کشف مخازن پنهان آب در مریخ

0
کشف مخازن پنهان آب در مریخ
مدارگرد “اگزومارس” در بررسی جدید خود توانست تنها در چند متر زیر سطح مریخ مقادیر قابل توجهی آب کشف کند.
“مدارگرد اگزومارس” شواهدی جدید از وجود یک «ذخیره بزرگ، نه‌چندان عمیق و به‌راحتی قابل برداشت از آب» در “دره ماینر” کشف کرده است. «سیستم دره مارینر» ۱۰ برابر طولانی‌تر، پنج برابر عمیق‌تر و ۲۰ برابر عریض‌تر از “دره گرند کنیون در آمریکا” است.

“الکسی مالاخوف”، پژوهشگر موسسه تحقیقات فضایی “آکادمی علوم روسیه” گفت: ما متوجه شدیم که بخش مرکزی دره مارینر، مملو از آب است. این بسیار بیشتر از مقداری است که انتظار داشتیم. این منطقه بسیار شبیه به مناطق منجمد زمین است که در آن یخ برای همیشه زیر خاک، بصورت خشک باقی می‌ماند.


“اگزومارس” می‌تواند تا یک متر زیر این لایه خاکی را مشاهده کند و ببیند دقیقا زیر سطح مریخ چه خبر است و از همه مهم‌تر، موقعیت مکانی «واحه‌های» پرآبی را پیدا کند که پیش از این با تجهیزات قبلی یافتن آن‌ها ممکن نبود. تاکنون تمام منابع آب در مریخ فقط به صورت یخ ذخیره‌شده در قطب‌های این سیاره یا اعماق آن کشف شده است. با وجود این، کشف اخیر یکی از نخستین اکتشافاتی است که آب را نزدیک به سطح مریخ شناسایی کرده است.

این کشف توسط ابزاری بنام “FREND” در مدارگرد اگزومارس انجام شد و محققان اطلاعات مربوط به می ۲۰۱۸ تا فوریه ۲۰۲۱ را تجزیه و تحلیل کردند. این کار به آنها امکان داد تا با شناسایی نوترون‌ها، میزان هیدروژن خاک مریخ را بررسی نمایند.


هنگامی که خاک مورد اصابت پرتوهای کیهانی پرانرژی قرار می‌گیرد، نوترون ساطع می‌کند. همچنین، خاک خشک بیشتر از خاک مرطوب، نوترون ساطع می‌کند. نوترون‌ها به دانشمندان کمک می‌کنند تا ناحیه‌ای از خاک که ممکن است آب در آن وجود داشته باشد، را پیدا کنند.


خطوط بنفش در مرکز این تصویر، پر آب‌ترین منطقه در درۀ مارینر را نشان می‌دهد.

“میتروفانوف” ادامه داد: در دره مارینر مقدار هیدروژن به طور غیرمعمول زیاد بود. با فرض این که هیدروژن مشاهده‌شده به مولکول‌های آب متصل است، به نظر می‌رسد که ۴۰ درصد از ماده نزدیک به سطح در این ناحیه، آب باشد. دانشمندان مطمئن نیستند که آیا آب زیر سطح، به شکل یخ است یا از نظر شیمیایی به سایر مواد معدنی موجود در خاک متصل است. میتروفانوف افزود: ما به طور کلی باور داریم که این آب به احتمال زیاد به شکل یخ وجود دارد.


سیاره سرخ، چندین دره خشک باستانی و کانال‌های رودخانه‌ای دارد که مدت‌هاست احتمال جاری بودن آب مایع در آنها مطرح شده است. مریخ‌نورد “استقامت” ناسا در حال حاضر در حال پیمودن سراسر مریخ است تا به اکتشاف در دهانه “جیزرو”  بپردازد که حدود ۳.۵ میلیارد سال پیش، دریاچه‌ای پر از آب بود. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Icarus منتشر شده است.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    454 بازدید

    0 نظر

    درج: 28 آذر 1400

    توسط: u-120852
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir