فضاپیمای ژاپنی هایابوسا 2 نمونه های سیارک ریوگو را به زمین

0
فضاپیمای ژاپنی هایابوسا 2 نمونه های سیارک ریوگو را به زمین رساند

ژاپن برای دومین بار موفق شد نمونه‌هایی از یک سنگ کیهانی را به زمین آورد. مطالعه‌ی این مواد می‌تواند از اسرار پیدایش منظومه‌ی شمسی و ظهور حیات روی زمین پرده بردارد.شنبه‌شب به وقت ایران، کپسولی کوچک حاوی نمونه‌هایی بکر از سنگ و خاک سیارک ریوگو در ناحیه‌ای دورافتاده در جنوب استرالیا به ‌نام وومرا فرود آمد.

با این موفقیت، بشر برای دومین بار در تاریخ، نمونه‌های سیارکی را به زمین آورد. فضاپیمای ژاپنی هایابوسا ۲ از ژوئن ۲۰۱۸ تا نوامبر ۲۰۱۹، سیارک ۹۰۰ متری ریوگو را در فاصله‌ی میلیون‌ها کیلومتر ار زمین مطالعه و دو مرتبه از آن نمونه‌برداری کرد.

نسل اول هایابوسا، نخستین فضاپیمایی بود که در سال ۲۰۱۰ با گرد‌آوری قطعاتی از خاک سیارک ایتوکاوا، نمونه‌هایی از سنگی فضایی را به زمین آورد. اما این کاوشگر ژاپنی کمتر از یک میلی‌گرم مواد جمع‌آوری کرد؛ درحالی‌که انتظار می‌رود هایوبوسا ۲ بیش از ۱۰۰ میلی‌گرم نمونه به زمین آورده باشد. نمونه‌های جدید از سیارکی کاملا متفاوت از نوع آغازین سی جمع‌آوری شده‌اند که سنگ‌هایی غنی از آب و ترکیبات آلی کربن‌دار هستند.

به ‌نقل از مقام‌های جاکسا (آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن)، «مواد تشکیل‌دهنده‌ی زمین، اقیانوس‌ها و حیات روی آن، در ابر آغازینی موجود بودند که منظومه‌ی شمسی ما را شکل داد. در اوایل پیدایش منظومه‌ی شمسی، این مواد در تماس بودند و می‌توانستند درون اجرام والد مشابه، برهمکنش شیمیایی کنند. این برهمکنش‌ها حتی امروز در اجرام آغازین (سیارک‌های نوع سی) حفظ شده‌اند؛ درنتیجه بازگرداندن نمونه از این اجرام برای تجزیه‌وتحلیل، منشأ و تکامل منظومه‌ی شمسی و تشکیل عناصر سازنده‌ی حیات را آشکار خواهد کرد.»

 

 
 

 

در اختیار داشتن نمونه‌ها روی زمین، شرط ضروری برای پرده‌برداری از اسرار منظومه‌ی شمسی است. دانشمندان در آزمایشگاه‌های کاملا مجهز در سرتاسر جهان می‌توانند نمونه‌های ریوگو را با دقتی بسیار بیشتر از هایابوسا ۲ یا هر کاوشگر دیگر موشکافی کنند. خلوص مواد بازگردانده‌شده نیز نقطه‌ی قوت بزرگی محسوب می‌شود. پژوهشگران ‌اکنون به بسیاری از شهاب‌سنگ‌ها دسترسی دارند؛ اما این «نمونه‌های مجانی» از سیارک‌ها در مسیر سفرشان از درون جو زمین و در طول زمان، روی سطح سیاره به ‌نحو چشمگیری دستخوش تغییر شده‌اند.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    620 بازدید

    0 نظر

    درج: 16 آذر 1399

    توسط: e.timsari
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir