سیارۀ فراخورشیدی فم‌الحوت بی ناپدید شده است

+1
سیارۀ فراخورشیدی فم‌الحوت بی ناپدید شده است

چیزی که اخترشناسان فکر می‌کردند سیاره‌ای فراخورشیدی است، اکنون از نظر ناپدید شده است. اگرچه این اتفاق در داستان‌های علمی- تخیلی نظیر انفجار سیارۀ کریپتون در داستان سوپرمن رخ می‌دهد، اما اخترشناسان به دنبال توضیح موجهی هستند.

احتمالا سیارۀ فراخورشیدی “فم‌الحوت بی” که نخستین‌بار در سال ۲۰۰۴ از آن عکس گرفته شد، یک ابر گسترده و وسیع از غبار بوده که در اثر برخورد دو جرم ِ در حال چرخش به دور ستارۀ درخشانِ فم‌الحوت، به وجود آمده باشد؛ نه اینکه جرمی سیاره‌ای باشد. ممکن است مشاهدات احتمالیِ بعدی، این نتیجه‌گیریِ خارق‌العاده را تأیید کنند.

آندره گاسپار از دانشگاه آریزونا، توسان، اظهار داشت: «این برخوردها بسیار نادر هستند و بنابراین اگر با چنین برخوردی مواجه شویم، قطعاً اتفاق بزرگی است. ما باور داریم که در مکان مناسب و زمان مناسبی بودیم که توانستیم با تلسکوپ هابل شاهد چنین رویدادِ غیرمحتملی باشیم.»

نمودار پایین چیزی را که اخترشناسان با بررسی مشاهدات تلسکوپ هابل طی چندین سال، دیده‌اند. تصویر رنگی هابل در سمت چپ، حلقۀ وسیعی از بقایای یخی است که ستاره فم‌الحوت، را محاصره کرده است. این ستاره که ۲۵ سال نوری از زمین فاصله دارد، به حدی درخشان است که برای جلوگیری از تابش خیره‌کننده‌اش از یک دیسک سیاه استفاده شده تا بتوان از حلقۀ گرد و غبار اطرافش عکس گرفت.

اخترشناسان در سال ۲۰۰۴ تصور می‌کردند، اولین تصویرِ مستقیم از یک سیارۀ فراخورشیدی را مشاهده کرده‌اند. اما در مشاهدات بعدی در سال ۲۰۱۴ این سیاره به ناگاه ناپدید شد. بهترین تفسیر این است که این جرم به هیچ وجه سیارۀ کاملاً شکل‌گرفته‌ نبوده، بلکه تنها یک ابر در حال گسترش از گرد و غبار بوده که در اثر برخورد بین دو جرم جزئی، هر کدام به اندازۀ تقریباً ۲۰۰ کیلومتر، به وجود آمده است. نمودار سمت راست مبتنی بر شبیه‌سازی ابرِ در حال گسترش و ابرِ در حال محو شدن است. برآورد شده که این ابر که از ذرات بسیار ریز گرد و غبار تشکیل شده، است. تحقیقات نشان می‌دهد که برخوردهای این‌چنینی در اطراف فم‌الحوت، هر ۲۰۰ هزار سال یک‌ بار رخ می‌دهد. بنابراین هابل در مکان مناسب و زمان مناسبی توانسته از این رویداد گذرا عکس بگیرد.

 

 
 

 

جورج ریک از رصدخانۀ استوارد دانشگاه آریزونا، افزود: «منظومۀ فم‌الحوت، آزمایشگاه نهایی برای تمام ایده‌های ما در مورد چگونگی تکامل سیارات فراخورشیدی و منظومه‌های ستاره‌ای است. ما شواهدی از چنین برخوردهایی در منظومه‌های دیگر هم داریم، اما برخورد در چنین اندازه‌ای در منظومه شمسی ما اصلاً مشاهده نشده است. این طرحی است از اینکه سیارات چگونه یکدیگر را نابود می‌کنند.»

سیارۀ فم‌الحوت بی تا چندین سال در مشاهدات هابل به وضوح قابل رویت بود و نشان داد که نقطه حرکتی است. تا آن زمان؛ شواهد مربوط به سیارات فراخورشیدی اکثراً از طریق روش‌های تشخیص غیرمستقیم نظیر لرزش‌های ناچیز ستاره‌ایِ عقب و جلو و سایه‌های سیارات که از مقابل ستاره‌هایشان عبور می‌کرد، استنباط می‌شد.

با این حال، بر خلاف سایر سیارات فراخورشیدی که مستقیماً از آنها عکس گرفته شده، در اوایل ظهور فم‌الحوت بی، معماهای عجیبی پدید آمد. نور این جرم به طور غیرمعمولی قابل رؤیت بود، اما هیچ نشانه قابل تشخیصی از گرمای مفروسرخ نداشت. منجمان حدس می‌زدند که احتمالاً درخشندگیِ مازاد پوسته یا حلقه‌ای که سیاره‌ را در بر گرفته، مربوط به برخورد است. مدار فم‌الحوت بی نیز غیرعادی، و احتمالاً بسیار مرکزگریز، به نظر می‌رسید.

گاسپار بیان داشت: «مطالعۀ ما که تمام داده‌های موجود در بایگانی هابل درمورد فم‌الحوت را تجزیه و تحلیل کرده، چندین ویژگی را نشان داده که در کنار هم، تصویری را ارائه می‌دهند که نشان می‌دهد این جرمِ دارای اندازه سیاره‌ای، در وهله اول اصلاً وجود نداشته.»

این تیم تأکید می‌کند که تیر خلاص زمانی زده شد که تحلیل داده‌هایشان از تصاویر گرفته‌ شده در سال ۲۰۱۴ توسط هابل، نشان می‌دهد که این جرم ناپدید شده است. آنها می‌گویند تصاویر قبلی که به رمز و راز این ماجرا می‌افزاید، نشان می‌دهد که این جرم به مرور زمان محو شده است. گاسپار گفت: «واضح است که فم‌الحوت بی کارهایی را انجام داده که یک سیارۀ واجد شرایط نباید انجام دهد.»

تفسیر این است که “فم‌الحوت بی” ناشی از برخورد شدیدی بوده که ابر گرد و غباری را در فضا منفجر کرد و به تدریج در حال پخش شدن است. گاسپار و ریک با در نظر گرفتن تمام داده‌های موجود، فکر می‌کنند این برخورد آن‌قدرها هم قبل از اولین مشاهدات در سال ۲۰۰۴ رخ نداده است. اکنون این ابرِ باقی‌مانده که متشکل از ذرات گرد و غبارِ یک میکرونی (یک پنجاهمِ قطر موی انسان) است، در محدودۀ تشخیص هابل نیست. برآورد شده که در حال حاضر اندازۀ این ابر گرد و غبار بزرگ‌تر از مدار زمین شده است.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    778 بازدید

    0 نظر

    درج: 11 اردیبهشت 1399

    توسط: mahini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir