وزارت دفاع از پرتاب موفقیتآمیز ماهوارهبر ذوالجناح با سوخت ترکیبی با هدف تست زیرمداری خبر داد.
سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع از پرتاب تحقیقاتی ماهوارهبر ذوالجناح با سوخت ترکیبی خبر داد. به گفتهی او، دستیابی به فناوری قدرتمندترین موتور سوخت جامد در کشور برای نخستین بار در حوزهی فضایی صورت میگیرد.
به گزارش روابط عمومی وزارت دفاع، ماهوارهبر ذوالجناح سه مرحلهای و دارای دو مرحله پیشرانش جامد و یک مرحله با پیشرانش مایع است؛ همچنین توانایی حمل ماهواره تا وزن ۲۲۰ کیلوگرم در مدار ۵۰۰ کیلومتری دارد. حسینی میگوید: «این ماهوارهبر از نظر ویژگیهای فنی قابل رقابت با ماهوارهبرهای روز دنیا است.»
حسینی: در ذوالجناح قدرتمندترین موتور سوخت جامد کشور استفاده شده است
حسینی تصریح کرد: «از مهمترین دستاوردهای این آزمایش فضایی، دستیابی به قدرتمندترین موتور سوخت جامد کشور با تراست بیش از ۷۵۰ تن و صحهگذاری سایر فناوریهای جدید بهکاررفته در این محصول است.» به گفتهی سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع، ایدهی اصلی ماهوارهبر ذوالجناح دو تا سه سال پیش مطرح شد و هدف، صحهگذاری پرتابی موتور سوخت جامد و ارزیابی عملکرد آن بود. حسینی میگوید: «ماهوارهبر ذوالجناح در مرحله یک حدود ۷۰ ثانیه عملکرد دارد و ما را به ارتفاع ۱۵ کیلومتری میرساند و در این ارتفاع بوستر جدا میشود.»
ذوالجناح پس از گذراندن تستهای تحقیقاتی و تثبیت فناوری، آمادگی قرار دادن ماهوارههای عملیاتی در مدار خواهد داشت. کاهش هزینهها و افزایش سرعت دستیابی به اهداف از جمله ویژگیهای اصلی ذوالجناح ذکر شده است که با توجه به قابلیت پرتاب از سکوی متحرک، امکان قرار دادن ماهواره در مدار خورشیدآهنگ را فراهم میکند.
حسینی گفت: «با این پرتاب، به قویترین موتور سوخت جامد در حوزهی فضایی دست پیدا کردیم؛ مرحلهی اول و دوم این ماهوارهبر سوخت جامد است و مرحلهی سوم سوخت مایع.» به گفتهی سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع، سوخت جامد عمدتا در مراحل اول پرواز ماهوارهبر استفاده میشود؛ چراکه انرژی زیادی را در یک بازهی زمانی کم میدهد. به گفتهی حسینی، یک محمولهی تحقیقاتی هم در ماهوارهبر ذوالجناح جاگذاری شده است و بخشی از زیرسیستمها در این مرحله مورد تست قرار گرفتند که ارتعاشات و دما و ... را اندازهگیری کردند.
حسینی: یک محمولهی تحقیقاتی در ماهوارهبر ذوالجناح جاگذاری شد
مأموریت ماهوارهبر ذوالجناح، قرار دادن ماهوارهای با حداکثر ۲۲۰ کیلوگرم در ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری و مدار دایروی است؛ حسینی این میزان توانمندی را نزدیک به ماهوارهبر سیمرغ توصیف میکند. او میگوید: «هدف ما رسیدن به مدار نبود و پرتاب با هدف زیرمداری انجام گرفت. تا آن مرحلهای که مد نظرمان بود، پرواز انجام گرفت. ما هم میتوانیم یک ماهواره ۲۲۰ کیلوگرمی را در مدار قرار دهیم و هم مجموعهای از ماهوارهها که مجموع وزنشان ۲۲۰ کیلوگرم است، را پرتاب کنیم.»
سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع دربارهی موتور ذوالجناح گفت: «این موتور حتی نسبت به موتورهای نظامی، قدرتمندترین موتور سوخت جامد است. قطر مرحلهی اول آن ۱٫۵ متر است، تراست ۷۵ تن از آن گرفتهایم که قابلیت ارتقا تا ۱۰۰ تن را هم دارد که این موضوع برای اولین بار در موتورهای سوخت جامد است.» به گفتهی حسینی، در مرحلهی پایانی ماهوارهبر ذوالجناح از سوخت مایع استفاده شده است؛ چرا که در مراحل بالایی نیاز به زمان سوزش بالایی وجود دارد. در ذوالجناح ۳۰۰ ثانیه به بالا پرواز صورت میگیرد؛ به همین دلیل، کنترلپذیری و دقت تزریق ماهواره به مدار با استفاده از سوخت مایع بیشتر میشود.
حسینی میگوید ماهوارهبر سیمرغ یک محصول میانی است و در آینده ماهوارهبر سریر آماده خواهد شد که یک تن محموله را در ارتفاع ۱۰۰۰ کیلومتری قرار میدهد. با سروش میتوان در ارتفاع ۲۰۰ کیلومتری حدود ۱۵ تن محموله قرار داد. سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع میگوید قرار است با ماهوارهبر سروش، ماهواره در مدار زمینآهنگ قرار بگیرد. همچنین زمانیکه سریر آماده شد، ماهوارهبر سیمرغ عملا از رده خارج میشود و برای محمولههای سبکتر از ذوالجناح استفاده خواهد شد.
سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع ویژگیهای دیگر ذوالجناح را بینیازی از پایگاه پرتاب ثابت و قابلیت پرتاب بهصورت متحرک عنوان کرد. او در همین زمینه توضیح داد: «امروز بحث منظومهسازی با استفاده از ماهوارههای سبک بسیار متداول است،. منظومهسازی در فضا لازمهاش این است که از زوایای میل مداری متفاوت بتوانیم پرتاب را انجام دهیم که این کار با ذوالجناح امکانپذیر است.»
حسینی خبر داد که ساخت موتورها یا پیشرانههای سرمازا (کرایوژنیک) در صنایع داخلی دنبال میشود؛ همچنین موتور بهمن برای تناژهای بالای موتور سرمازا در دستور کار قرار دارد.