آیا استارشیپ می‌تواند تا سال 2024 به مریخ برسد

0
آیا استارشیپ می‌تواند تا سال 2024 به مریخ برسد

شرکت اسپیس ‌ایکس برای آغاز سکونت‌ دائمی انسان روی مریخ با کمک موشک غول‌پیکر استارشیپ خود تقریباً آماده است. ایلان ماسک می‌گوید اولین سفر فضاپیمای استارشیپِ می‌تواند در 4 سال آینده رقم بخورد.

ایلان ماسک بنیانگذار و مدیر شرکت اسپیس ‌ایکس در کنگره‌ی بین‌المللی جامعه‌ی مارس گفت: «شرکت خصوصی اسپیس ‌ایکس برای پرتاب اولین مأموریت بدون سرنشین خود به مریخ تا چهار سال آینده برنامه‌ریزی می‌کند. ماسک در گفتگویی با رابرت زوبرین بنیانگذار جامعه‌ی مارس چنین عنوان کرد: «فکر می‌کنم پرتاب فضاپیما در دومین پنجرۀ پرتاب به مریخ از شانس موفقیت زیادی برخوردار باشد».

پنجرۀ پرتابی که ماسک به آن اشاره کرد فرصت پرتابی است که هر 26 ماه برای مأموریت‌های سفر به مریخ رقم می‌خورد. ناسا، چین و امارات متحده عربی همگی در جولای امسال مأموریت‌هایی را به مریخ تکمیل کردند. پنجرۀ پرتاب بعدی به مریخ در سال 2022 در دسترس خواهد بود و اشاره‌ی ماسک به دومین پنجرۀ پرتابی است که در سال 2024 امکان سفر به مریخ را مهیا خواهد کرد.

مأموریت سفر به سیارۀ سرخ با پرتابگر استارشیپ شرکت اسپیس ‌ایکس انجام خواهد شد که تلفیق جالبی از موشک-فضاپیمای چندبار مصرف است و اخیراً در سایت شرکت اسپیس ‌ایکس در تگزاس جنوبی در حال توسعه است. علاوه بر این، اسپیس ‌ایکس در حال برنامه‌ریزی است تا از استارشیپ برای مأموریت‌های سفر به ماه در سال 2022 و نیز سفرهای نقطه به نقطه در مدار حول زمین استفاده کند.

ماسک قبلاً گفته بود که برای اطمینان از بقای هوشی که می‌شناسیم، انسان‌ها باید روی مریخ حضور دائمی و خودکفا داشته باشند – به خصوص زمانی که سیاره‌ی زمین با فاجعه‌ای شبیه جنگ هسته‌ای یا برخورد سیارک غیرقابل سکونت شد.

اما اسپیس ایکس در حقیقت برنامه‌ای برای ساخت سکونت‌گاه در مریخ ندارد. شرکت اسپیس ‌ایکس به عنوان یک شرکت حمل و نقل فضایی هدفش تنها انتقال تجهیزات (و انسان) به مریخ و از مریخ به زمین است و فقط می‌تواند امکانات مورد نیاز را برای توسعه‌ی پایگاه‌های مریخی برای دیگران فراهم کند.

رابرت زوبرین، بنیانگذار جامعه‌ی مارس در حین برگزاری کنگره اعلام کرد: «اسپیس ایکس با بزرگ‌ترین چالش که سامانه‌ی حمل و نقل باشد دست و پنجه نرم می‌کند. انواع و اقسام سامانه‌های دیگر وجود دارند که باید آن‌ها را نیز مد نظر قرار داد.»

زوبرین افزود: «آرزوی شخصی من این است که تا پایان امسال شاهد حضور استارشیپ در استراتوسفر باشیم و اگر ایلان درست گفته باشد، سال آینده یا یک سال بعد استارشیپ در مدار قرار گیرد. این رویداد دیدگاه مردم را نسبت به امکانپذیر بودن سفر به مریخ به‌کلی دگرگون خواهد کرد. و آنگاه، همانطور که می‌دانید، شاهد حضور ناسا خواهیم بود تا روی قطعات باقی‌مانده‌ی این پازل سرمایه‌گذاری کند و یا کارآفرینان زیادی برای تکمیل قطعات باقی‌ماندۀ این پازل پا پیش خواهند گذاشت.»

 

 
 

 

اگر نقشه‌ای که ایلان ماسک ترسیم کرده، درست باشد – چون او به ارائه‌ی برنامه‌های زمانبندی کاملاً جاه‌طلبانه معروف است – انتظار می‌رود اولین مأموریت این شرکت به مریخ در همان سالی عملی شود که فضانوردان ناسا قرار است طی برنامه‌ی آرتمیس به ماه بازگردند. علاوه بر این، اسپیس ایکس در حال برنامه‌ریزی است تا در سال 2023 گردشگران فضایی را با استارشیپ به مداری حول ماه بفرستد. ناسا همچنین شرکت اسپیس ایکس را به عنوان یکی از سه تیم تجاری خود برگزیده تا ماه‌نشین‌های مورد نیاز برنامه‌ی آرتمیس را توسعه دهند

ماسک روز جمعه اعلام کرد که اگر به خاطر محدودیت‌های مکانیک مداری نبود که تنها هر 26 ماه فرصت پرتاب فضاپیما به مریخ را در اختیار ما می‌گذارد، چه بسا اسپیس ایکس طی 3 سال می‌توانست برای ارسال فضاپیمایی به مریخ تلاش کند یا حتی موفق می‌شد فضاپیمایی را به مریخ بفرستد.» ماسک افزود: «علاوه بر این، زمین و مریخ در بهترین موقعیّت خود قرار ندارند و از آنجایی که زمین و مریخ در منظومه‌ی شمسی در موقعیّت‌های متفاوتی قرار می‌گیرند، پنجره‌ی پرتاب مناسب چهار سال دیگر در برابر ما گشوده خواهد شد.

 

 
 

 

ماسک در سال 2016 برنامه مأموریت‌های استارشیپ را اعلام کرد. هدف پروژه پرتاب فضاپیمایی 50 متری بود که بر بوستر غول‌پیکری سوار شده بود که برای مأموریت‌های اعماق فضا به ماه، مریخ و هرجای دیگری در منظومه‌ی شمسی مناسب است. استارشیپ و بوستر پرتابگر سوپرهِوی آن هر دو قابل استفادۀ مجدد هستند.

امسال اسپیس ایکس در طی پرواز آزمایشی دو نمونه‌ی اولیه از فضاپیمای استارشیپ بنام‌های SN5 و SN6 را از سایت پرتاب بوکاچیکا در تگزاس پرتاب کرد. این پرتابه‌ها توانستند تا ارتفاع 150 متری در آسمان اوج بگیرند. اسپیس ایکس اخیراً در حال آماده‌سازی نمونه‌ی اولیه استارشیپ دیگری بنام SN8 است تا در آینده‌ای نزدیک طی یک پرواز آزمایشی آن را تا ارتفاع 20 کیلومتری به فضا پرتاب کند.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    720 بازدید

    0 نظر

    درج: 30 مهر 1399

    توسط: mahini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir