فضاپیمای ناسا خورشید را لمس کرد!

+1
فضاپیمای ناسا خورشید را لمس کرد!
برای اولین‌بار در تاریخ، فضاپیمای پارکر با موفقیت از میان «تاج خورشیدی» عبور کرد و از ذرات و میدان‌های مغناطیسی ستاره ما اطلاعات جمع‌آوری کرد.
فضاپیمای پارکر ناسا در آوریل ۲۰۲۱ در جریان هشتمین گردش به دور خورشید، برای مدت کوتاهی وارد جو خورشید شد و از فاصله ۸ میلیون کیلومتری ستاره‌ی ما عبور کرد. این ناحیه بیرونی‌ترین لایه از خورشید است که به «تاج خورشیدی» معروف است.

به گفته ناسا سطح تاج خورشیدی باعث شد که کاوشگر در طی چند ساعت چندین بار به داخل و خارج از جو بیرونی خورشید پرواز کند. در یک نقطه، پارکر به اندازه کافی در این اتمسفر پرواز کرد تا با ساختارهای بزرگ و عجیبی به نام «شبه جریان‌ها» روبرو شد. تاج خورشیدی تا میلیون‌ها کیلومتر در اطراف خورشید گستردگی دارد و بسیار داغ‌تر از سطح اصلی ستاره است. اکنون فضاپیمای پارکر می‌تواند اطلاعات و بینشی مفید در مورد دلیل گرمای عجیب تاج خورشیدی ارائه دهد.


عکس‌هایی که فضاپیمای پارکر از محیط تاج خورشیدی ثبت کرده است:

دمای سطح قابل مشاهده‌ی خورشید در حدود ۵۵۰۰ درجه سانتی‌گراد است. اما هر چه از سطح خورشید به سمت بیرون برویم، دما تا میلیون‌ها درجه سانتی‌گراد افزایش خواهد یافت. کاوشگر خورشیدی پارکر مجهز به سپرهای حرارتی فوق‌العاده مقاوم است که قابلیت مقاومت در برابر دمای بالای خورشید را دارد. تکنولوژی به کار رفته در سپر حرارتی پارکر فوق‌العاده است و از دو کامپوزیت کربن-کربن، تشکیل شده که یک لایۀ ۱۱.۵ سانتی‌متری فوم کربنی را در بر گرفته‌اند.


در واقع پارکر توسط یک سپر حرارتی ضخیم محافظت می‌شود که در برابر تغییرات حرارتی تا ۵۰۰ برابر بیشتر از گرمایی که از خورشید به زمین می‌رسد، مقاوم است. آن طرف از محافظ حرارتی که رو به خورشید قرار می‌ گیرد، رنگ سفید براقی دارد که تا جایی که ممکن است نور خورشید را بازتاب دهد و در نتیجه گرمای کمتری جذب شود. قطر محافظ حدود ۲.۴ متر است و به خاطر سبک بودن فوم کربنی، تنها ۷۲.۵ کیلوگرم وزن دارد و شگفت‌انگیز اینکه دمای تجهیزات داخلی فضاپیما از ۳۰ درجه سانتی‌گراد بیشتر نمی‌شود. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Physical Review Letters منتشر شده است.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    479 بازدید

    0 نظر

    درج: 25 آذر 1400

    توسط: u-120852
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir