کشف سیاره‌ای که ستاره ندارد

0
کشف سیاره‌ای که ستاره ندارد
محققان موفق به کشف سیاره‌ای شدند که ستاره‌ای ندارد و آزادانه در فضا شناور است.

به گزارش پایگاه اینترنتی بی جی آر (bgr)، تصوری که از منظومه شمسی داریم، این است که این منظومه عادی و یا حتی نرمال است اما واقعیت این است که در جهان هیچ چیز عادی و نرمال نیست.

شرایط بسیاری در رابطه با سیارات، ستارگان، ماه‌ها و سایر اجرام وجود دارد که هیچ ترتیب مشخصی را برای این کیهان نسبت به سایر جهان ها ترسیم نمی کند، در این کیهان «سیارات سرکشی» شناور هستند که از سیستم هایی که در آنها تشکیل شده اند، فرار کرده اند و تنها کار خودشان را انجام می دهند.

این سیاره ازسوی ۲ گروه از محققان که یکی از آنها با «آزمایش لنزهای گرانشی نوری» (OGLE) و دیگری با «شبکه تلسکوپ میکرولنز کره ای» (KMTN) کار می کردند ، کشف شده است. این سیاره نسبتا کوچک است و ستاره شناسان نمی توانند با قطعیت فاصله آن را از زمین اعلام کنند.

این سیاره با کمک روشی به نام «عدسی گرانشی» کشف شد. نیروی جاذبه بر همه چیز از جمله نور تأثیر دارد و محققان با استفاده یک منبع نور در دوردست و استفاده از برخی اجرام میان این سیاره و زمین به عنوان نوعی ذره بین نامرئی توانسته اند، این سیاره را کشف کنند.

گرانش نور را به دور یک سیاره خم می کند و به محققان اجازه می دهد نور را حتی اگر چیزی در این بین مانع دید مستقیم آنها شود، مشاهده کنند. در این حالت ، این سیاره سرکش مرموز مانند لنز عمل کرده ، نور "پشت" خود را نشان داد و ستاره شناسان را از حضور خود مطلع کرد.

از آنجا که این سیاره در این حالت خاص نسبتاً کوچک است - بطوری که جرم آن از جرم کره زمین که در حال حاضر سیاره بسیار کوچکی محسوب می شود، احتمالا کمتر است، این حالت یک رویداد «ریزهمگرایی گرانشی» محسوب می شود. ریزهمگرایی گرانشی  پدیده‌ای نجومی بر اساس همگرایی گرانشی است که با آن می‌توان اجرام نجومی را، مستقل از نوری که از آن‌ ها تابیده می ‌شود، شناسایی کرد.

این رویداد به سادگی به این واقعیت اشاره دارد که این سیاره به دلیل اندازه کوچکش مدت زمان کمی تاثیر عدسی گرانشی را تولید کرده و بنابراین مدت زمان اندک قابل مشاهده بود. این موضوع بدان معنی است که نمی توان جزییات این سیاره از جمله فاصله آن را از زمین مشخص کرد. ستاره شناسان گزارش دادند که این سیاره بیش از ۴۰ دقیقه قابل مشاهده بود.

محققان به طور قطع نمی دانند اما معتقدند که سیاره های سرکش که جرمی معادل جرم زمین یا کمتر از این سیاره دارند ممکن است در اوایل پیدایش خود از سیستم سیاره ای خود به بیرون پرتاب شده باشند.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    393 بازدید

    0 نظر

    درج: 5 خرداد 1401

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir