چرخش دوسیاهچاله عظیم تازه کشف شده

0
چرخش دوسیاهچاله عظیم تازه کشف شده

به گزارش بیگ بنگ، اکنون، با استفاده از داده های منحصر به فردی که توسط تلسکوپ­ های رادیویی(VLBA) بنیاد ملی علوم ارائه شده، اخترشناسان برای اولین بار یک جفت سیاه­چاله عظیم و پرجرم که در فاصله ٧۵٠ میلیون سال نوری از ما فاصله دارند، و در حال چرخش به دور یکدیگر هستند را کشف کردند. کشف حاضر، از اطلاعاتی رادیویی برای تعیین فاصله بین دو سیاه­چاله (٢۴ سال نوری از هم)، و جرم مجموع آنها که در حدود ١۵ میلیارد برابر جرم خورشید است، بدست آمده است. گردش کامل آنها دور مدارشان در حدود ۳۰ هزار سال طول می کشد.

این دو سیاه­چاله در کهکشان بیضوی غول ­پیکر ۰۴۰۲+۳۷۹، مشاهده شده اند. در داده ­های اولیۀ بدست­ آمده توسط تلسکوپ ­های رادیویی در سال­های ٢٠٠٣ و ٢٠٠۵ دو ناحیه هسته مانند، مشاهده شد. این تلسکوپ های رادیویی شبکه­ ای از ١٠ آنتن در جزیره بزرگ هاوایی و سنت­ کرویکس هستند. در واقع ­چنین پایه­ های بلندی یا فاصله زیاد بین دیش­­ ها، به اخترشناسان اجازه می­ دهد تا داده ­های بدست ­آمده از دیش ­های گوناگون را با یکدیگر ترکیب کرده و جزئیات قابل ­توجه ­تری بدست آورند.

مشاهدات جدید از مرکز کهکشان ۰۴۰۲+۳۷۹ که در ٢٠٠٩ و ٢٠١۵ گرفته شد، با مشاهدات پیشین ترکیب شده، و نهایتا اخترشناسان توانستند حرکت واضح این دو سیاه­چاله را تشخیص دهند. گرگ تیلور از دانشگاه نیومکزیکو، یکی از محققان گفت:« این نخستین جفت سیاه­چاله ای است که بصورت جداگانه دیده شده و در حال گردش به دور یکدیگر می­باشند، بنابراین این اولین سیاه­چاله دوتایی است.»

چرا این کهکشان دو سیاه­چاله پرجرم دارد؟ حضور این دو شیء به ­سادگی نشان می­ دهد که کهکشان در گذشته کیهانی نسبتا اخیرش ادغامی را تحمل کرده است. زمانیکه دو کهکشان با هم ترکیب شده ­اند، در سیاه­چاله­ های پرجرم هم سهیم شده اند؛ در آینده نیز این دو سیاه­چاله با یکدیگر ترکیب شده و شیء واحدی را به وجود خواهند آورد. اینکه چه مدت طول می ­کشد تا مدارهای سیاه­چاله­ ها با از دست دادن انرژی از طریق تابش گرانشی، امواج گرانشی تولید کنند و به داخل مسیر مارپیچ وارد شوند، مشخص نیست. چنین امواج گرانشی توسط رصدخانه موج گرانشی قابل شناسایی هستند.

با توجه به اینکه ادغام کهکشان­ها، امری عادی است، چنین جفت سیاه­چالهۀ پرجرمی نیز باید کاملا عادی باشند. این ادغام ­ها چگونگی رشد کهکشان­ها در زمان کیهانی، تغییر آهسته ­ای از جوانی، کهکشان­ های مارپیج فعال به پیری، کهکشان­ های بیضوی ساکن، می­باشند. کاریشما بانسال، یکی دیگر از محققان، دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه نیومکزیکو گفت: « اکنون که ما قادر به اندازه ­گیری حرکت مداری ­چنین جفت سیاه­چاله ای ­ هستیم، می توانیم برای یافتن جفت­ های مشابه دیگر بیشتر ترغیب­ شویم. ما ممکن است جفت­ های زیادی را بیابیم که برای مطالعه آسان­ تر باشند.»

اما تأییدیه وجود یک جفت سیاه­چاله پرجرم در ۰۴۰۲+۳۷۹ به معنای پایان علاقه اخترشناسان در مطالعه این کهکشان نیست. تیلور خاطر نشان کرد که: « ما نیاز به ادامه دادن مشاهدات برای بهبود دانسته­ هایمان از مدار و جرم­ های سیاه­چاله­ ها داریم. این جفت سیاه­چاله ها، اولین فرصت را به ما برای مطالعه چگونگی تعامل این سیستم ­ها به محققان می­ دهند.»

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,278 بازدید

    0 نظر

    درج: 14 تیر 1396

    توسط: zinatlou
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    نام:*
    ایمیل:*
    سوال: نام خلیج جنوبی ایران؟
    پاسخ:*
    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های واقعا جامع انسانی
    همراه من
    کتاب های برنامه ریزی
    کتاب های لقمه

    دسته بندی مطالب

    کتاب های موضوعی
    کتاب های پاور تست

    آخرین نظرات ارسالی

    باسلام کتاب عربی جامع مهر وماه یکی از کتاب های بسیار قوی مناسب
    سارا 1403/04/31 - 15:29
    بورسیه🙂
    سلام وقت بخیر من تو اردیبهشت این کتاب رو از سایت خریداری کردم و
    سلام ببخشید من عینکی هستم می تونم وارد این رشته بشم؟
    مصیب 1403/04/27 - 21:58
    بد نبود
    ببخشید کتاب که الان در دسترس هست برای کنکور 1404 مناسبه؟

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir