آهن تبخیر شده در جو یک سیاره فراخورشیدی رصد شد

آهن تبخیر شده در جو یک سیاره فراخورشیدی رصد شد

ستاره شناسان با کشف یک سیاره فراخورشیدی موسوم به "MASCARA-۲ b" واقع در فاصله ۴۵۶ سال نوری از زمین دریافته‌اند که جو این سیاره آنقدر داغ است که فلزات تبخیر شده در آن دیده می‌شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، تیم بین المللی از محققان دریافته‌اند که یک سیاره فراخورشیدی در فاصله ۴۵۶ سال نوری از زمین آنقدر داغ است که جو(اتمسفر) آن حاوی فلزات تبخیر شده است.

این سیاره با نام "MASCARA-۲ b" که هر ۳.۵ روز یک دور به دور یک ستاره آبی موسوم به "KELT-۲۰" در صورت فلکی "ماکیان"(Cygnus) می‌چرخد، یک غول گازی به اصطلاح "مشتری داغ" است که تقریباً دو برابر مشتری اندازه دارد.

این سیاره تنها ۵ میلیون مایل(۸ میلیون کیلومتر) از ستاره میزبان خود فاصله دارد که همین امر موجب شده تا دمای جو آن به بیش از ۳۱۴۰ درجه فارنهایت (۱۷۲۷ درجه سانتیگراد) برسد.

مشتری‌های داغ مورد توجه دانشمندان فضا هستند، زیرا نه تنها تا ۲۵ سال پیش ناشناخته بودند، بلکه حتی تصور نمی‌شد چنین سیاره‌هایی وجود داشته باشند. پیش از کشف آنها، دیدگاه پذیرفته شده این بود که غول‌های گازی مانند مشتری و زحل محدود به محدوده بیرونی و سردتر یک منظومه سیاره‌ای می‌شوند، در حالی که سیاره‌های کوچک و سنگی در محدوده داخلی و گرم‌تر این منظومه‌ها متمرکز هستند.

کشف سیاره‌های فراخورشیدی توسط برنامه‌هایی مانند مأموریت "کپلر"، تفکرات بسیاری راجع به منظومه‌های سیاره‌ای و شکل گیری آنها را متحول کرد. مشتری‌های داغ یک نمونه از آنها هستند؛ غول‌های گازی که بسیار نزدیک به ستاره میزبان خود قرار دارند و به اندازه‌ای که باید، نمی‌درخشند. با این حال، آنها برای اخترشناسان بسیار مفید هستند.

"دبرا فیشر" پروفسور نجوم در دانشگاه ییل می‌گوید: مشتری‌های داغ بهترین آزمایشگاه‌ها برای توسعه تکنیک‌های تجزیه و تحلیل هستند که روزی برای جستجوی نشانه‌های زیستی در دنیاهایی که به طور بالقوه قابل سکونت انگاشته می‌شوند، استفاده خواهند شد.

این مطالعه متشکل از محققانی از دانشگاه ییل، ​​رصدخانه ژنو، دانشگاه برن، دانشگاه فنی دانمارک بود که به هدایت توسعه طیف سنج بسیار دقیق "EXPRES" منجر شد و روی یک تلسکوپ اکتشافی در آریزونای آمریکا نصب شد. هدف این طیف سنج اساسا جستجوی سیاره‌های فراخورشیدی با اندازه گیری چگونگی تأثیر مدار سیاره‌های دیده نشده بر حرکات ستاره میزبان خود است، اما همچنین می‌تواند در صورت عبور سیاره از مقابل خورشید خود، با جذب نور ستاره در طول موج‌های خاص، جو آن را تحلیل کند.

این طیف سنج در مورد سیاره فراخورشیدی "MASCARA-۲ b" سنج نشان داد که جو فوق العاده داغ آن حاوی بخار آهن، بخار منیزیم و بخار کروم در مقادیر ضعیف اما قابل ردیابی است. محققان می‌گویند که این کشف ممکن است به شناخت بیشتر در مورد ترکیب سیاره‌های فراخورشیدی کمک کند و همچنین الگوهای گردش جوی آنها را روشن کند.

"فیشر" می‌گوید: کشف فلزات تبخیر شده در جو "MASCARA-۲ b" یکی از اولین نتایج علمی هیجان انگیز است که از "EXPRES" پدیدار می‌شود و نتایج بیشتری نیز در راه است.