بزرگترین ماموریت‌های فضایی در سال ۲۰۱۷

0
بزرگترین ماموریت‌های فضایی در سال ۲۰۱۷
۱- سرانجام بزرگ ِ فضاپیمای کاسینی

 
 
 
کاسینی که از جولای سال ۲۰۰۴ در حال گردش به دور زحل است با فرورفتن در اتمسفر غلیظ غول گازی زحل در ۱۵ سپتامبر ، مرگی دراماتیک خواهد داشت. این شیرجه‌ی خودکشی، فاز "سرانجام بزرگ”  ماموریت کاسینی را به سرانجام میرساند.  این شیرجه به صورت ۲۲ چرخش است که کاوشگر را به حد فاصل بین زحل و داخلی ترین حلقه‌ی آن خواهد برد. اولین گذر نزدیک این چنینی در ۲۲ آپریل رخ خواهد داد.

ماموریت ۳٫۲ میلیارد دلاری کاسینی-هویگنس که تلاشی مشترک میان ناسا، آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی ایتالیا است در اکتبر سال ۱۹۹۷ به فضا پرتاپ شد. سفینه‌ی فضایی کاسینی، کاوشگری به نام هوینگس  را حمل می‌کرد که در ژانویه‌ی ۲۰۰۵ بر روی تیتان، بزرگترین ماه زحل فرود آمد. کاسینی به چرخش دور زحل و مطالعه‌ی این سیاره‌ی بزرگ، حلقه‌های آن و قمرهای زیادش ادامه داد. کاسینی در طی این سالها اکتشافات مهم بسیار زیادی انجام داده است.
 
به طور مثال این کاوشگر دریاچه‌های هیدروکربن مایع بر روی تیتان و آبفشان‌هایی از یخ آب در قطب جنوب انسلادوس، یکی از ماه‌های زحل را کشف کرده است(امکان وجود اقیانوس در انسلادوس در زیر یخ وجود دارد). ناسا گفته است: شیرجه‌ی مرگ کاسینی به گونه‌ای طراحی شده است که تیتان و انسلادوس را با میکروب‌های زمینی آلوده نکند. چراکه در هر دوی این قمرها احتمال امکان حیات وجود دارد.

۲- ماموریت کاوشگر سپیده دم در حال اتمام است

 
ماموریت فضایی ناسا
 
 
سفینه‌ی فضایی سپیده دم(Dawn) نیز در آخر مسیر است، گرچه روزهای پایانی این کاوشگر به اندازه‌ی روزهای پایانی کاسینی دراماتیک نیست. ماموریت ۴۶۷ میلیون دلاری سپیده دم در سپتامبر سال ۲۰۰۷ برای مطالعه‌ی وستا و سرس، دو عدد از بزرگترین اجسام در کمربند سیارکی میان مریخ و مشتری آغاز شد. این سفینه‌ی فضایی از جولای ۲۰۱۱ تا سپتامبر ۲۰۱۲ به دور وستا می‌چرخید و در مارچ ۲۰۱۵ به سیاره‌ی کوتوله‌ی سرس رسید و  برای اولین بار بود که یک کاوشگر به مدار دو جسم به غیر از سیستم ماه-زمین چرخید.
 
مشاهدات سپیده دم واقعیات بزرگی را در مورد وستای سنگی و سرس یخی آشکار کرد. این کاوشگر نقاط سفید بر روی چندین دهانه‌ی سرس را شناسایی کرده و شواهدی مبنی بر وجود یخ آب در زیر سطح سیاره‌ی کوتوله پیدا کرد. سپیده دم پس ازانجام ماموریت ابتدایی خود در سال ۲۰۱۶، ماموریت دیگری را آغاز کرده است. اعضای تیم ماموریت می‌گویند: سوخت فضاپیما کم است و امسال سوخت آن تمام می‌شود. پس از آنکه این کاوشگر خاموش شود فضاپیما همانند یک ماهواره‌ی مصنوعی و برای مدت زمانی نامحدود به چرخش دور سیاره‌ی کوتوله ادامه خواهد داد.

۳- مسابقه‌ی ماه در قسمت پایانی

برای کسانی که همچنان در تلاش برای جایزه‌ی ۳۰ میلیون دلاری گوگل با عنوان(Google Lunar X Prize) هستند، زمان رو به اتمام است. سازمان‌دهندگان این رقابت، جایزه‌ای ۲۰ میلیون دلاری را برای اولین گروه خصوصی که بتواند فضاپیما بر روی ماه فرود بیاورد در نظر گرفته است. این فضاپیما باید معادل ۵۰۰ متر بر روی سطح ماه به پیش برود و تصاویر و ویدیوهایی از آن، به زمین ارسال کند.

۵ میلیون دلار دیگر به دومین تیمی که بتواند این کار را انجام دهد میرسد و ۵ میلیون باقی‌مانده برای دستاوردهای دیگری چون پیدا کردن یخ آب بر روی ماه است. تیم‌ها تا ۳۱ دسامبر فرصت دارند تا این جایزه را به دست بیاورند. تا الان پنج تیم باقی مانده‌اند: تیم اسرائیلی اسپیسل، مون اکسپرس از آمریکا، تیم هندی ایندوس، تیم  هکتو از ژاپن و تیم بین المللی سینرجی مون.

۴- اولین پرتاپ فالکون سنگین

اگر همه چیز بر طبق نقشه پیش برود، موشک جدید کمپانی اسپیس ایکس به نام فالکون سنگین(Falcon Heavy) برای اولین بار در تابستان یا بهار امسال پرتاب می‌شود. زمانی که آن آماده شود، قدرتمندترین موشک در دنیا خواهد بود که تاکنون ساخته شده است. بر طبق گفته‌های نمایندگان کمپانی اسپیس ایکس این موشک قادر خواهد بود ۶۰ تن را به مدار نزدیک زمین(LEO) و ۲۴٫۵ تن را به مدار انتقال ثابت(GTO) منتقل کند. به عنوان مقایسه، قوی ترین موشک که اکنون در حال استفاده می‌باشد، قادر است ۳۱٫۷ تن را به مدار نزدیک زمین و ۱۵٫۷ تن را به مدار انتقال ثابت منتقل کند.
 
۵- کپسول اسپیس ایکس آماده‌ی پرواز

 
space-x
 
 
کرو دراگون کپسولی از شرکت اسپیس ایکس است که به منظور جابه‌جایی فضانوردان میان پایگاه بین‌المللی فضایی (ISS) و سایر مقصدهای فضایی طراحی و ساخته شده است. این کپسول در سال ۲۰۱۷ برای اولین باربه مسافرت مداری فرستاده ‌می‌شود. کمپانی اسپیس ایکس قراردادی مولتی میلیون دلاری با ناسا برای توسعه‌ی این تاکسی فضانوردی بسته است(همچنین غول هوافضای بوئینگ نیز که در حال ساخت یک کپسول به نام CST-100  استارلاینر است با ناسا قرارداد دارد).
 
منبع: bigbangpage.com
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,486 بازدید

    0 نظر

    درج: 25 دی 1395

    توسط: jadda
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir