پرتاب مغز فضایی توسط آژانس فضایی اروپا

0
پرتاب مغز فضایی توسط آژانس فضایی اروپا
آژانس فضایی اروپا برای اولین بار ماهواره‌ای را به فضا پرتاب کرده که دارای یک مغز استاندارد شده است که از آن می‌توان در تمامی مأموریت‌های آتی این آژانس استفاده کرد.
ماهواره OPS-SAT که در تاریخ ۲۶ ژوئن به فضا پرتاب شد و در مدار زمین قرار گرفت از طریق رایانه‌ای هدایت می‌شود که بر روی آن نصب شده است.

این رایانه دارای نرم افزاری موسوم به هسته مشترک یا EGS-CC است که قرار است از سال ۲۰۲۵ در تمامی مأموریت‌های فضایی آژانس مذکور به کار گرفته شود.

 

 
 

 


از دهه ۶۰ به این سو باید امکانات نرم افزاری و رایانه‌ای و ناوبری تک تک مأموریت‌های فضایی به طور مجزا طراحی می‌شد و این امر موجب صرف وقت و هزینه فراوان می‌شد. همچنین این شیوه موجب می‌شد تا هر فضاپیما تنها توسط یک ایستگاه کنترل زمینی قابل مدیریت باشد.

اما در دهه‌های اخیر تلاش برای تولید مؤلفه‌ها، نرم افزارها و سخت افزارهای استاندارد با قابلیت استفاده مکرر افزایش یافته است.

 

 
 

 


بدین شیوه می‌توان طراحی فضاپیماها و ماهواره‌ها را به شکلی منعطف‌تر، ماژولار و با هزینه پایین‌تر انجام داد. نرم افزار EGS-CC بر روی ماهواره‌ای در ابعاد یک قرص نان نصب شده و توانسته فرامین مختلف را دریافت کرده و داده‌ها را به مرکز کنترل در آلمان ارسال کند.

از این نرم افزار می‌توان برای کنترل محیط زیست زمین، برنامه‌ریزی برای جمع‌آوری زباله‌های فضایی و غیره استفاده کرد. تجهیز این نرم افزار به هوش مصنوعی برای افزایش کارآیی نیز امکان پذیر خواهد بود.

همانطور که فضا پر از آوار بیشتر می شود ، برنامه های ESA برای توسعه طیف وسیعی از فناوری های "سرویس در مدار" که سوخت رسانی ، بازسازی و مدارگرد را از فضا دور می کند نشان می دهد که چرا آینده فضا باید انعطاف پذیر باشد.
برای انجام وظایفی مانند این ، ماموریت ها باید با ابزارهای مختلف پرواز کرده و خود را با شرایط غیرقابل پیش بینی فضا سازگار کنند. از نظر حیاتی ، ماموریت های متعددی که توسط سازمان های مختلف انجام می شود ، باید همزمان با هم کار کرده و کنترل ها را با سفینه فضایی خود به اشتراک بگذارند - EGS -CC دقیقاً برای این کار مناسب خواهد بود.

 

 
 

 


ماموریت های فعلی در حال انتخاب برای انتقال به نرم افزار جدید هستند و از سال 2025 به بعد ، تمام ماموریت های آینده با استفاده از این نسل جدید سیستم کنترل ماموریت به شیوه ای واقعاً چند ماموریت ، از جمله ماموریت های خودگردان آینده ، "فضای تمیز" انجام می شود. راه حل ها و مفاهیم با تکیه بر عملیات توزیع شده
رولف دنسینگ ، رئیس مرکز عملیات ESOC ESA ، می گوید: "در قلب خود ، این نرم افزار جدید گام مهمی در زنده سازی فناوری های فضایی آینده است."

"همکاری نزدیک بین آژانس های فضایی و صنعت این امکان را فراهم کرده است و فرصت هایی را برای همه نهادهای فضایی در اروپا ایجاد کرده است تا ماموریت های هیجان انگیز ، ابتکاری و مهم را در فضا انجام دهند."
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    808 بازدید

    0 نظر

    درج: 18 مرداد 1400

    توسط: e.timsari
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir