدل میزان زمان لازم تنها ۲ ماه است، که شامل مراحل بررسی و نوسازی است. B1045 برای انجام یک‌عملیات آزمایشی و تست استاتیک از سکوی ۴۰ پایگاه نیروی‌هوایی کیپ‌کارناول به پاخواست. در این عملیات مهندسین، امنیت راکت روی سکوی پرتاب را بررسی کردند؛ سپس سوخت موردنیاز را تامین کرده و برای چندین ثانیه موتورها را روشن نگه‌داشتند تا مطمئن شوند که راکت آمادگی کامل برای پرتاب‌شدن را دارد.

به‌مانند دو ماموریت قبلی فالکون ۹، B1045 فرو نخواهدآمد و بر فراز اقیانوس اطلس متلاشی خواهدشد. اما پایان عصر این راکت‌ها، سرآغاز نسل جدیدی از فالکون‌ها به نام فالکون Block 5 خواهدبود، که اولین پروازش را در ماه مه انجام خواهدداد.

ایلان ماسک می‌گوید:

    در یکی از روزهای همین امسال، شاهد این خواهید بود، که Block 5 از زمین پرتاب می‌شود و سپس دوباره در همان روز یک‌بار دیگرپرتاب می‌شود و این نقطه‌ی اوج بیش از ۱۰ سال توسعه و تکامل است. Block 5 به‌گونه‌ای طراحی شده‌است که نیاز به انجام عملیات خاصی در میان پروازهایش نداشته‌باشد، دقیقا مانند هواپیمای مسافرتی شرکت‌های هوایی.

تغییرات ایجادشده در راستای بهبود پرتاب‌شدن بوستر عبارتند از؛ تقویت‌ موتورها، بدنه‌ی بادوام‌تر، شبکه‌ تیغه‌ی تیتانیومی و یک‌سیستم جدید کنترل دمایی. براساس گفته‌های شرکت اسپیس ایکس، هر Block 5 تا قبل از آن‌که نیاز به نوسازی نور پیدا کند، قادر به انجام ۱۰ پرواز و بیشتر خواهدبود و تا قبل از آن‌ که بوستر از رده خارج‌شود، قابلیت انجام بیش از ۱۰۰ پرواز را دارد.

اسپیس ایکس در نظر دارد، تا در آینده Block 5 را جایگزین هوی فالکون کند، بدین‌منظور فضانوردان برای رفتن به ایستگاه فضایی از آن استفاده خواهندکرد. برای رسیدن به این مقصود، Block 5 باید شرایط مخصوص ناسا را داشته‌باشد، که یکی از اصول آن، توانایی انجام حداقل ۷ پرواز بدون ایجاد هرگونه تغییر است.

همچنین، آن‌ها باید نگران ناکارآمدی بعضی سخت‌افزارهای خود باشند. در سال ۲۰۱۶، یک‌فالکون ۹ به‌دلیل پرشدن نادرست بطری‌های داخل مخزن سوخت (مخازن کامپوزیتی تحت فشار) راکت از هلیوم، بر روی سکوی پرتاب منفجر شد. بدیهی است، که اگر داخل راکت انسان وجود داشته‌باشد، نمی‌توان چنین ریسک بزرگی را انجام داد، بنابرین اسپیس ایکس مشغول ارتقادادن مخازن کامپوزیتی تحت فشار بوسترهایش شد. ایلان‌ماسک در هنگام انجام عملیات پیش‌پرتاب Block 5 گفت:

    در تحقیقات و آزمایش‌هایی که برای بررسی امنیت مخازن کامپوزیتی تحت فشار انجام شد، میزان فشار اعمال‌شده بسیار عظیم و غول‌پیکر بود؛ در حقیقت مخازن تحت فشار به کار رفته در Block 5، پیشرفته‌ترین گونه‌ای است که تاکنون توسط بشریت ساخته شده‌است.

آن‌طور که اعلام شده‌است، Block 5‌ای در ماه می پرتاب می‌شود، فاقد مخازن کامپوزیتی تحت فشار ارتقا یافته‌است و بنابراین جزو ۷ پروازموفق که پیش‌نیاز یک‌راکت برای پرتاب انسان است، محسوب نمی‌شود. اما آزمایش‌ها و بررسی‌های مخازن کامپوزیتی تحت فشار جدید به اتمام رسیده‌است و این سخت‌افزار جدید در راکتی که به‌عنوان اولین نسخه‌ی پرواز تجاری شرکت اسپیس ایکس در ماه آگوست پرتاب خواهدشد، قرار می‌گیرد. Dubbed Demo-1 اولین ماموریت از پروژه‌ی ارسال انبوه انسان به ایستگاه فضایی خواهدبود.

اگر همه‌چیز به درستی پیش برود، نخستین پروازی که مسافرینش انسان‌ خواهدبود، در ماه دسامبر انجام می‌شود. این بدان‌معناست که به‌منظور رعایت شرایط الزامی ناسا، شرکت اسپیس ایکس تا قبل از ماه دسامبر علاوه بر Demo-1  باید حداقل شش Block 5 دیگر به فضا بفرستد، و این به معنی حداقل ۱۲ پرتاب تا پایان امسال برای این شرکت خواهدبود، هرچیزی ممکن است!

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    821 بازدید

    0 نظر

    درج: 10 تیر 1397

    توسط: m.hosseini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir