قطب‌های زمین در آستانه وارونگی

0
قطب‌های زمین در آستانه وارونگی

میدان مغناطیسی زمین که سه هزار کیلومتر زیر پای ما در هسته آهن مایع زمین ایجاد شده است، برای حیات در سیاره ما بسیار مهم است. میدان مغناطیسی، هم از نظر استحکام و هم از نظر جهت دائماً در حال تغییر است. در گذشته میدان مغناطیسی زمین در این دو زمینه تغییرات چشمگیری داشته است.

میدان مغناطیسی ، زمین را مانند پوششی نامرعی و محافظ در برابر تشعشعات مخرب خورشیدی احاطه کرده‌ و به این تشعشعات اجازه ورود به زمین را نمی‌دهد، اما این پوشش در طول زمان دچار تغییراتی شده‌است.

سرعت میدان مغناطیسی

مدتها است یک سوال ذهن دانشمندان را درگیر کرده است و آن این است که میدان مغناطیسی زمین با چه سرعتی می‌تواند تغییر کند. میدان‌های مغناطیسی زمین به طور معمول هر ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزاره تغییر می‌کنند. هزاره یک "یکا" یا "واحد زمانی" است که برابر با هزار سال است. با این حال میدان مغناطیسی سیاره زمین تاکنون بیش از دو برابر مدت ذکر شده ثابت مانده است و آخرین وارونگی مغناطیسی در حدود ۷۷۳ هزار سال پیش رخ داده است.

نتایج یک مطالعه جدید اطلاعات بهتری از وقایع ژئوفیزیکی که منجر به رخ دادن این پدیده می‌شود، ارائه داده است. این مطالعه توسط دانشمندان موسسه ملی تحقیقات قطبی(NIPR) انجام شده است.

به گفته دانشمندان، وارونگی ژئومغناطیسی "Matuyama-Brunhes" یکی از پدیده‌های دیرینه‌ مغناطیس‌شناسی است که بسیار مورد مطالعه قرار گرفته است.

 

 
 

 

سوابق مغناطیسی

سوابق زمین شناسی وارونگی ژئومغناطیسی "Matuyama-Brunhes"، توسعه یک مدل قدیمی برای توالی‌های رسوبی و آتشفشانی را تسهیل می‌کند و به رمزگشایی پویایی میدان مغناطیسی زمین کمک می‌کند.

چنین وارونگی‌هایی، قطب‌های مغناطیسی سیاره را عوض می‌کنند که این موضوع می‌تواند پیامدهایی برای زندگی گیاهان و حیوانات داشته باشد.

"یوکی هاندا"(Yuki Haneda) ، محقق این پروژه از موسسه ملی تحقیقات قطبی(NIPR) گفت: پیشتر محققان در مطالعات قبلی نمونه‌های گرفته شده از جریان‌های گدازه را مورد بررسی قرار داده‌اند و تصویر خوبی از لحظات تاریخ ژئوفیزیک ارائه داده‌اند.

با این حال، توالی‌های گدازه به دلیل ماهیت فوران‌های پراکنده، نمی‌توانند سوابق مغناطیسی مداوم را ارائه دهند. در این مطالعه ما نمونه‌های جدیدی را جمع آوری کردیم و تجزیه و تحلیل‌های مغناطیسی سنگ‌های باستانی بخش چیبا در ژاپن را برای بازسازی توالی کامل وارونگی ژئومغناطیسی Matuyama-Brunhes آغاز کردیم.

 

 
 

 

نتیجه

محققان نتیجه گرفتند که میدان ژئومغناطیسی زمین حداقل ۱۰ هزار سال قبل از تغییر جهت مغناطیسی در ۷۷۳ هزار سال پیش، ناپایدار شده است. علاوه بر این، این یک روند وارونگی کامل است که حداقل ۲۰ هزار سال به طول انجامیده است.

هاندا گفت: داده‌های ما یکی از دقیق ترین اطلاعات دیرینه‌ مغناطیس‌شناسی در طول وارونگی ژئومغناطیسی Matuyama-Brunhes است که بینشی عمیق در مورد مکانیسم وارونگی ژئومغناطیسی ارائه می‌دهد. در آینده، دانشمندان با استفاده از میکرو فسیل دریایی و داده‌های موجود در نمونه‌های آنها، تعیین خواهند کرد که چگونه وارونگی ژئومغناطیسی بر پلانکتون و گیاهان تأثیر می‌گذارند.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,155 بازدید

    0 نظر

    درج: 17 آبان 1399

    توسط: e.timsari
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir